DTM: DTM kwalificatie Zandvoort : Ekstrom sterkste in kwalificatie thriller
Tot de kwalificatie waren beide Mercedes coureurs volledig onzichtbaar, maar toen het erop aankwam stonden ze fier overeind; Gary Paffett en Bernd Schneider moesten alleen in Audi coureur Mattias Ekstrom hun meerdere erkennen.
Tekst: Marco Antheunisse, fotografie: Boudewijn Pieters & Tim Bohme
Kwalificatie
Na de reguliere training zag het ernaar uit dat Audi met vier coureurs in de top zes de dominantie uit de vrije trainingen kon doorzetten. Bernd Schneider was de verrassing met een tweede tijd. Christijan Albers beeindigde voortijdig zijn kwalificatie toen hij zag dat de superpole leek veiliggesteld met een negende tijd. Gary Paffett ging met hakken over de sloot door naar de superpole op een tiende plek.
Christian Abt juicht voor Mattias Ekström die de pole pakt voor AUdi. Gary Paffett en met name Christijan Albers zien dit alles met gemengde gevoelens aan.
Schade aan Opels hersteld
Jeroen Bleekemolen kwam zes minuten voor einde van de kwalificatie de baan op en slaagde erin nog drie snelle ronden te rijden. Net niet genoeg om er echt voor te gaan, hij moet zich tevreden stellen met een vijftiende plaats. Laurent Aiello moest zelfs nog langer wachten, kon op de valreep nog een tijd neerzetten en start morgen vanaf de twintigste plek.
Superpole
Gary Paffet zette als eerste een tijd neer van 1.34.168, een tijd die gelet op de tijden uit de eerste kwalificatiesessie goed leek te zijn voor een startpositie ergens halverwege de top tien. Christijan Albers was in de eerste sectie 0.027 sec. sneller, maar moest in de rest van zijn ronde flink inleveren. Hij kwam over de finish in 1.35.104 en leek daarmee op een tiende startplek af te gaan. Maar toen de na hem gestartte Opel coureurs Fassler, Reuter en Scheider langzamer dan Albers bleken werd duidelijk dat de tijden uit het eerste deel van de kwalificatie niet bepaald maatgevend waren.
Christian Abt dook wel onder de tijd van Albers, net als zijn Audi collega Martin Tomczyk en helaas ook de laatste drie rijders. Toen Mattias Ekstrom zich tenslotte opmaakte om zijn snelle ronde te rijden was Gary Paffet al zeker van de eerste startrij. Ekstrom hield het hoofd Scandinavisch koel en verbeterde de tijd van Paffett met een tiende sec.
Persconferentie
Bij de persconferentie in het mediacentrum beklaagde Mattias Ekstrom zich over het feit dat hij de condities tijdens de superpole niet eerlijk vond. Omdat hij het langste moest wachten, toch normaal bij deze procedure, waren zijn banden veel meer afgekoeld en had hij minder grip dan in de kwalificatie. Van de vreugde die je zou verwachten wanneer je grootste concurrent zes plaatsen achter je staat en jezelf vanaf pole mag vertrekken was vreemd genoeg niets te merken.
Bernd Schneider werd gevraagd wat hij als 'old boy' vond van deze kwalificatie. Omdat op dat moment net de Formule 3 langs het mediacentre reed ging die vraag echter in het lawaai verloren en toen de vraag opnieuw gesteld moest worden antwoorde Schneider met een glimlach ' ach, je ziet dat bij de old boys het gehoor al hard achteruit gaat'. Met een derde tijd geeft de regerend kampioen echter aan dat hij qua snelheid in ieder geval nog met de jonkies meekan.
Kwalificatie en superpole DTM
Zaterdag 4 september, Circuit Park Zandvoort
1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM, 1:34.051
2. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-klasse, 1.34.168
3. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-klasse, 1.34.537
4. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM, 1:34.710
5. Christian Abt, Audi A4 DTM, 1:34.813
6. Tom Kristensen, Audi A4 DTM, 1:34.908
7. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-klasse, 1:35.104
8. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8, 1:35.295
9. Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8, 1:35.322
10. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8, 1:35.708
15. Jeroen Bleekemolen, Opel Vectra GTS V8, 1.35.071