Diversen

Diversen: VF Racing legt positieve test af met uniek Maranello chassis

Twee weken geleden tijdens de Rotax Grand Finals presenteerde Maranello een nieuw en zeer uniek chassis; de RS8. Het VF Racing Team onder leiding van Vincent Fuijk had afgelopen weekend al de beschikking over de RS8 en legde een positieve test af op Berghem.

De RS8 is een uniek project van Maranello. Nog nooit eerder werd een dergelijk chassis geïntroduceerd en is dan ook zeer afwijkend van een regulier chassis. Het aantal geproduceerde chassis zijn op paar handen te tellen en worden geselecteerd over Europa verspreidt voor test doeleinden. VF Racing Team had afgelopen zondag al de beschikking over het chassis en onderlegde het aan een grondige test met Davey Koch en Ruben van Kampen achter het stuur.

“De baancondities waren lastig, maar ondanks dat liet het chassis zich snel afstellen waardoor competitieve tijden gereden konden worden. We zijn zeer tevreden over het chassis en hadden een erg positieve dag achter de rug. Meer testdagen zijn nodig om tot echte conclusies te komen of het chassis iets is voor komend jaar” Aldus de reacties uit het kamp van VF Racing

Het chassis is al gehomologeerd door de CIK FIA en in principe bruikbaar voor 2009. Het RS8 model zal echter eerst nog een aantal serieuze tests moeten ondergaan voordat Maranello bepaald of het daadwerkelijk op de markt komt. Bekijk het chassis in detail via onderstaande foto’s;

mara_4
Een totaal overzicht: Opvallend is dat aan beide kanten dubbele chassisbuizen naar achteren lopen. De derde lager zit met remklauw gemonteerd in het midden van het chassis....

mara_2
De middelste lager in detail: Uiteraard zit de remklauw bevestigd aan de middelste lager, vernieuwd is het feit dat naast de horizontale beweging die de schijf kan maken, de hele klauw ook verticaal enkele centimeters kan bewegen.

mara_1
De voorkant in detail: Dubbele chassis buizen met elkaar bevestigd door verstelbare klemmen. Geen gerommel meer met extra stangen, klem losdraaien, naar buiten schuiven en het chassis is voor stijver.

mara_5
Totaal aanzicht voorkant: Dubbele chassis buizen lopen ook door naar voren (onder de pedalen), deze buis is dunner dan normaal. Hier is goed te zien dat het chassis vierkanter is, waardoor het chassis het meeste in de buurt komt van Formule auto’s tot nu toe. De voor en achter kant zijn nagenoeg gelijk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet