Benelux Racing League

BRL: Donald Molenaar wint spectaculaire BRL-V6 race (lang)


Nieuwe namen
Tijdens de Trophy of the Dunes maakte opnieuw een aantal nieuwe namen hun opwachting bij de BRL-V6 Series. Bij Collé Racing debuteerde Jacky van der Ende.
  
 

De Wereldkampioen Formule Ford uit 1997 reed in de jaren daarna Formule Opel Lotus, Formule 3 maar ook in het Britse GT kampioenschap en de Porsche Supercup. Dit jaar is Van der Ende weer actief in de karting. Een hele overstap van de kleine karts naar de imposante BRL-V6 Mondeo. 
 
 

Bij ROBA Racing debuteerde Roy Monden. De net 19 jaar geworden leider in de Vege-titelstrijd kreeg er daarmee in één keer een dikke honderd PK onder de rechtervoet bij. Zijn eerste indruk na de vrije training waarin Monden een kleine twintig ronden aflegde: "Man wat is dat zwaar. Ik ga maar weer een paar extra bezoekjes aan de sportschool brengen. Het is echt heel anders dan in de Vege Series. Veel meer vermogen, dat merk je vooral bij het uitkomen van de bochten. Het is een hele kunst om op de limiet te rijden, dat vergt veel training."
 
 

Christiaan Frankenhout zag kort voor het weekend kans om aan de Trophy of the Dunes mee te doen in de BRL-V6 race. Een andere bekende naam met een snelle reputatie is Christiaan Frankenhout. Ook dit jonge talent maakte kennis met de brute 325PK van de BRL-V6. Uit Duitsland maakte Kenneth Heyer zijn opwachting. Hoewel Kenneth zelf nog geen grote naam genoemd mag worden, gaan wellicht wel de nodige belletjes rinkelen bij het horen van de naam van zijn vader Hans. Hans Heyer reed in de jaren zeventig tot en met negentig bijna alles wat vier wielen had, van Groep 5-bolides (vergelijkbaar met de huidige DTM), Sportscars, Le Mans tot en met een enkele Formule 1 race. Onlangs reed de nu 61-jarige Heyer in een VW Polo zijn duizendste wedstrijd! Grote afwezige op Zandvoort was Duncan Huisman. De toerwagencrack was door Carly Motors gevraagd om in Oschersleben Tom Coronel bij te staan in zijn jacht op de FIA European Touring Car-titel.

 
Thomas Mutsch reed vorig al eens in de V8STAR op Circuit Park Zandvoort. 

Thomas Mutsch maakt reputatie waar

De meeste rijders verlieten bij het begin van de kwalificatie meteen de pitstraat om zo bij hun eerste optreden op Zandvoort maximaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare trainingstijd. Bij gelijkwaardige auto's kan een iets betere afstelling immers grote gevolgen hebben voor de startpositie. Al snel doken de tijden omlaag richting de 1:51.00 seconden-grens. In eerste instantie was het Donald Molenaar die de ranglijst aanvoerde.
 
 

Donald Molenaar moest zich tevreden stellen met een tweede startplaats. Na enige tijd maakte ex-V8STAR rijder Thomas Mutsch zijn reputatie waar door een tijd van 1:50.770 seconden op de klokken te zetten. Uiteindelijk bleek deze score goed voor de pole position, op slechts 0.111 seconden gevolg door Molenaar. Ook de nummer één uit het tussenklassement, Cor Euser meldde zich al snel vooraan maar bleef op 0,355 seconden van Mutsch op een derde positie steken. Jeroen Reijntjens deed het in eerste instantie wat rustiger aan maar legde uiteindelijk beslag op de vierde startpositie, op 0.649 seconden van Mutsch. Donny Crevels moest genoegen nemen met de vijfde positie. Met een tiende plaats deed Van der Ende het niet onverdienstelijk maar toonde op 2.4 seconden van Mutsch aan dat het op de limiet rijden van een BRL-V6 auto zeker enige oefening vereist.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet