Clio Cup

Clio Cup: Sebastiaan Bleekemolen Clio-kampioen (lang)

 

Sebastiaan Bleekemolen heeft de strijd om de titel in de ID&T Clio Renault Sport Cup voortijdig in zijn voordeel beslist. Hij stelde het kampioenschap al in de eerste van de dubbele race tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort veilig. Het is de tweede Clio-titel voor Sebastiaan, die in 2002 ook al de beste was.
 

Tekst: Roy van der Laan - Fotografie: Tim Böhme en Chris Schotanus  

 

Sebastiaan Bleekemolen was waarschijnlijk de hele tijd aan het rekenen. Met een voorsprong van 37 punten op tweede man Frans Verschuur was Sebastiaan Bleekemolen op weg naar de titel in de ID&T Clio Renault Sport Cup. Als hij na afloop van de dubbele race tijdens de Trophy of the Dunes 22 punten van zijn voorsprong op Verschuur had overgehouden, was de titel voor hem. Bleekemolen sloot het weekeinde af met een marge van 29 punten, meer dan genoeg om de champagne voortijdig te ontkurken.

 
Paul van Splunteren was sterk in de kwalificatie, maar viel uit in de race. 

Tijdens de kwalificatietraining was Paul van Splunteren de snelste, met een marge van ruim een halve seconde op John de Vos. Bernhard ten Brinke en Sebastiaan Bleekemolen deelden de tweede startrij, voor de Zandvoortse teamgenoten Dillon Koster en Allard Kalff. Bertus Sanders was de snelste Junior (tiende algemeen), voor klassementsaanvoerder Otto Kragt en André van Wonderen.

 

De eerste Clio race was zondag erg vroeg, misschien was dat de reden van Allard Kalff's opstartproblemen. Gelukkig kon hij na de nodige vertraging toch van start.  Na de opwarmronde kampte Allard Kalff met technische problemen. Hij stapte uit en creërde daarmee een herstart. Kalff kon aan de nieuwe start deelnemen, al moest hij als aanstichter wel vanaf de achterste startrij beginnen. "Mijn auto had een elektronisch probleem", vertelde Allard na de race. "Gelukkig verdween het net zo snel als dat het kwam, zodat ik toch van start kon gaan."

 
Paul van Splunteren ging hard van stapel, John de Vos kon echter goed in zijn spoor blijven. 

Bij de start nam Paul van Splunteren de kop, voor John de Vos, Sebastiaan Bleekemolen en Bernhard ten Brinke. Sebastiaan werd al snel gepasseerd door zowel Ten Brinke als Frans Verschuur. De kampioenskandidaat nam geen risico's, hij wilde niet stranden in het duel met Verschuur of Ten Brinke, uitkomend voor Equipe Verschuur.   

Problemen (2)
Voor Van Splunteren was het feest na tien ronden over. "De motor ging kapot", aldus de rijder die vanaf de koppositie zijn auto in het gras langs de baan moest parkeren. Het ratelende geluid, afkomstig vanuit het motorcompartiment, klonk Paul bekend in de oren. "Het deed mij denken aan mijn Lexus-periode in het DTCC."



John de Vos en Frans Verschuur mochten na het uitvallen van Van Splunteren vechten om de leidende positie. Zoals vaak ging de derde er met de zege vandoor. John de Vos erfde de eerste plaats, een positie die de aandringende Frans Verschuur graag over wilde nemen. De beide routiniers vochten rondenlang fel maar fair om de leidende positie. De twee maakten als een van de laatsten hun verplichte pitstop. Hun heftige duel kostte uiteraard de nodige tijd,.dat bleek nadat John en Frans hun race hervatten. Sebastiaan Bleekemolen had zijn stop heel vroeg gemaakt, kon vervolgens redelijk vrij (en dus snel) zijn ronden rijden en lag na alle pitstops op kop. De klassementsaanvoerder gaf deze positie niet meer uit handen.
 
 
De zege was binnen voor Sebastiaan, de titel nog niet (of toch ...).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet