Benelux Racing League

BRL: Donald Molenaar wint spectaculaire BRL-V6 race (lang)

 

Het debuut van de BRL-V6 Series op Circuit Park Zandvoort heeft een boeiend spektakel opgeleverd. De wedstrijd waar soms letterlijk de stukken van afvlogen, werd op de meet beslist in het voordeel van Donald Molenaar. Zijn voorsprong op de Duitser Thomas Mutsch bedroeg echter niet meer dan 0,49 seconden! Ook achter de kop werd met de imposante BRL-V6 bolides door zowel de jonge talenten als de gelouterde routiniers om iedere meter gestreden.Na de wedstrijden op Spa Francorchamps, Zolder en de Nürburgring beleefde de Benelux Racing League (BRL) tijdens de Trophy of the Dunes haar Zandvoort-debuut. Met de eerdere spannende races nog vers in het geheugen werd reikhalzend uitgekeken naar het eerste optreden op Zandvoort van de zowel fraai ogende als klinkende V6-bolides. 

Tekst: Remco Scheelings - Fotografie: Tim Böhme en Chris Schotanus

 
De openheid in deze klasse is een verademing, iedereen mag meekijken hoe de auto's in elkaar zitten.

 
Het buizenframe is de basis. De uitgepakte auto ziet er al indrukwekkend uit. 

Gelijkwaardigheid
Het concept van BRL-initiatiefnemer Harry Maessen is even simpel als doeltreffend. Gelijkwaardige bolides voor een concurrerende prijs. De basis wordt gevormd door een buizenframe met kunststof Ford Mondeo-body, 4-liter V6 Ford-motor en een sequentiële (zes)versnellingsbak. De motoren leveren 325 PK bij een gewicht van nog geen 900 kilogram! De gelijkwaardigheid van de auto's wordt gegarandeerd door motor, kabelboom en motormanagement te verzegelen.
 
 
Gelijkwaardigheid is het toverwoord in de BRL V6. 

Routine en talent

Het deelnemersveld van de BRL-V6 Series bestaat uit een fraaie mengeling van gerenommeerde namen en jonge talenten. Mannen als Cor Euser, Duncan Huisman, Donald Molenaar en Donny Crevels hebben hun sporen al ruimschoots verdiend en behoeven geen nadere introductie. Echter met jonge karters als Bas Lammers, Nico Gloudemans hebben ook aanstormende talenten hun weg naar de BRL-V6 Series gevonden. Het jaar 2004 dat eigenlijk als introductiejaar voor de klasse gepland stond, heeft dan ook al de nodige publiciteit opgeleverd waardoor gesproken kan worden van een 'vliegende start'. Voor volgend jaar liggen de plannen echter al klaar.

 
Naast de bekende kanonnen zijn ook de beloften voor de toekomst in de nieuwe klasse terug te vinden.

 
Alles wat een coureur nodig heeft zit erin, meer ook niet. 

Opschakelen

Na de start van de BRL-V6 dit seizoen, wil de klasse volgend jaar op alle gebieden  opschakelen. "We hebben dit jaar laten zien dat we een serieuze klasse zijn, met mooie en snelle auto's en goede rijders", vindt Harry Maessen. De initiatiefnemer van de spectaculaire klasse verwacht volgend seizoen 20 tot 25 auto's, met net als dit seizoen een mooie mix van bekende coureurs en jonge talenten. Die laatste categorie wordt volgend jaar sowieso uitgebreid met twee jonge ex-karters. De BRL-V6 zal volgend seizoen circa acht dubbele races rijden. Drie tot vier evenementen vinden plaats in Nederland (allemaal of voornamelijk op Circuit Park Zandvoort), de serie rijdt ook in Duitsland en België. Voor wat betreft Circuit Park Zandvoort zal de klasse tijdens de A-weekeinden van start gaan. "We hebben ons dit seizoen al dusdanig geprofileerd, dat we nu al gevraagd worden door diverse organisaties", stelt Maessen tevreden vast. "Die organisaties lopen geen risico, want wij garanderen hen een startveld van 20 tot 25 auto's."
 
 
Startvelden van 20 - 25 auto's, dat is waar de klasse voor gaat. Bij de Trophy of the Dunes gingen er vast 18 van start, en de interesse is nog steeds groeiende. 

Uitstraling
In de komende wintermaanden staat de klasse allesbehalve stil. Afgezien van de bouw van een aantal nieuwe raceauto's (de teller staat nu op 20) gaat de organisatie vier nieuwe opleggers bouwen. "We vinden het belangrijk dat de klasse een goede uitstraling heeft", vervolgt Maessen. "Niet alleen de auto's moeten er netjes uitzien, ook in het rennerskwartier moet alles er tiptop bijstaan. Die vier opleggers stellen we inclusief trekker ter beschikking aan teams die geen of onvoldoende budget hebben om een dergelijke trailer aan te schaffen." Het tekent de instelling van Maessen. "We doen het goed of we doen het niet."  

Gunstig geprijsd

Autosport is nu eenmaal een dure sport, de BRL-V6 doet er veel aan om het prijskaartje binnen de perken te houden. De genoemde opleggers zijn wat dat betreft een duidelijk voorbeeld. Maessen: "Daarnaast zorgen wij ervoor dat er op iedere auto sowieso sponsoring zit, zodat de rijder niet het volledige budget bij elkaar hoeft te vinden. Wij staan rijders ook bij op het gebied van de zoektocht naar sponsors." Een BRL-V6 is alleen te huur, de organisatie houdt de auto's allemaal in eigen bezit.  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet