Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Chrono NK 4-takt

Karting: Chrono NK 4 Takt: Racing Against Cancer Bokaal (RAC) 2015 Kerpen

KPX 0297

Afgelopen zondag 12 april werd alweer de tweede wedstrijd om het officiële Nederlands Kampioenschap 4Takt karting verreden, dit onder fantastische weersomstandigheden. De rijders en begeleiders hadden er dan ook allemaal zin in om op de baan te laten zien wie zich de snelste rijder in de verschillende klassen mocht noemen.


Tekst: PR
Foto's: Michael Melis

Bij de Cadet 160 stonden er iets minder rijders aan de start dan de eerste wedstrijd dit gedeeltelijk door het samenvallen met de GK4 wedstrijd op Emmen waar enkele lokale rijders de voorkeur aan gaven. Echter dit ging niet ten koste van de spanning en de kwaliteit want de heren rijders lieten zien dat er de afgelopen weken flink getraind was om het gat met de winnaar van het eerste NK Justin Polman te dichten. Dit leek al vorm te krijgen in de vrije training waar Robert de Haan op 0.070 achter Justin Polman een tweede tijd neer zette. In de kwalificatie zette Jarno Sutens met nieuw materiaal eveneens de tweede tijd neer met 0.10 achterstand op Justin Polman oftewel de jacht op de kop is echt geopend. In de eerste race ontspon zich een titanengevecht tussen Justin Polman, Donny Hoedt en Dominique Muller. Deze drie heren gaven elkaar geen centimeter cadeau en maakten er een mooie show van waar aan het eind door een laatste bocht incident tussen Justin Polman en Donny Hoedt, Dominique Muller de lachende derde was en de winst voor zich op eiste voor Mike van de Scheur en Jarno Sutens.

In race twee ging de volle winst naar een ontketende Donny Hoedt die zijn actie uit race één wou rechtzetten met een klinkende overwinning, dit voor Justin Polman die en passant de snelste race ronde neer zette die 0,7 seconde sneller is dan de daaropvolgende snelste ronde. En de winnaar van Race één Dominique Muller op een knappe derde plaats. Het mooie van deze wedstrijd was ook weer het aantal wisselingen aan de kop. Als er vier verschillende rijders aan de kop gereden hebben en elkaar vanuit de slipstream kunnen beconcurreren kun je zien dat het loot systeem met motoren van de organisatie werkt.
In de laatste race van de dag zou de dagwinst verdeeld worden, bij winst voor Hoedt en een tweede plek voor Polman zou Hoedt de dagwinnaar zijn en andersom. Het werd Justin Polman die vanaf de eerste tot de laatste ronde aan de leiding reed en met 1 punt voorsprong het dagklassement wint. Derde in deze race wordt Jarno Sutens die langzaamaan de slag te pakken krijgt en met het koppie begint te rijden. In het dag klassement gaat de laatste podium plaats naar Dominique Muller.

KPX 9019

Bij de Parolin Rocky waar de eerste wedstrijd nog gestreden werd volgens het principe meedoen is belangrijker dan winnen hadden nu een aantal coureurs het mes tussen de tanden. Ook kon je zien dat er op Kartbaan Lelystad geoefend was op het formeren en de starts, na de georganiseerde chaos van de eerste race gingen de drie starts inclusief formeren uit het boekje. Oftewel een groot compliment aan de rijders en de begeleiders. Ook de races gingen bij de Rocky's volgens het boekje, en toch spanning van begin tot eind. Of het nu ging om de gevechten aan de kop of de broederstrijd tussen de beide Webertjes, het was het aankijken meer dan waard. De kwalificatie werd een prooi voor Sam Maarschalkerweerd die op keurige wijze de pole pakte. Helaas voor Sam moet hij na de start van race één deze plek direct inleveren aan Robert de Haan, die deze plek tot aan de finish niet meer af gaf. Sem van Til die vanaf de twaalfde plek moest starten na het loskomen van zijn voorbumper lag vanaf de achtste ronde op de derde plek en in de laatste bocht van de wedstrijd gaat hij nog met de tweede plek aan de haal voor Sam Maarschalkerweerd. Race twee stond bol van de actie met een hoofdrol voor Robert de Haan die vier ronden voor het eind van de race de eerste plek inruilde voor de derde en in de laatste ronde toch orde op zaken stalt en de winst pakt voor Sem en Sam. De derde race begint met een klein drama want op de startgrid blijkt dat Sem van Til zijn achterwiel los zit en hij van zijn tweede startpositie verwijderd moet worden door de wedstrijdleiding. Direct na de start denderen onze coureurs op de eerste bocht af met Robert de Haan aan kop, deze positie zou hij ook niet meer uit handen geven. Sam Maarschalkerweerd werd wederom tweede en Jordy Hofman derde. Het gevecht van de derde wedstrijd vond trouwens in het achterveld plaats. Na in race twee al frontaal op elkaar gereden te zijn streden de broertjes Weber vooral tegen elkaar, Wheel to Wheel racing zoals het hoort. Een echte broeder twist die beslist werd in het voordeel van Christiaan Weber. En uw reporter durft rustig te stellen dat als de Webertjes elkaar met rust laten en zich focussen op snel en netjes rijden ze binnen twee races mee vechten in de kop van het veld.

De derde klasse binnen het NK 4Takt is de World Formula die weer onderverdeeld is in Paroling WF en B&S WF. Een mooie ondergewaardeerde klasse binnen Nederland die spannende races oplevert. Vooral in de WF B&S die het grootste deel van het veld vormen. Maar goed over het racen hebben we zoals gezegd niet te klagen in deze klasse. Vooral de eerste drie maken er een echte show van met de hoofdrol voor twee Montfoort Motorsport rijders Thomas van Gerwen en Dylano van Overbeek. Het komt er eigenlijk in het kort op neer dat Thomas de gehele wedstrijd aan de leiding rijd met Dylano op zijn achterbumper om er lang te komen wat Dylano dan ook in de laatste bocht doet en de winst pakt. Thomas schrikt zo van de uitremactie dat deze ook nog eens Tymen Boos voorbij laat die dus knap tweede word. Race twee word weer een race tussen Thomas, Dylano en Tymen echter nu laat Thomas zich niet de kaas van het brood eten en wint de wedstrijd. De derde race van de dag moet dan de beslissing brengen over wie er met de dagwinst naar huis gaat. Wordt het Thomas? Dylano? Of tocht Tymen die bekeken rijd en hoopt op een stuntje? Nou ik kan u zeggen, het was vuurwerk van de bovenste plank. Zelfs speaker Frens Langenberg kon het tempo van de heren niet bijhouden. En ja Dylano flikte het weer, de gehele wedstrijd op de tweede plaats liggen en dan in de laatste bocht weer de winst pakken. Mooier kan het niet voor de winnaar die fair en square de dagwinst naar binnen haalt.
Bij de Parolin WF gaat de dagwinst naar Bart Sommer voor Levi Austi en Frank Cuperus die als een echte Gentleman de blauwe vlaggen opvolgde bij het lappen.

KPX 0194

Als je voor motorgeluid extra punten mocht geven bij het karten in de 4Takt dan mochten die gaan naar de RK1. Ondanks de slechts 150cc geven de motoren een heerlijke sound en dito vermogen. Wat jammer dat niet meer mensen deze klasse zien als de opstap naar twee takt racen. Veel toeren, een redelijk koppel en diegene die het best rolt wint de wedstrijd. Een beetje kort door de bocht misschien maar dit zijn wel de ingrediënten. De dames en heren coureurs hielden ondanks het zonnetje en de bijna zomerse temperaturen op de baan het hoofd koel en trakteren zichzelf en de toeschouwers op een paar heerlijke races. Thomas Wiegman rijd de pole met 0,3 voorsprong en dacht de sleutel tot succes in handen te hebben, hoe anders zou het verlopen. De eerste race word gewonnen door Tim Martens voor Thomas die ten opzichte van de kwalificatie 3 tiende kwijt was en Kay Schröder die derde wordt pakt en passant het baan record en is 0,6 seconde sneller dan in de kwalificatie. Saillant detail is dat Tim Martens na een spin in de eerste ronde vanaf de laatste plaats naar de winst rijd en zoals een Duitse toeschouwer al zei Mit dem wut im bauch haal je dus het beste uit jezelf.
De tweede wedstrijd ging eigenlijk tussen Tim Martens en Kay Schreuder. De beide coureurs gaven elkaar geen centimeter toe en de beslissing om de overwinning viel pas 4 ronden voor het einde waar Kay op weergaloze wijze Tim inhaalde en Thomas direct aansloot. Het gaatje was er en Kay won de wedstrijd voor Thomas en Tim. Race drie start met de vraag wordt het Kay of word het Tim of toch Thomas? De rol van Thomas was al snel uitgespeeld nadat hij in de vierde ronde in aanraking komt met Bastiaan van Loenen en terugvalt naar het achterveld. Tim Martens probeert het nog geholpen door de ontketende Bastiaan maar hij heeft dit weekend niet de snelheid en het gochme om Kay Schröder van de verdiende race en dagwinst af te houden.

De VT250 klasse was dit weekend door afwezigheid van de wankels de koningsklasse binnen het NK4 Takt. Helaas alleen in rondetijden en geluid maar niet in het aantal deelnemers. 6 rijders in een klasse is gewoon te weinig en jammer voor de huidige deelnemers en de volgers. Het spektakel is er niet minder om maar door een klein veld wordt het veelal voorspelbaar en dat verdient deze klassen en haar deelnemers niet. De grote overwinnaars bij de VT250 waren de broers Brugman met als derde Ruben Meij. Het verslag is misschien een beetje kort voor deze klasse maar ik besteed de ruimte liever aan een oproep aan teambazen en karters in Nederland die een VT250 werkeloos in de schuur heeft staan of alleen aan clubkampioenschappen mee doet. De volgende wedstrijd op Emmen valt niet samen met andere wedstrijden op de kalender dus schrijf je in bij de Chrono en zorg er samen voor dat deze klasse uitgroeit tot de smaakmaker van het NK 4takt.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet