Belgian Max Challenge (BMC)

Karting: BMC: Bruno Cabooter wint eerste Master wedstrijd op Genk

KPX 6470

Tijdens de tweede ronde van de Belgian Max Challenge, vorig weekend op Genk, kregen we geen vijf, maar zes huldigingen op het podium. Wegens de jeugdige gemiddelde leeftijd die de GentleMax klasse vanaf de eerste wedstrijd kreeg, greep de organisatie in. De nieuwe Master klasse werd in het leven geroepen waarin rijders, ouder dan 40 jaar, hun eigen strijd konden voeren. Uiteindelijke winnaar van de eerste Master wedstrijd was Bruno Cabooter.

Tekst: Philippe De Roeck
Foto: Michael Melis

Heel wat jonge rijders namen vanaf de eerste wedstrijd deel aan de GentleMax klasse. Naar eigen zeggen wegens beperkt budget, weinig ervaring en minder kans op schade rijden. Het gaat er namelijk in de GentleMax rustiger, maar zeker niet minder spannend aan toe. Zo liep de klasse een beetje zijn doel voorbij. Oorspronkelijk moest de GentleMax onderdak bieden voor de oudere rijders die met beperkte middelen een mooie racedag konden afwerken. Uiteraard is dat jong geweld maar moeilijk te stoppen en kregen de oudere rijders het lastig om loon naar werken te krijgen.

De 40+ rijders werden dus in een apart klassement opgenomen maar reden wel samen met de GentleMax, zo kreeg je een strijd binnen de strijd en dat kwam de spanning enkel ten goede. De winnaar van afgelopen zondag, Bruno Cabooter, blikt voor AUTOSPORT.nl even terug op zijn racedag!

"Tijdens de trainingen op zaterdag zaten we er redelijk goed bij, al is dat moeilijk te zeggen aangezien je niet weet hoever de concurrentie staat. Enkel de laatste twee sessies liep het een stuk minder, gevolg van een gebroken stoelsteun. Gelukkige kreeg ik hulp van Karting Genk die de steun terug gelast hebben."

Op naar de wedstrijddag. Vandaag stonden er nog één training en een kwalificatie op het programma alvorens twee wedstrijden afte werken.
"De 1e vrije training reed ik met de herstelde kart een 6e tijd algemeen (op 18 piloten) en de 1e Master tijd. Ik hoopte me na de chrono's toch bij de 1e 10 te kunnen plaatsen maar dat was dus verkeerd gedacht want na binnenkomst bleek ik me niet alleen als 12e algemeen geplaatst te hebben maar was zelfs maar 3e Master. Vorige race kon ik mijn slechte startpositie nog wijten aan de lekke band maar dit keer was ik zelf de hoofdverantwoordelijke van de slechte startplaats. Mijn mecano Johan had me nochtans goede raad gegeven vooraleer ik de chrono startte maar eens de baan op kon ik zijn tips niet in praktijk brengen.

"Bij de start van de eerste finale kwam ik redelijk goed weg, ik had me tussen Peter en Ronald kunnen doorwurmen en zag mezelf al voor hen door de 1e bochtenkombinatie na de start gaan maar dat ging dus niet door want aan het einde van de lange rechtse na de start kwamen Peter en Ronald me al terug voorbij. Ook Norman Sprimont (Nr. 9) die als 14e gestart was kwam me tijdens het nemen van de 1e rechtste al buitenom voorbij gereden. Zonder al te veel risico's te nemen probeerde ik rustig weer naar voren te rijden. Ik kon nog enkele plekken goed maken en kwam uiteindelijk als zevende algemeen en eerste Master over de streep. Als ik dat resultaat kon vasthouden tot het einde van de dag zouden we ons al gelukkig mogen prijzen dachten we.
De tweede finale mocht ik dus als 7e starten. De gebroeders Meyendonckx stonden voor mij op startplaatsen 5 en 6. Het zou er dus op aankomen om tijdens de start goed mee weg te rijden van de rest want Hughes de Schepper zou het me met zijn herstelde kart best wel eens knap lastig kunnen maken en ook Jonathan Van Tilburg, Maxime Vanreusel en Dorian Kruger die naast en achter me stonden konden wel eens voor een verrassing zorgen dacht ik.
Al vanaf de start kon ik mooi volgen, na wat gedrum volgde ik in het spoor van de Schepper maar hij verdedigde goed en was net wat sneller waardoor ik er niet voorbij kon."

"In het dagklassement werd ik 7e algemeen maar wat nog belangrijker was; eerste Master met 8 punten voorsprong op de als 2e Master geklasseerde Ronald en 10 punten op 3e geklasseerde Thierry Van Kerckhoven. Alvast een mooie "buffer" voor de rest van het seizoen want vermoedelijk gaat het niet altijd zo goed lopen. Rest me nog te danken: De organisatie die er met de extra in het leven geroepen Master klasse toch voor gezorgd heeft dat ook de prestaties van de "old boys" extra in de verf gezet worden. Ik vermoed dat dit zeker gaat zorgen voor een uitbreiding van het aantal deelnemers in die klasse maar dat betekent natuurlijk ook dat ikzelf het naarmate de klasse groeit het wel eens behoorlijk lastig zal krijgen. Maar daar doen we het voor. Als het "A walk in the park" wordt is de uitdaging om deel te nemen een pak minder vind ik. Verder wil ik ook Johan Geyskens van CKR bedanken voor de geweldige support dit weekend. Ook de vijfde plek van Kevin Langers in de Senioren bewijst dat we op de goede weg zijn! Volgas naar Kerpen nu!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet