Rinus van Kalmthout

Snelheid Rinus van Kalmthout niet beloond in Rotax Max Eurochallenge op Casteletto

rvk laghi 1

Tijdens de tweede ronde van de Rotax Eurochallenge heeft Rinus van Kalmthout de snelheid die hij toonde tijdens de trainingen helaas niet kunnen omzetten in een goed resultaat. Op donderdag en vrijdag behoorde Van Kalmthout continu bij de snelste rijders op de baan en ook tijdens de races op zaterdag scoorde hij met een vijfde, derde en tweede positie goed. Zijn derde plaats werd hem echter afgenomen, omdat hij tijdens de opwarmronde van die race een rijder die vol op zijn rem was gaan staan raakte, met een negende in plaats van een derde plaats als resultaat. Tijdens finale vond Van Kalmthout met zijn CRG-kart om onverklaarbare redenen de snelheid niet en was een goed resultaat niet meer mogelijk, hij werd uiteindelijk 22e.

Foto's: Bas Kaliges

Na zijn sterke optreden in Canada besloot Rinus van Kalmthout ook tijdens de races op Casteletto in de Rotax Max Eurochallenge over te stappen op een CRG-kart. "Ik heb het gevoel dat ik ook met dit chassis een rol van betekenis kan spelen", verklaarde Van Kalmthout zijn opvallende keuze.

rvk helm

Tijdens de vrije trainingen toonde de 13-jarige karter met snelle rondetijden aan dat hij zich prettig voelt in de CRG-kart en zo begon hij met een goed gevoel aan de kwalificatie en heats. In zijn sessie zette Van Kalmthout een 50.087 op de klokken. Daarmee was hij slechts 0,08 seconde langzamer dan de snelste rijder uit zijn sessie, goed voor de vijfde tijd en zesde overall.

rvk laghi 3

In de eerste race startte Van Kalmthout aan de buitenzijde en dat bleek niet gunstig, want hij verloor in de eerste bocht enkele posities. In de tweede bocht raakten een aantal rijders voor hem elkaar en kon Van Kalmthout opklimmen naar de vierde positie. In een uitstekende race wist hij zelfs naar de tweede positie te rijden, maar in de voorlaatste ronde liet hij een klein gaatje vallen. Op dit niveau kan een klein foutje echter grote gevolgen hebben, want in plaats van als tweede finishte Van Kalmthout de eerste race als vijfde.

rvk laghi 2

In de tweede race reed de jonge Hoofddorper naar een mooie derde plaats, maar een incident tijdens de opwarmronde deed dit mooie resultaat teniet. Van Kalmthout: "De rijder voor mij ging tijdens de opwarmronde ineens vol op zijn rem staan. Ik trapte direct op mijn rem, maar raakte hem, maar we konden allebei gelukkig verder. Daarvoor werd ik bestraft met 5 seconden en viel ik terug naar de 9e plaats. Echt belachelijk, die coureur gaf zelf aan dat hij niet beseft had dat ik op het rechte eind zo dicht achter hem zat. Ze hadden juist hem moeten bestraffen."

In de derde race reed Van Kalmthout een erg sterke race, hij finishte als tweede nadat hij drie keer werd gepasseerd maar telkens terug wist te knokken. "Mijn luchtfilter zat los, waardoor ik snelheid inleverde, gelukkig was mijn vechtlust voldoende voor de tweede plek."

foto 1

Omdat Van Kalmthout in de tweede race bestraft was mocht hij de pre-finale niet als derde, maar pas als zesde van start gaan. Wederom aan de risicovolle buitenzijde gestart kwam de jonge karter vrijwel direct in het gedrang, waardoor hij enkele posities verloor. Even later kreeg hij een harde tik van een andere rijder die vol op hem instuurde, waardoor hij van de baan ging en terugviel naar de achterhoede. Ondanks dat hij goede rondetijden reed, vrijwel gelijk aan de top, kon hij niet meer terugrijden naar de voorhoede en toen hij tot zijn verbazing ook nog een tijdstraf kreeg wist Van Kalmthout dat een goede klassering niet meer mogelijk was, hij werd 25e.

rvk laghi pk

Op nieuwe banden gestart vanaf de 25e startpositie hoopte Van Kalmthout in de finale toch de nodige plaatsen te kunnen goedmaken. Helaas bleek de snelheid op deze set banden echter helemaal uit de kart en teleurgesteld kwam de zoon van BOSS GP-coureur Marijn van Kalmthout na 14 ronden als 22e over de finish. "Jammer, ik had erg uitgekeken naar dit evenement. Op dit niveau moet echt alles kloppen om op het podium te komen en dat was bij mij dit weekend uiteindelijk niet het geval", keek Rinus van Kalmthout terug.

De volgende ronde van de Rotax Max Eurochallenge vindt plaats op 20 juli in het Spaanse Zuera. Rinus van Kalmthout komt echter over twee weken alweer in actie in weer een nieuw kampioenschap, de CIK-FIA Karting Academy Trophy. Dit officiële CIK-FIA-kampioenschap bestaat uit drie ronden, waarvan de eerste plaatsvindt van 13 t/m 15 juni in het Belgische Genk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet