GrandFinals

Karting: GrandFinals: Verschoor en van den Brand laten weer van zich horen op WK karting

Verschoor 2

Dit jaar heeft Richard Verschoor een droom jaar achter de rug in het karten, samen met zijn begeleider Mats en natuurlijk zijn familie die Richard in het verwezenlijken van zijn dromen steunt. Na het winnen van de Rotax Racing Days, het Nederlands Kampioenschap en de FIA World Academy stond er nog één grote wedstrijd om te winnen op het verlanglijstje de Rotax Max Grand Finals 2014. Het officieuze wereldkampioenschap in de Rotax max.

Tekst: Ray Lansink
Foto's: Michael Melis

Het mooie van dit kampioenschap is dat iedereen net als bij de Academy van de FIA rijd met "gelijk" materiaal wat door loting aan je toegewezen wordt. Oftewel iedereen heeft hetzelfde chassis en evenveel kans op een goede of top motor. Waarom praten we hier over goed en top bij de motoren? Nou we weten nu eenmaal dat er verschil zit tussen elke motor die er op de markt is. Identiek bestaat nu eenmaal niet.
Na de loting begon het klaarmaken van de kart, alles was al voorgemonteerd door de mensen van Rotax en Sodi maar om op zeker te gaan toch de kart weer gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. Volgens Mats was het geen familie uitje en moest alles kloppen.
Helaas zat dat met dat alles kloppen niet goed, vanaf de eerste sessie liep de motor niet zoals we wilden. Richard kwam toeren te kort en de motor liep niet door op top. Waar de andere Nederlandse Junioren in de top 5 te vinden waren had Richard moeite het tempo te volgen.
Het dieptepunt was de laatste vrije training waar Richard 0,6 seconde tekort kwam op teamgenoot Luc Willemse. Er was geen sprake van paniek maar echt lekker is dit niet zo vlak voor de kwalificatie waar toch de basis voor een succesvol weekend gelegd wordt.Gelukkig startte Richard in de snellere tweede groep en ondanks dat hij 0,3 seconde tekort kwam op de snelste man in de groep en een 9e tijd scoorde hij in het totaal een 12e plek. Niet ideaal ivm het steeds moeten starten aan de buitenkant maar gezien de achterstand in de laatste vrije training een plek waar Richard en Mats het mee konden doen met het oog op de series.De eerste serie ging naar tevredenheid. Niet echt de snelheid maar doordat de mannen rond om hem elkaar bleven aanvallen deed Richard mee om de eerste 6 plekken en na een sterke laatste ronde finisht Richard als tweede net voor Mauricio van der Laan wiens snelste ronde 0,3 sneller is dan Richard zijn snelste race ronde.
De tweede serie is een drama in twee bedrijven. In de eerste bocht de zandbak ingereden en daarna problemen om naar voren te komen. Wat ook meespeelde in zijn jacht op plek winst is dat zijn concurrenten geen "onbezonnen" actie schuwen om maar een plekje te winnen of te verdedigen. Een 18e plek is dan ook het maximaal haalbare. Lichtpuntje was wel dat Richard zijn kwalificatie tijd in deze race met de zelfde banden met 0,4 seconde verbeterde.
De laatste serie stond in het teken van schade beperking en proberen zo ver mogelijk naar voren te kwalificeren voor de pre-finale en dan ook nog het liefst een plekje aan de binnenkant.

Verschoor

Na een moeizame start en een eerste ronde waarin er al 5 seconden op de nummer één verloren wordt rijd Richard langzaam naar voren. Na een brutale actie van Richard in de laatste ronde rijd hij vanaf 10 naar 7 in één bocht. Deze plek brengt hij ook naar de finish. Na het uitrekenen van de rankings blijkt dat Richard Morgen vanaf de 10e plek mag starten. Weer de buitenkant, maar ondanks de niet zo top draaiende motor zit hij er goed bij.
De pre-finale werd niks, dit door een waterballet wat we nog niet eerder op de kartbaan meegemaakt hebben. 118mm water viel er in een paar uur en dit leverde een baan op die op sommige plekken plassen van 20cm diep opleverde. Na één ronde werd dan ook de pre-finale stil gezet en na overleg tussen de organisatie en de wedstrijdleiding als niet gereden beschouwd. Tevens werd er besloten alleen een finale te rijden.
De eerste ronde van de finale was enerverend om het maar diplomatie uit te drukken. Nadat Richard zich onttrok aan de schermutselingen in het middenveld begon de jacht op een podiumplaats. Richard maakte meerdere plekken goed maar de snelheid in de kart was niet genoeg om een vuist te maken tegen de mannen voor hem en finisht de finale op een 6e plek.

Terugkijkend hebben Richard en Mats een fantastische week achter de rug. Het leverde niet het gewenste resultaat op, een podiumplaats. Maar door in een single race weekend goed samen te werken en langzaamaan de snelheid in het materiaal te sleutelen hebben de beide heren weer aangetoond een team te zijn met potentie. En vooral dat telt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet