Formule 1

Formule 1: Montoya heeft het laatste woord


Juan Pablo Montoya heeft de laatste Formule 1-wedstrijd van 2004 op zijn naam geschreven. De Colombiaanse Williams-coureur " volgend jaar in dienst van McLaren " pakte in de natte beginfase van de race de leiding en stond die niet meer af. Kimi Räikkönen veroverde de tweede plaats voor een duidelijk teleurgestelde Rubens Barrichello die zijn pole-positie dus niet wist te verzilveren. Fernando Alonso gokte bij de start door op droogweerbanden te starten. Het leverde hem een vierde plek in de eindklassering op.
 

Door Ralf Dennissen 

De meest opwindende fase van de Braziliaanse GP is zonder twijfel de beginfase. In de aanloop naar de start begint het langzaam te regenen in Sao Paulo, reden voor enige paniek bij de teams. Drie coureurs besluiten de gok te wagen door op droogweerbanden te starten en die keus te koppelen aan een tweestopsstrategie; Fernando Alonso profiteert, terwijl Jacques Villeneuve en David Coulthard uiteindelijk maar weinig opschuiven in het veld. (2)Bij het doven van de lichten komt derde man Kimi Räikkönen als beste van zijn plaats. Op zijn intermediates is hij na bocht twee ook pole-sitter Rubens Barrichello de baas. Jenson Button weet dan al dat hij zijn laatste GP van 2004 met een kapotte motor zal afsluiten. Op de startopstelling rookt de Honda al behoorlijk; de jonge Brit rijdt twee goede ronden, om de BAR006 vervolgens alsnog in het gras te parkeren.

Aan de kop van het veld ontvouwt zich een leuke strijd op de regenbanden. Dat Ferrari in de beginfase de zaakjes zeker niet onder controle heeft, bewijst Michael Schumacher: op een tiende positie (startplaats 18) gaat hij een keer in de rondte. Aan de kop is het teammaat Barrichello die de rode orde lijkt te herstellen door Kimi Räikkönen relatief eenvoudig uit te remmen. Het Ferrari-team maakt echter voor de afwisseling een strategische fout door de Braziliaan lang door te laten rijden op het regenrubber: Montoya en Räikkönen gaan Barrichello voorbij in de pits, Montoya passeert zijn toekomstige teamgenoot als de twee zij aan zij de pitstraat uitkomen.

Aan de kop van het veld is dan al Alonso komen bovendrijven. Hij profiteert van een start op droogweerrubber, maar kan zijn koppositie niet behouden tot de eindstreep. Daarvoor zijn Montoya, Räikkönen en Barrichello toch een maatje te groot voor de kleine Spanjaard. Naar het einde van de race is er voor de Braziliaanse toeschouwers vooral nog een strategisch spel om van te genieten. Kimi Räikkönen rijdt een langere voorlaatste stint en weet na zijn laatste stop nog tot een halve seconde van Juan Pablo Montoya te komen. Montoya: "Ik maakte nog een klein foutje, Kimi kwam dichtbij. Ik dacht alleen maar: geen fouten maken."

Die fouten maakt Montoya niet en daarmee schrijft hij de achttiende GP van 2004 op zijn naam, de vierde zege in zijn carriére. Na veel geklaag en weinig prestaties gedurende het seizoen is de Colombiaan wel zo beleefd om met een positieve noot af te sluiten. Montoya; "Het waren vier jaar met ups en downs. Ik wil Frank [Williams] bedanken voor alles wat hij voor me gedaan heeft." Over de boordradio sprak Montoya even daarvoor al de monteurs toe in hun eigen taal. "That was fucking good!", waren de woorden die Montoya de ether in slingerde.

GP Brazilië Race
Interlagos, zondag 24 oktober 2004
01. J.P. Montoya, Williams BMW, 1h28'01"451
02. K. Räikkönen, McLaren Mercedes, + 1.022
03. R. Barrichello, Ferrari, +24.099
04. F. Alonso, Renault, + 48.308
05. R. Schumacher, Williams BMW, + 49.740
06. T. Sato, BAR Honda, + 50.248
07. M. Schumacher, Ferrari, + 50.626
08. F. Massa, Sauber Petronas, + 1'12.310
09. G. Fisichella, Sauber Petronas, 1'13.842
10. J. Villeneuve, Renault, + 1 ronde
11. D. Coulthard, McLaren Mercedes, + 1 ronde
12. J. Trulli, Toyota, + 1 ronde
13. R. Zonta, Toyota, + 1 ronde
14. C. Klien, Jaguar Cosworth, + 2 ronden
15. T. Glock, Jordan Ford, + 2 ronden
16. Z. Baumgartner, Minardi Cosworth, + 4 ronden
17. G. Bruni, Minardi Cosworth, + 4 ronden
18. N. Heidfeld, Jordan Ford, + 48 ronden
19. M. Webber, Jaguar Cosworth, + 56 ronden
20. J. Button, BAR Honda, + 68 ronden

WK coureurs. Eindstand
01. M. Schumacher, Ferrari, 148 punten
02. R. Barrichello, Ferrari, 114 punten
03. J. Button, BAR Honda, 85 punten
04. F. Alonso, Renault, 59 punten
05. J.P. Montoya, Williams BMW, 58 punten
06. K. Räikkönen, McLaren Mercedes, 53 punten
07. J. Trulli, Renault, 46 punten
08. T. Sato, BAR Honda, 37 punten
09. R. Schumacher, Williams BMW, 28 punten
10. D. Coulthard, McLaren Mercedes, 24 punten
11. G. Fisichella, Sauber Petronas, 22 punten
12. F. Massa, Sauber Petronas, 13 punten
13. M. Webber, Jaguar Cosworth, 7 punten
14. A. Pizzonia, Williams BMW, 6 punten
15. O. Panis, Toyota, 6 punten
16. C. Klien, Jaguar Cosworth, 4 punten
17. C. da Matta, Toyota, 3 punten
18. N. Heidfeld, Jordan Ford, 3 punten
19. T. Glock, Jordan Ford, 2 punten
20. Z. Baumgartner, Minardi Cosworth, 1 punt

WK constructeurs. Eindstand
01. Ferrari, 262 punten
02. BAR Honda, 119 punten
03. Renault, 105 punten
04. Williams BMW, 88 punten
05. McLaren Mercedes, 69 punten
06. Sauber Petronas, 34 punten
07. Jaguar Cosworth, 10 punten
08. Toyota, 9 punten
09. Jordan Ford, 5 punten
10. Minardi Cosworth, 1 punt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet