Diversen

Internationaal: Rijders reageren na eerste RMEC Salbris

rijdersverslagen

De eerste ronde van het Europees Kampioenschap Rotax Max zit erop. Autosport.nl blikt terug op deze week door middel van rijders verslagen van Jack Swinkels, Joey van Splunteren, Indy Dontje en Maik Barten

Foto’s: Michael Melis

Jack Swinkels / Senioren / Intrepid
"De eerste Euro Challenge van 2008 werd verreden op het circuit van Salbris(F). We hadden hier begin maart al getest met Team TKP en dat ging goed, dus we hadden goede hoop voor deze week."

"Op woensdag begonnen de trainingen. Het was nat en we hadden wat moeite met de afstelling van de kart. Bij de trainingen op donderdag was het droog en daar zaten we er wel goed bij. Voor de kwalificatie op vrijdag was het weer nat. We hadden de setup nog steeds niet super voor elkaar –o.a. een droogweer tandwiel- en in het begin van de sessie kwam ik ook erg veel tijd tekort. Maar in de laatste 5 ronden vlogen mijn tijden ineens naar beneden, met wel halve secondes per ronde. Ik was uiteindelijk in mijn uitloopronde nog eens 2-tiende sneller dan in mijn snelste ronde, maar de finishvlag was al gevallen. Ik was zevende van mijn groep, S3. Omdat wij als laatste kwalificatiegroep aan de beurt waren en het niet had geregend sinds de start van de sessie van groep S1, was de baan bij ons aanzienlijk beter. Hoewel het verschil niet enorm groot was. Maar de wedstrijdleiding vond het een te groot verschil en besloot de groepen in elkaar te schuiven. Hierdoor zakte ik terug naar een 19e positie overall, achter 10 man die langzamer waren dan ik. Ik zat in groep D."

jack1

"Dit betekende dat ik de heats op zaterdag als 8e, 7e, 8e en 8e moest starten. Het was gelukkig droog op zaterdag, hier ging het erg goed. De eerste heat kwam ik vanaf de buitenkant heel goed door de eerste bochten en lag ik meteen al vijfde. Ik was zeker net zo snel als alle jongens voor mij, onder wie heatwinnaar (en teamgenoot) Mats v/d Brand. Na twee ronden werd Michael Cool (B) ingehaald door James Greenway (GB). Cool stond dit echter niet toe en stuurde tegen de Brit aan. Hierdoor spinde Greenway en klapte hij over mij heen. Ik ook gespind en kwam rond plek 20 weer de baan op. Ik had nog wel naar voren kunnen rijden, maar mijn rechter achterband was door de klap lek geraakt. Hierdoor zakte ik terug naar de 33e positie. Vier ronden voor de finish ben ik binnen gekomen. Weg top-3 resultaat en het zou erg moeilijk worden om me nog direct te kunnen plaatsen voor de finale."

"De drie andere heats had ik geen crashes, maar was ik ook niet zo snel als dat ik in de eerste race was. Wel had ik erg mooie gevechten gehad. Ik finishte als 8e, 8e en 12e. Aan het einde van de dag had ik 61 punten verzameld. Dit betekende dat ik niet direct was geplaatst voor de finale en als vijfde zou moeten starten in de herkansing. Allemaal dankzij die crash in de eerste heat."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet