GrandFinals

Karting: GrandFinals: Kers op de taart voor Max Timmermans!

KPX 2630

Max Timmermans heeft opnieuw van zich laten horen. De Belg die aan zijn laatste jaar in de Rotax Junioren toe was, werd twee weekends terug, derde op het wereldkampioenschap karting in Valencia. Timmermans toonde zich al vanaf het begin van het WK sterk. Na wat motorproblemen waar hij goed mee om kon gaan, ging het richting de finaledag beter en beter. En wanneer het dan nog eens begint te regenen, is Timmermans een meer dan geduchte tegenstander!

Tekst: Philippe De Roeck
Foto's: Michael Melis

"Na een seizoen met niet alle geluk aan onze zijde te hebben gehad werden we vierde in het Europees Kampioenschap en tweede in de BNL. Hierdoor heb ik toch een ticket kunnen bemachtigen waardoor we mee konden doen met het Wereld Kampioenschap te Valencia." Vertelt een enthousiaste Max Timmermans tegen AUTOSPORT.nl

KPX 2130

"Zondagmiddag zijn we met een groot deel van Team Belgium vertrokken richting Valencia. Toen we aankwamen zijn we meteen doorgereden naar de Welcome Party die plaats vond op de baan. Mijn mekanieker Christophe Raymakers deed mee aan het WK bandencompetitie en moest zich kwalificeren binnen de top 8 om de finale te halen op zondag bij de After Party. Hij was razend snel en kwalificeerde zich met een tweede plaats."
"Maandagochtend vertrokken we vroeg naar de baan om ons te registeren, later in de middag was het de loting van de karts. Ik trok balletje nummer 41 en we konden gelijk beginnen om de kart te strippen en terug in elkaar te zetten. Dinsdag ochtend stonden er drie trainingen op het programma. De eerste training verliep goed omdat ik en mijn teamgenoot Deniz Beckers al eerder waren komen rijden op deze baan. De tweede training hadden we tandwiel veranderd maar dat verliep niet echt zoals het moest. De derde training verliep redelijk maar nog lang niet goed genoeg, dus we hadden nog een hoop werk voor de volgende dagen."

KPX 6411

"Woensdag hadden we 2 trainingen en daarna de kwalificatie. De eerste training was half nat half droog en normaal gezien is dat niet mijn weertje maar deze training ging super. De laatste training was het terug droog en opnieuw hadden we veel problemen met de achterkant van de kart waardoor onze motor ook niet 100% liep. We hadden zeker geen goede motor maar heel slecht was hij ook niet dus was het gevoel na die training niet goed... Na overleggen met mijn mekanieker Christophe hadden we heel de kart omgebouwd en eigenlijk een klein risico genomen dat goed of slecht kon aflopen maar we komen natuurlijk naar het WK om te presteren en niet om het pak te vergroten. De kwalificatie liep al een stuk beter maar het nadeel was dat we in de eerste groep zaten. Deniz kwalificeerde zich 4de in de groep en ik 5de, daarmee waren we redelijk tevreden tot wanneer te 2de groep begon. Deniz kwalificeerde zich 13de en ik 14de dus ik moest twee keer starten op plek zeven en 1 keer starten op plek 8."
"Donderdagochtend begon mijn eerste heat waar ik op plek acht aan de buiten kant moest starten en de eerste bocht was een snelle rechter dus een lachertje was het niet. Ik probeerde heelhuids door de bocht te komen en dat ging, we begonnen de snelheid rustig op te bouwen, naar voor te rijden en geen domme dingen te doen. Ik begon een paar rijders in te halen en lag toen op plek vier. De snelheid was nog niet 100% waardoor we één plaats terug zakten. Maar met een vijfde plek in de eerste heat was ik zeker tevreden. Na overlegging met Birger Bouvin en mijn mekanieker hebben we de kart aangepast en dat ging al een stuk beter. Ik startte 7de en kon vechten naar de 3de plek. Met een 5de en een 3de plek die dag was ik zeker tevreden. Vrijdag ochtend was het voor ons de laatste heat. Ik moest opnieuw zevende starten en kon vechten naar de tweede plek. Super tevreden want ons doel was om in de top zeven te eindigen na de heats. We mochten de prefinale als derde starten en reden daarmee boven de verwachtingen!"

"Zaterdag ochtend werd ik wakker en zag ik dat het heel nat was, daar was ik zeker niet ontevreden over want in de regen rijden gaat meestal wel heel goed. We begonnen aan de ochtend training en die verliep heel slecht omdat we een bandenspanning probeerde die niet goed beviel. We wisten dus wel gelijk wat het probleem was. De prefinale werd 30 minuten verlaat omdat er teveel water op de baan lag. Uiteindelijk ging de prefinale van start. Het was ondertussen weer beginnen regenen, herinneringen aan de tweede BNL in Ostricourt kwamen naar boven. Ik wist wel hoe ik dit varkentje moest wassen en lag na een halve ronde op P2. Een bocht later nam ik de leiding. Toen we over start finish kwamen kregen we code rood omdat het te gevaarlijk was. Na overleg met de officials hadden ze besloten om de prefinale te annuleren en meteen door te gaan naar de finale dus ik moest opnieuw starten op plek 3. Na duwen en trekken kwam ik als 1ste de bocht door. Enkele bochten later werd ik meteen ingehaald dus kwamen we gelijk in een gevecht met top vijf. Ik kon terug naar P1 rijden maar werd al snel weer ingehaald. Midden die race lag de leider en de man op P2, twee seconden voor op de achtervolgers waaronder mezelf. Na een hevig gevecht had ik eindelijk een gaatje waardoor ik naar de kop probeerde te rijden. Ik nam de voorlaatste ronde terug even de leiding maar werd meteen weer ingehaald. We gingen de laatste ronden in en ik hing op plek drie. In het middengedeelte haalde ik Dave Wooder in die op twee lag. De laatste 3 ronden was het enorm hard aan het regen waardoor we aquaplanning hadden in de laatste ronden. We gingen richting de laatste chicane en ik zag dat nummer van de baan gleed. Ik maakte dezelfde fout en schoof ook naast het circuit. P3 was het resultaat, een fantastische podiumplek. We waren snel genoeg om WK goud te halen maar voor een podium had ik uiteraard op voorhand getekend!
"Graag zou ik mijn mekanieker Christophe Raymakers enorm hard willen bedanken voor alles wat hij gedaan heeft zowel in Valencia, als in de voorbereiding voor Valencia, we kunnen zeggen dat we een goed team zijn. Ook bedankt aan Birger voor de carburatie en alle hulp dat je ons hebt gegeven. Alle supporters van Team Belgium en mijn familie, bedankt. Ik heb al twee WK's en heel wat wedstrijden gereden maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Jerome en Dave, bedankt voor de super organisatie binnen Team Belgium en dan natuurlijk ook mijn sponsors en mijn ouders!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet