Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Raïkkönen pakt zege, Alonso nog geen kampioen

De Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps brengt doorgaans iets extra’s en ook dit jaar is daarop geen uitzondering. Wat in de eerste tien ronden een optocht op een nat circuit leek te gaan worden, veranderde op slag toen Giancarlo Fisichella er in de bocht der bochten hard vanaf ging en zijn Renault zijwaarts in de bandenstapels parkeerde. De safetycar situatie zorgde voor filerijden in de pitstraat, aanpassingen van tactieken en vooral verkeerde keuzes. Kimi Räikkönen won zijn zesde race van het seizoen en hield daarmee zijn kampioenschapskansen in stand, Fernando Alonso reed een bekeken race en werd tweede. De laatste podiumplek was voor Jenson Button, die in de eerste fase van de race geen potten kon breken, maar in de laatste fase van de race juist als een raket over het circuit in de natte Ardennen raasde en de ene fraaie inhaalmanoevre na de andere uit zijn mouw toverde.

Tekst: Marco Antheunisse

Droge start
Bij de start regende het weliswaar niet, maar heftige regenbuien in de morgen voor de race zorgden ervoor dat het circuit doornat was. Het gehele veld vertrok dan ook op intermediates, met uitzondering van het Minardi-team. Zowel Doornbos als Albers vertrokken vanuit de pitstraat, Doornbos zelfs in de T-car. Omdat ook de motor gewisseld was kreeg Doornbos daarvoor geen straf, maar starten vanuit de pitstraat is natuurlijk al erg genoeg. Beide Minardi’s vertrokken op regenbanden en dat bleek al snel een verkeerde keuze te zijn. Na enkele ronden moesten zij al binnenkomen om ook intermediates te plaatsen. Daarmee waren zij beide kansloos om ook maar enige rol van betekenis te spelen. Christijan Albers was vooraf al kritisch over de strategie van het team en kreeg het gelijk aan zijn kant. Jammer voor alle Nederlandse supporters, die in grote getale naar Spa gekomen zijn.

Pitstop cruciaal
Juan Pablo Montoya behield bij de start de leidende positie en kon samen met zijn teammaatje een gaatje slaan. Van teamorders leek geen sprake, Montoya reed vrijuit en leek een tweede zege op rij binnen te gaan halen. De pitstop bleek echter een cruciale rol te spleen en omdat Räikkönen iets langer kon doorrijden wist hij voldoende marge op te bouwen om voor de Columbiaan op de baan te komen. Na de pitstop bleek de snelheid van The Iceman veel groter dan van Montoya en kon de nummer twee in het kampioenschap zijn voorsprong uitbouwen. Bij het aanremmen werd Montoya van achteren getorpedeerd door Antonio Pizzonia, die op slicks rondreed maar kennelijk daarover geen controle had.

Op zeker
En weer was Alonso de lachende tweede, zonder enig risico te lopen hield hij de schade beperkt. Zijn voorsprong op rivaal Räikkönen bedraagt nog altijd 25 punten, niet genoeg om zich al tot kampioen te kronen, maar voldoende om de laatste drie races met vertrouwen tegemoet te zien. Giancarlo Fisichella leek in het begin van de race ontketend. Hij startte door zijn straf voor het wisselen van de motor als dertiende, maar lag binnen tien ronden al op een achtste plek. Toen sloeg het noodlot echter toe. Na al even naast de baan te zijn gekomen voor het ingaan van Eau Rouge raakte de Italiaan de kerbstones op hoge snelheid. De auto spinde en met een enorme snelheid ging hij zijwaarts de banden in, daarmee zijn Renault finaal afschrijvend. De ravage was zo groot dat een safetycar situatie nodig was.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet