Rinus van Kalmthout

Karting: Rinus van Kalmthout kansloos na verkeerde bandenkeuze in finale op Lonato

rvk lonato 3786

Rinus van Kalmthout heeft op het circuit van Lonato, vlak bij het Italiaanse Gardameer, zijn drukke kartseizoen helaas niet met een goed resultaat kunnen afsluiten. Aan de 43e Trofeo delle Industrie namen 53 KF-Junioren deel en na de heats en pre-finale mocht de Hoofddorpse karter in de finale als achtste van start. Op de half droge en half natte baan werd door zijn team gekozen voor slicks. Die keuze bleek achteraf niet de juiste, waardoor Van Kalmthout mede na een tik van een andere deelnemer als 19e over de finish kwam.

Fotografie: Photo Sport Event

Op het ruim één kilometer lange circuit van Lonato, ook welbekend als Zuid Garda Karting, begonnen 53 karters uit 18 verschillende landen aan hun laatste evenement in de KF-Junioren van 2014. De Trofeo delle Industrie is het oudste kartevent van Italië.

Tijdens de vrije trainingen op vrijdag voelde Rinus van Kalmthout zich in zijn Alonso kart als een vis in het water, wat ook wel bleek uit het feit dat hij de tweede tijd van de dag reed. Bijna vanzelfsprekend moest Van Kalmthout, net als eigenlijk het hele seizoen, de doorgaans langzamere eerste kwalificatiesessie rijden. Hij merkte tot zijn schrik dat er problemen waren met zijn carburateur en reed in zijn sessie een wat tegenvallende negende tijd. Sessie twee was 3,5 seconde sneller, waardoor de 14-jarige karter zijn twee races vanaf de 12e positie moest gaan starten.

rvk lonato 3788

In de eerste heat op zaterdag had Van Kalmthout de snelheid niet. Hij reed voor het eerst dit weekend op nieuwe slicks op een droge baan en kwam op het rechte eind en uit de bochten duidelijk snelheid tekort. Vechtend met zijn kart kwam hij de race die hij als 12e gestart was als 15e over de finish. Ook de tweede race liet de snelheid te wensen over en werd hij in de eerste ronde ook nog eens door zijn teamgenoot hard van achteren geraakt. Opnieuw moest Van Kalmthout vechten om zijn positie te handhaven. Deze race werd hij 13e, waardoor hij toch in elk geval geplaatst was voor de pre-finale.

Na deze twee teleurstellende races werd de motor van Van Kalmthout door tuner HP opengemaakt. Daaruit bleek dat de membraan stuk was, waardoor er inderdaad een aanzienlijk verlies van motorvermogen was opgetreden. Gemotiveerd om te laten zien dat hij wel de snelheid heeft ging Van Kalmthout in de pre-finale als 18e van start. Op een natte baan wist hij tijdens de twintig ronden durende race maar liefst tien posities goed te maken, wat hem in de finale een kansrijke achtste startpositie opleverde.

In de aanloop naar de finale droogde de natte baan vlot op en werd duidelijk dat de bandenkeuze wel eens een cruciale rol kon gaan spelen. Zijn team besloot de keuze van de rijders voor hem op de grid te volgen en monteerde op het laatste moment toch slicks.
In de opwarmronde reed de lokale favoriet, de Italiaan Davide Lombardo, vol achterop de kart van Van Kalmthout. Nadat de karts waren losgemaakt moest de jonge Hoofddorper helemaal achteraan aansluiten en leken zijn kansen op een goed resultaat in rook te zijn opgegaan. Gelukkig werd er twee keer vals gestart, waardoor Van Kalmthout alsnog zijn eigen startpositie kon innemen.

Na een sublieme start schoot Van Kalmthout direct van acht naar drie en leek een verrassing in de maak. De baan bleek echter toch te nat voor slicks en dus namen al snel de rijders die gestart waren op regenbanden het heft in handen. De jonge Nederlander viel terug naar de tiende positie en werd daar vervolgens door de Rus Artem Slurskiy van de baan gereden. Uiteindelijk kwam Van Kalmthout op een teleurstellende 19e positie over de finish.

rvk lonato 3789

Rinus van Kalmthout kijkt realistisch terug: "Om te winnen moet alles kloppen en dat was ook dit weekend bij mij helaas niet het geval. Een defect aan de motor kun je niet compenseren en een foute bandenkeuze maakt je op slag kansloos. Het past wel bij dit seizoen. Ik beschouw dit voornamelijk als een leerjaar en kan de opgedane ervaring goed gebruiken om volgend jaar succesvol te zijn. Wij gaan de komende periode gebruiken om te kijken welke keuzes we gaan maken voor volgend seizoen.

Afgelopen weekend hebben engineer Dirk Honig en coureur Max Timmermans mij ontzettend goed begeleid. Ik wil iedereen die mij dit seizoen geholpen heeft en met name mijn sponsors Ardea Auto, S-P-S Group, Total en Veurst enorm bedanken voor hun ondersteuning. Na een aantal jaren kampioen te zijn geworden in de klassen waarin ik deelnam is dit seizoen anders verlopen. Hoewel de resultaten niet zo sprekend zijn realiseer ik mij wel dat ik dit jaar flink gegroeid ben, niet alleen lichamelijk maar ook als coureur. Ook mijn ouders wil ik bedanken dat zij mij dit seizoen altijd terzijde hebben gestaan en in mij geloven."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet