Belcar

Belcar: David Hart en Duncan Huisman winnen Belcar tijdens Racing Festival Francorchamps

De Nederlandse driekleur wapperde fier over Francorchamps. Een gelukkige David Hart en Duncan Huisman stonden op het podium na 2 uur racen. De keus van Hart om met de jongste Huisman de strijd in de Belcar aan te gaan in de Ardennen werd beloond met een spetterende zege waarbij titelkandidaten Anthony Kumpen en Bert Longin werden afgetroefd. Toen de safety-car 18 minuten voor het einde van de race de piste verliet was het de Viper die naar de eerste plaats schoof. De GLPK Viper beet in het stof voor David Hart en co, maar de titel was veiliggesteld door hun 2e plaats. Marc Goossens en Franz Lamot maakten het podium vol met de Chevrolet Corvette. Het was jammer voor de ploeg van Goossens die bijna een uur en drie kwartier aan de leiding lag dat het hoogste schavotje op het podium hun ontging. De remmen van de dikke Amerikaan waren op, de Corvette schoof een paar keer bijna rechtdoor in de eindfase van de wedstrijd. 

Tekst: Flor Schilte, fotografie Tim Böhme



 

Marc Goossens verzilverde de pole door meteen aan de leiding te gaan met de Chevrolet Corvette, Iedereen hield de adem in of de Corvette het moordende tempo zou volhouden, temeer daar meteen een bres werd geslagen met de volgers. De Viper van Kumpen-Longin werd danig op de hielen gezeten door de Viper van Hart-Huisman, ook weer gevolgd door de Viper van Kuismanen-Hasenblicher. Tim Verbergt nam de start met de AD Porsche en kon uitstekend volgen op een 5e plaats met de verse motor in de bolide uit de stal van Albert Vanierschot. Al in de 12e ronde verdween de AD Porsche van Menten en Verbergt uit de strijd. Door een klapband spinde Tim Verbergt door het gras en de strijd was over voor Jos Menten, die niet eens aan rijden toekwam. Het gebeurde met circa 270 km./uur bij Les Combes. Ondanks de frustratie om niet te rijden bleef de jonge coureur uit Haelen erg rustig. "Mij gebeurde het tijdens de 4-uursrace op Francorchamps, nu gebeurt het bij Tim Verbergt. We moeten toch nog maar eens gaan praten met Pirelli wat de oorzaak kan zijn. Het is pech, maar dat is racen". Daardoor schoof de Porsche van Maes-Verbist naar de 5e plaats, gevolgd door de Porsche van Vosse-Bouvy.  

 

Een van de gebroeders Wauters spinde meteen bij de start 

 

 

Crash Cor Euser
Toen Cor Euser het stuur bij de pitstops overnam van Danny van Dongen was het snel over. Bij de routinier uit Herpen brak een wiel af waarna  de Marcos zwaar crashte op de Raidillon. Euser werd voor een medische check-up meegenomen maar bleek alleen wat hoofdpijn te hebben. Meteen moest de safety-car de baan op zodat een en ander opgeruimd kon worden. Na de pitstops hielden Marc Goossens en Franz Lamot het moordende tempo probleemloos aan, gevolgd door de Viper van Hart-Huisman en de GLPK Viper die elkaar het leven zuur maakten. Daarachter bezette de Porsche van Ruben Maes en Francois Verbist een uitstekende 4e plaats. De Porsche van de gebroeders Wauters had een slechte start maar kwam sterk opzetten en bezette een 5e plaats in het klassement.  De Finse Viper was uit de top teruggevallen. In de 33e ronde crashte de Porsche 996 van de Gastines en de Craene. Ook deze serieuze klapper veroorzaakte een safety-car situatie. Nu was er weer het nodige oponthoud voor de coureurs. De Corvette raakte hierbij zijn voorsprong kwijt waardoor het klassement  in elkaar schoof. Er bleef nog 18 minuten wedstrijd over, de Viper van Hart en Huisman stoof meteen voorbij de Corvette. Ook Kumpen en Longin openden de aanval en pakten de 2e plaats van de Corvette af. Een nieuwe volgorde in de race voor het podium. Voor de Corvette van Goossens en Lamot was het eerste gewin weer kattegespin, dus wel de pole maar niet de zege. In het zicht van de haven ging de Porsche van de gebroeders Wauters nog van de baan waardoor terugvielen in het eindklassement.  



Kumpen (l) en Longin vieren de titel 

Uitslag 6e manche Belcar Racing Festival Francorchamps:. 
1.   Hart-Huisman, NL, Viper, 2:06.55.327, 46 rondes(1e GTA)
2.   Kumpen-Longin, B, Viper, op 0:29.013
3.   Goossens-Lamot, B, Chevrolet Corvette, op 0:32.367
4.   Maes-Verbist, B, Porsche 996 Biturbo, op 1:46.904
5.   Van Moerkerke-De Drijver, B, Stealth, op 1 r.
15.  Verhoeven-Boden, NL-B, Porsche 996 GT3 Cup, op 4 rondes(6e GTB)
17.  Beliën-Jakobs, B-NL, BMW E46 M3 V8, op 4 rondes(2e TA)
22.  Meijers-Broekmans, NL-B, BMW E46 M3, op 5 rondes(3e TB)
23.  Dehoen-Essers, NL, BMW Compact, op 7 rondes(7e TB)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet