GrandFinals

Tijdens de Rotax Max Grand Finals test van de nieuwe Rotax Max EVO


360 deelnemers zullen tijdens de Rotax Max Grand Finals de nieuwe Rotax Max EVO set-up voor 2017 testen.

Rotax 125 Junior MAX Mini MAX

Tekst: Raymond Lansink
Foto's: BRP-Rotax

De motor en kabelboom zijn weer op enkele punten veranderd/verbeterd en de deelnemers aan de Grand Finals krijgen na een test in de USA vorige week de kans om deze nieuwe set-up echt aan de tand te voelen onder race condities.
Rotax Kart Battery cover
Het eerste wat opvalt aan de 2017 configuratie is de nieuwe accu cover en start schakelaar. Tevens is de ECU nu naast de accu geplaatst in een rubber ophangsysteem.
Rotax Kart Battery open rubber pad ECU
Tevens heeft Rotax samen met haar bougie leverancier een nieuwe bougie ontwikkeld die het wisselen van de bougie onder verschillende weersomstandigheden overbodig maakt.
Rotax Kart Spark plug Ook een nuttige wijziging is de vereenvoudigde ophanging van de bobine aan de motor die er zeer gelikt uit ziet. Echter de belangrijkste wijziging is de schrik van alle motor tuners. De cilinders worden door middel van nieuwe technieken gefabriceerd wat tot gevolg heeft dat de afwijkingen minimaal zijn en de prestaties gelijk. Dit in combinatie met een toerenbegrenzing bij 14.800 RPM moet Rotax racen nog eerlijker maken.
Rotax Kart Support Plate System
De eerste reactie van enkele handelaren is verschillend, de één is enthousiast over de beloofde kwaliteits uprgrade van het materiaal en andere geluiden zijn dat er hoop was op vereenvoudigde techniek. Niet iets zonder koppeling zoals in de CIK/FIA OK klassen maar wel een vereenvoudigde ontsteking en een simpele kabelboom die alleen gebruikt wordt om de kart te starten. Maar als de nieuwe motor eenmaal actief is op het circuit zullen deze gedachten en ideeën allen op de zelfde golflengte zitten. Wilt u meer weten dan bovenstaande informatie ga dan naar de volgende link.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet