Formula Ford

Formule Ford: Cor Euser na 25 jaar terug in Formule Ford

 

Cor Euser debuteerde op 7 april 1980 met een zege in de Formule Ford. Hij zou zijn eerste autorensportseizoen afsluiten met de nationale titel en het Benelux-kampioenschap in deze klasse.

Tekst en foto: PR

Tijdens de Trophy of the Dunes, komend weekeinde op Circuit Park Zandvoort, keert de jubilaris terug in de Formule Ford. Vijfentwintig jaar ouder, maar nog steeds een vaste bezoeker van het erepodium.

Euser hoefde er niet lang over na te denken. "Gert Valkenburg vroeg of ik, 25 jaar na mijn debuut, voor zijn team Geva Racing zou willen uitkomen. Ik vind dat een erg leuk initiatief in mijn jubileumjaar." De inmiddels 47-jarige autosportcoryfee weet niet wat hij moet verwachten van zijn rentree in de Formule Ford. "Sinds 1991 heb ik geen race meer met een formuleauto gereden. Ik reed destijds met een Indycar, de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1." Gezien Eusers reputatie als de man die het maximale weet te halen uit ieder vervoermiddel voorzien van wielen en een motor, lijkt de kans op een podiumplaats groot. Cor Euser is nog steeds de trotse bezitter van de Crossle 33F Formule Ford 1600 waarmee hij in 1980 Nederlands- en Benelux-kampioen werd. In 1981 herhaalde hij deze prestatie, aangevuld met de Europese Formule Ford-titel. Zijn Formule Ford-periode was de aanzet voor een prachtige carriëre, waarin hij in nagenoeg iedere internationale topklasse uitkwam. Hij reed onder meer DTM, Indycars, Formule 3000, FIA GT en het WK Groep C. Cor won gemiddeld bijna één kampioenschap per seizoen en boekte 155 zeges in ruim 500 races. De gelauwerde coureur staat aan de vooravond van een druk raceweekeinde. Naast de dubbele race van de Van Uitert Formule Ford komt hij tijdens de Trophy of the Dunes uit in de BRL-V6, de dit seizoen debuterende klasse waarin Euser klassementsaanvoerder is. Cor rijdt ook een gastrace in de SEAT Cupra Cup, samen met Raymond Koster. De 20-jarige Koster (Deurne) debuteert dit seizoen in de autosport. Cor Euser is dit seizoen in drie klassen actief. Naast de BRL-V6 rijdt hij in de Dutch Supercar Challenge en in het Spaans GT kampioenschap. In de beide kampioenschappen rijdt hij met een Marcos van zijn eigen, succesvolle team Marcos Racing International. In de Dutch Supercar Challenge staat hij samen met teamgenoot Jos Menten op de eerste plaats in de snelste klasse GT. Het duo bestuurt een Marcos Mantis+. In het Spaans GT kampioenschap bemant hij samen met Danny van Dongen een Marcos LM600.  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet