EK Mégane Trophy

Renault Mégane Trophy: punt voor Equipe Verschuur

Onder vooral natte weersomstandigheden wisten Bernhard ten Brinke en Sandor van Es een belangrijk punt weg te slepen in de 2005 Eurocup Megane Trophy op het circuit van Donington Park. Terwijl de zon in de vrije trainingen op vrijdag zich met grote regelmaat liet zien daar kwam de regen op zaterdag met bakken uit de hemel. Bernhard ten Brinke scoorde in de twee races een twaalfde en een zestiende stek, terwijl Sandor van Es bij zijn debuut in de punten eindigde door een elfde en tiende plaats te scoren. In de stand om het kampioenschap heeft Equipe Verschuur onder leiding van Frans Verschuur twee punten verzameld, terwijl Bernhard ten Brinke en Sandor van Es beiden een kampioenschappunt bij elkaar hebben geracet

Tekst: PR en Laura Postma

Terwijl Ten Brinke reeds vanaf het begin van het seizoen in deze nieuwe raceklasse aan alle wedstrijden heeft deelgenomen, daar werd de tweede stoel in de fel oranje gekleurde Renault Megane bolide ditmaal toebedeeld aan Sandor van Es. De redacteur van het weekblad AutoWeek maakte afgelopen vrijdag zijn eerste kilometers in de Megane. In de daaropvolgende kwalificatiesessie boekte hij een 13e en een 12e tijd. In de kwalificatiesessies reed Ten Brinke op een natte baan respectievelijk de 19e en 16e tijd.

Wanneer de lichten voor de eerste maal op groen springen komt Van Es met teveel wielspin van zijn plaats. Hij verliest hierdoor enkele posities, maar wanneer hij het juiste ritme heeft gevonden knokt hij zich snel terug naar naar de elfde positie. Van Es finisht uiteindelijk op deze positie.In de afsluitende wedstrijd die op zondagmiddag wordt verreden weet hij drie coureurs bij de start te passeren en komt na een ronde als zesde door. Wanneer zijn auto steeds minder begint te worden moet Van Es enkele posities prijsgeven en komt als tiende over de meet. Hij krijgt hier wel een kampioenschapspunt voor.

Sandor van Es: “Deze ervaring was echt super. Ik heb nog nooit in mijn racecarrière in zo’n gave bolide geracet. De auto is te vergelijken tussen een tourwagen en een formule auto met een buizenframe erop. De reactiesnelheid is echt gigantisch. De wagen is echt megasnel en het biedt veel mogelijkheden om in te halen op een circuit als Donington Park..Dit avontuur smaakt absoluut naar meer en ik hoop er de volgende keer opnieuw bij te kunnen zijn.”

Bernhard ten Brinke komt bij de eerste race goed uit de startblokken. Hij pakt in de beginfase drie rijders en
behoudt zijn plaats na de satetycar situatie. Ten Brinke komt als veertiende over de meet. Later wordt de ondernemer als dertiende in de uitslag opgenomen nadat een rijder wegens het negeren van een drive through penalty wordt gediskwalificeerd. In de laatste race komt de inwoner uit
Zeddam weer goed van zijn stek en pakt vier rijders in de eerste ronde. Nadat hij een positie heeft verloren komt Ten Brinke op de 13e plaats te liggen. Gaande weg de race verliest Ten Brinke steeds meer terrein aan zijn opponenten en wordt als zestiende afgevlagd.


Bernhard ten Brinke: “Het was niet helemaal mijn weekend. De race gisteren in de regen ging redelijk goed maar over de wedstrijd van vandaag ben ik niet tevreden. Doordat ik slechts op vrijdagmiddag drie kwartier heb kunnen trainen hebben we niet echt een ideale set-up kunnen vinden voor de races. Het continu switchen van droog naar regen en omgekeerd maakte het allemaal niet gemakkelijker op om te bepalen in welke richting we de auto gingen afstellen. De auto voelde op droog gewoon niet goed aan. Met de Megane Trophy races in Estoril en Monza voor de boeg hoop ik mijn mindere periode van Oschersleben en Donington Park definitief te kunnen afsluiten.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet