Belcar

Belcar: Kumpen en Longin sluiten met Viper Belcar Masters in schoonheid af

De Chrysler Viper GTS-R van Anthony Kumpen en Bert Longin heeft de afsluitende manche van het Belcar Kampioenschap 2004 gewonnen. Op enkele minuten van de finishvlag veroverde Anthony Kumpen de leiding. De Hasseltse coureur bevestigde nogmaals zijn titel 2004 in de Belcar door zegevierend te finishen in de finalerace. Voor Bert Longin was de titel vandaag niet weggelegd, ondanks zijn overwinning samen met Kumpen.

Tekst: Flor Schilte

De laatste manche van het Belcar kampioenschap startte op tumultueuze wijze. Reglementair bepaalt de pole-sitter snelheid in de aanloop naar de startstreep. Uitermate traag verliep de procedure. Als gevolg hiervan kreeg Marc Goossens inderdaad de leiding in handen met de Ambi Pur Corvette. Maar enkele rijen achter hem ontstonden brokken.
Zo torpedeerde de Speedlover Porsche GT3-RS Van Tonet-Verhoeven zich in de Thiers Porsche, zelfs nog voor dat de startstreep was overschreden. Ook de Markant Porsche, de GLPK Porsche  en de Porsche van Penders-Dujardyn werden slachtoffer van deze puinhoop. Toen er ook nog enkele schuivers waren op het door olie glad geworden wegdek ging de safety Car de baan op zodat een en ander kon worden opgeruimd. Binnen 3 minuten wedstrijd was ook de GT3-RSR Porsche van Palttala-Van Sande uit de wedstrijd. En toen was er nog bijna 2 uur race te gaan!

Na de neutralisatie pakte Marc Goossens met de dikke Chevy Corvettte de leiding, achtervolgd door de GLPK Viper met Bert Longin aan het stuur. Ook pech voor Longin die een schuiver met de Viper maakte. Zodoende lag de weg voor Hart en Huisman open om door te stromen naar de  tweede plaats. Bart Couwberghs deed van zich spreken met de RTM Porsche en stuurde de bolide na zowat een uur wedstrijd naar de tweede plaats achter de SRT Corvette, gevolgd door de Hart-Huisman Viper.

De wedstrijd werd eigenlijk beslist in de 41e ronde als de Porsche van Vancraeynest-Den Tandt van de baan gaat in de chicane. De wagen was aangetikt door een BMW en kwam snoeihard in de muur terecht. Philippe Den Tandt werd voor een medische check-up overgebracht naar het REA-center. Van het tumult van dit ongeval werd Anthony Kumpen met de GLPK Viper slachtoffer. Hij toucheer de BMW  en verloor veel tijd. Een uiterst spannende ontknoping volgde.De Safety Car kwam een tweede keer op de baan, maar nu voor een zeer lange periode. Vanwege de pitstops tijdens de safety-car procedure ging de hele rangschikking overhoop.

Anthony Kumpen had andere problemen dan de overwinning. De licht beschadigde GLPK Viper aan de aankomst brengen leek het hoogst haalbare. Maar vijftien minuten voor het einde van de wedstrijd opende Anthony Kumpen de jacht op de eerste plaats. In drie ronden tijd reed hij een achterstand van 8 seconden dicht op de "Holland Forever" Viper van  het leidende duo Hart-Huisman. Negen minuten voor de vlag ging de Belgische Limburger er nog eens goed voor zitten en opende de aanval. Als een ware kampioen passeerde Kumpen Huisman in de eerste linkse om ook nog met voorsprong te finishen. Huisman en Hart konden het kunstje van Francorchamps niet prolongeren en eindigden als 2e. Wederom reed de SRT Corvette snoeihard in het begin van de wedstrijd, echter onvoldoende uithoudingsvermogen voor de Amerikaanse bak om te winnen. Toch wisten Goossens en Selleslagh met de Corvette beslag te leggen op de 3e podiumplaats, voor de Porsche van Couwberghs-Daems.

Voor Jos Menten verliep de race in de AD Porsche niet geheel naar wens. Met 2 titels in de Dutch Supercar Challenge op zak was de coureur uit Haelen extra gemotiveerd. Menten en Verbergt scoorden na 2 uur racen een 5e plaats aan de fibsh. "Ik vertrok vanaf een 7e plaats en er werd behoorlijk gestreden. Het was een erg chaotische wedstrijd. Tot tweemaal toe moest de safety-car de baan op vanwege crashes. Na de pitstop nam Tim Verbergt het stuur over. Toen werden de banden niet gewisseld. Dat werd ons uiteindelijk fataal voor een podiumplaats. Op een gegeven moment lagen we 3e in de wedstrijd. Maar omdat de banden afbouwden moesten we uiteindelijk lossen waardoor we terugvielen naar een 5e plaats. Hierover ben ik absoluut niet tevreden want er had veel meer ingezeten", aldus Menten na de finish op het circuit van Zolder. 

Uitslag Belcar Masters:
1. Kumpen-Longin, Viper GTS-R
2. Hart-Huisman, Viper GTS-R
3. Goossens-Selleslagh, Chevrolet Corvette
4. Couwberghs-Daems, Porsche 996 Biturbo
5. Menten-Verbergt, Porsche 996 Biturbo

(Alle GTA)GTB:  1. Lambert-Lefort / 2. Ceusters-Mätior / 3. De Gastines-De Craene
TA:  1. Smets-De Keersmacker / 2. Beliën-Jakobs / 3. Van Delm-Neyens
TB:  1. Steinberg-Stevens / 2. Meijers-Broekmans / Raes-Casiers
S:  1. Radermecker-Muytjens / 2. Van Bellingen-Leyssens
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet