Benelux Racing League

BRL: Donald Molenaar wint spectaculaire BRL-V6 race (lang)


Uitslag kwalificatie:
1. Thomas Mutsch, 1:50.770
2. Donald Molenaar, op 0.111
3. Cor Euser, op 0.355
4. Jeroen Reijntjens, op 0.649
5. Donny Crevels, op 0.736
6. Pim van Riet, op 1,464
7. Daniel Schrijvers, op 1.681
8. Peter Gerhards, op 1.856
9. Bas Lammers, op 2.146
10. Jacky vd Ende, op 2.401
 
 

Rollende start
Ook bij de startprocedure nam de BRL-V6 Series op Zandvoort een unieke positie in. Als enige klasse werden de achttien 'Mondeo's' vanachter de safety-car met een rollende start op pad gestuurd. De beste start was daarbij voor polesitter Mutsch die meteen de kop pakte, gevolgd door Molenaar en Euser. In de Gerlachbocht kwam de leider echter in de problemen. Mutsch raakte even buiten de baan en viel in het gedrang meteen terug naar de vijfde positie. Groter waren echter de problemen in dezelfde bocht voor Heyer. De Duitser spinde en verdween tussen de Gerlachbocht en de Hugenholtzbocht hard in de banden.

   

Heyer's optreden bleef beperkt tot twee bochten. Slachtoffer van deze schuiver werd ook Frankenhout die geraakt werd. Een deel van het bodywork kwam daardoor los te zitten. Frankenhout moest de pits in om de opgelopen schade te laten repareren. Hoewel hij zijn weg nog wel kon vervolgen viel de ongelukkige rijder uiteindelijk toch uit.

 
Door de aanvaring met Heyer moest Frankenhout, na een ronde met een soort cabrio te hebben rondgereden, met een auto met ontzettend veel tape zijn weg vervolgen. 

Safety-car
Om de gestrande auto van Heyer veilig weg te kunnen halen, stuurde de wedstrijdleiding de safety-car de baan op. De volgorde was daarmee: Molenaar, Euser, Reijntjens, Crevels en Mutsch. Na één ronde achter de safety-car konden de BRL-V6 bolides gelukkig weer op pad gestuurd worden voor het vervolg van hun wedstrijd. De beste start was daarbij voor Molenaar. Mutsch maakte echter meteen zijn bedoelingen duidelijk en rukte op naar de vierde positie. De Duitser passeerde vervolgens ook Reijntjens die kort daarop in de grindbak verdween en moest opgeven.
 
 
Voor de tweede keer in korte tijd de safetycar aan de kop van het veld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet