Rinus van Kalmthout

Snelheid Rinus van Kalmthout tijdens Rotax International Open op Spaans Zuera niet beloond

261014 rvk zuera 3669

Rinus van Kalmthout is er op het Spaanse circuit van Zuera, nabij Zaragoza, helaas niet in geslaagd een ticket te veroveren voor de Rotax Grand Finals in het eveneens Spaanse Valencia. Na een matige kwalificatie werd de opmars van Van Kalmthout in vier van de vijf races gedwarsboomd doordat hij door een tegenstander in de rondte geduwd werd en terugviel naar het achterveld. In race twee liet de jonge karter zien dat het aan zijn snelheid niet ligt; de enige race dat hij niet werd aangetikt reed hij van de 15e naar de tweede positie.

Tekst en foto: PR

De Rotax International Open op Zuera betekende voor Rinus van Kalmthout de laatste kans op een ticket voor de Rotax Grand Finals, die van 28 tot en met 30 november gereden worden op het kartcircuit van Valencia. De 14-jarige coureur wist dat de kwalificatie belangrijk was en dus besloot hij om te kunnen slipstreamen samen te werken met een andere rijder. Dat pakte helaas niet goed uit, Van Kalmthout kwalificeerde zich als 15e voor de drie kwalificatieheats, dus zou hij op de 1,7 km lange baan diep moeten gaan om naar het podium te racen.

Na een prima start in de eerste heat werd hij al in de tweede bocht door een achteropkomende rijder in de rondte geduwd. Ook een andere rijder voor hem was hiervan de dupe en blokkeerde Van Kalmthout, waardoor hij op zo'n honderd meter achter het inmiddels geheel gepasseerde veld zijn race kon hervatten. Getergd knokte hij zich weer naar voren, maar eenmaal op de 23e positie van de in totaal 32 coureurs aangekomen was de race na zes ronden voorbij.

In de tweede race kon de Hoofddorpse karter de drie belangrijke eerste bochten goed doorkomen en vervolgens reed hij een formidabele race. Hij passeerde de ene rijder na de andere, zat in de zesde en laatste ronde vlak achter de Brit Jack McCarthy en werd knap tweede.

Bij de start van de derde heat wist Van Kalmthout dat wanneer hij de eerste ronde zou overleven hij goede kans had om weer naar voren te rijden. In de derde bocht, een korte draai naar rechts, stuurde hij zelf goed in, maar opnieuw tikte een rijder achter hem met veel teveel snelheid hem in de rondte. Ook nu moest hij weer helemaal achteraan het veld aansluiten en een 21e positie was dit keer het maximaal haalbare. Met de behaalde resultaten in de kwalificatieheats mocht Van Kalmthout de pre-finale als 15e beginnen.

In de pre-finale op zondagochtend was Van Kalmthout uiterst geconcentreerd. Na een bliksemstart lag hij na een paar ronden al op de vijfde plaats en hij had de aansluiting om verder naar voren te komen. De Britse rijder Alex Quinn tikte hem echter van achteren aan, waardoor de Hoofddorpse karter terugviel naar de twaalfde positie. Gelukkig duurde de pre-finale acht ronden en kon Van Kalmthout nog oprukken naar de achtste positie.

De achtste plaats was ook zijn startpositie voor de finale en dat betekende een startplek aan de minder gunstige buitenzijde van de baan. Aangekomen in bocht drie werd Van Kalmthout opnieuw vol van achteren aangereden, waardoor zijn achterzijde helemaal los van de grond kwam en hij onbestuurbaar achterwaarts van de baan gleed. Teruggevallen naar de 31e positie vocht Van Kalmthout nog steeds niet moegestreden terug naar de 22e positie en dat was zijn teleurstellende eindklassering.

"Op dit circuit bereiken we snelheden van 130 km per uur", vertelde Van Kalmthout. "Dat is veel hoger dan op de meeste circuits in de Rotax Max. Wanneer je met zo'n hoge snelheid samen op zo'n korte bocht afkomt schatten veel rijders hun snelheid verkeerd in. Ze remmen niet of te laat en raken dan hun voorganger, die daardoor geen kant op kan en het slachtoffer wordt van de verkeerde inschatting van een ander. Dat ik in vier van de vijf races van achteren geraakt word zegt denk ik genoeg. Toch heb ik afgelopen weekend genoten, het was erg fijn om weer samen te werken met TKP, het team waarin ik in het verleden al zoveel successen geboekt heb. Zij hebben mij dit weekend een prima kart gegeven en zonder de crashes, die in geen enkel geval mijn schuld waren, had ik zeker voorin kunnen meedoen. Ik hoop over twee weken op het circuit van Lonato bij de KF-Junioren weer goed mee te kunnen doen. Dat is dan tevens mijn laatste race van 2014."



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet