GT

FIA GT: Maserati wint Oschersleben, Cappallari en Gollin kampioen

Maserati vierde hun 90ste verjaardag met een overwinning in de FIA GT race op Oschersleben. Andrea Bertolini en Mika Salo wonnen met hun AF Corse Maserati MC 12 de wedstrijd voor de nieuwe kampioenen Luca Cappellari en Frabizio Gollin (MBS Scuderia).

Het was de eerste overwinning voor Maserati sinds 47 jaar in pas hun tweede wedstrijd van dit seizoen. Deze wedstrijd begon onder moeilijke omstandigheden. Het had voor de race flink geregend en de baan was op een aantal plaatsen nog nat. De bankenkeuze was daardoor moeilijk en na de start schoven ook een aantal wagens van de baan. Nadat de baan droog gereden was kwam de Maserati op slicks naar voren en bouwde een grote voorsprong op de Ferrari 550 Maranello en de RML Saleen. Vierde werd de JMB Racing Ferrari 575 M Maranello. Deze vier verschillende auto's in het klassement van deze race maakten er een mooi schouwspel van.

2004 titel voor Cappellari en Gollin
De tweede plaats was voor Cappallari en Gollin genoeg om genoeg voorsprong te nemen op de rest van de andere rijders om kampioen te worden in het 2004 FIA GT kampioenschap. Zij hebben nu 21.5 punten voorsprong op hun grootste concurrenten Bobbi en Gardel met nog twee races te gaan en dat valt niet meer in te halen.

Maassen en Luhr winnen de N-GT klasse
Na een mooie strijd wonnen Maassen en Luhr hun thuiswedtrijd in de Freisinger Motorsport Porsche 996 GT3-RS. Zij finishden voor Ortelli en Collard in de andere Freisinger Porsche, met de Ferrari 360 Modena van Pescatori en Vosse op een derde plaats.

Zwaans Racing: Strategisch sterke race eindigt met open deur!
De enige Zwaan's GTR Racing Viper werd het weekend bemand door Val Hillebrand, Henrik Roos en Rob van der Zwaan die dit weekend Stephane Lémeret verving. Lémeret moest verstek laten gaan vanwege andere race verplichtingen.
Na twee zonnige dagen op vrijdag en zaterdag is het op raceochtend nat. Als de warm up van start gaat staat iedereen op regenbanden. De rode Zwaan's GTR Viper ligt goed op het natte 3667 meter lange bochtige circuit. Met wat kleine aanpassingen voor de natte omstandigheden zet Val Hillebrand een keurige 11e tijd neer. In het Zwaan's kamp voert men in gedachte een kleine regendans uit. Tenslotte stijgen de kansen tijdens de race wanneer de baan nat is.
Als even voor elven de Zwaan's GTR Viper de pitbox verlaat en richting startopstelling gaat, staat de auto op slicks. Een gok, maar strategisch gezien een goede beslissing zou later blijken. Tijdens de opwarmronde heeft Rob van der Zwaan nog wel even zijn twijfels: "Het leek wel of ik op eieren reed. Het was nog behoorlijk nat. Ik moest uit de problemen zien te blijven gedurende de eerste ronden om wanneer de baan opdroogt maximaal profijt te kunnen hebben van de slicks." De keuze van het team bleek goed. Na een rustige start droogde de baan snel op en na een ronde of acht is Rob van der Zwaan in staat om snelle rondetijden te realiseren. Helaas heeft hij door een kleine spin wat tijd goed te maken. Na 20 ronden ligt Rob echter al op een zesde positie. Ondanks deze goede prestatie valt de #10 Viper op door een ander opmerkelijk voorval. In ronde 18 verliest de Viper de linker deur aan het einde van het start finish gedeelte. Rob van der Zwaan: "Ik schrok me rot. Het raam week iets van de stijl en lucht kreeg vat op de deur en weg was hij."
De wedstrijdleiding laat de safety car in de baan komen om de deur van de baan te halen. Aan het team wordt medegedeeld dat de deur terug gezet moet worden in de auto tijdens de eerst volgende pit stop. De open deur gooit behoorlijk wat roet in een tactisch sterke race. Het repareren van de deur en scharnier kost vier ronden en de kansen op een goede klassering zijn daarmee verkeken. Val rijdt nog wel een super stint met goede tijden, maar een dergelijke achterstand maak je niet meer goed. De Viper #10 eindigt de race op een 16e positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet