V8 Supercars

V8 Supercars: Holden wint Bathurst

De meest spectaculaire toerwagenrace ter wereld op het circuit van Bathurst leverde een overwinning op voor de combinatie Greg Murphy en de 21 jarige Rick Kelly. De Europeanen speelden geen rol van betekenis. Veel safety-car fases en een bizar ongeluk met een kangoeroe zorgden voor de nodige sensatie.De Ford Falcons van Craig Lowndes/Glenn Seton en John Bowe/Brad Jonesfinishten resp. als tweede en derde.

Tekst Willem J.Staat.

Niet de vierde overwinning van Greg Murphy haalde in Australie de voorpaginas, maar een bizarre crash van de Holden van viervoudig winnaar Jim Richards.De Holden van Richards bevond zich in kansrijke positie toen er plotseling uit het niets een kangeroe op de baan verscheen en op volle snelheid door de Holden werd aangereden.De race moest vanwege dit incident zelfs met een safety-car fase geneutraliseerd worden. De Holden Commodore van Richards kon op eigen kracht de pits bereiken, maar een reparatie kostte het team ruim 40 minuten.Het kostte Richards ook de tweede plaats in het kampioenschap."Ik ben verbijsterd" klonk het commentaar van de verbaasde coureur na afloop, die ook nog de tweede plaats in de stand van het kampioenschap door toedoen van de kangeroe verloor..... 

BTCC kampioenen elimineren elkaar.
De BTCC kampioenen John Cleland en Jaso Plato elimineerden elkaar reeds vroeg door een aanrijding in de openingsfase.De Holden van Greg Murphy/Rick Kelly werd eigenlijk nauwelijks bedreigd.Even kon Marcos Ambrose in de openingsfase van de leiding profiteren, maar bandenproblemen noopten de leider in het kampioenschap tot het rijden van een vrij conservatieve race en hij eindigde uiteindelijk als vierde.De tweede plaats ging naar de Falcon van Craig Lowndes/Glenn Seton, terwijl de veteranen Brad Jones/John Bowe als derde eindigden.De Deen Allan Simonsen, die enkele jaren geleden nog voor VAR in het Duits F3 kampioenschap uitkwam maakte met een tiende plaats een perfect debuut op Bathurst. 

Fabrikanten boos
Zowel Ford als Holden hebben woedend op de plannen van de AVESCO organisatie gereageerd om vanaf 2007 zowel Mitsubishi als Toyota toe te gaan laten in het kampioenschap. Beiden willen het kampioenschap gesloten houden en dulden geen Japanse inbreng. Zeker omdat geen van beide merken in Australie over achteraangedreven bolides in haar gamma beschikt.Voor de Japanners wil men graag een uitzondering maken.Het bekend maken van dit nieuws stuitte op veel weerstand van GM en Ford officials. 

Uitslag.
1. Greg Murphy/Rick Kelly Holden 161 ronden
2. Craig Lowndes/Glenn Seton Ford
3. Brad Jones/John Bowe Ford
4. Marcos Ambrose/Greg Ritter Ford
5. Jason Bargwanna/Mark Winterbottom Ford
6. Russell Ingall/Cameron McLean Ford
7. Steve Thompson/Warren Luff Ford 160 ronden
8. Tim Leaghey/Steve Owen Holden
9. Jamie Whincup/Alex Davsion Holden
10.Nathan Pretty/ Allan Simonsen Holden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet