Rinus van Kalmthout

Podiumplaats Rinus van Kalmthout afgenomen in Rotax Max Eurochallenge op Genk

rvk genk zege

Rinus van Kalmthout heeft met zeer sterk gereden races laten zien dat hij, na het behalen van de titel vorig seizoen in het Nederlandse Rotax Max Junior kampioenschap, ook in de Rotax Max Junior Eurochallenge tot de titelkandidaten gerekend mag worden. In de finale kwam hij als derde over de finish, maar een tijdstraf vanwege het overschrijden van een witte lijn wierp hem terug naar een 22e positie in het klassement. "Erg teleurstellend. Er zijn dit weekend veel ergere zaken gebeurd die onbestraft bleven. Meerdere rijders hebben daarover geklaagd. Nu moet ik er de volgende races keihard tegenaan om weer een rol van betekenis te kunnen spelen in het kampioenschap", reageerde een nog steeds verbouwereerde Rinus van Kalmthout nadat hij het slechte nieuws over zijn straf gehoord had.

Fotografie: Michael Melis

Als regerend Dutch Rotax Max Junior-kampioen keek Rinus van Kalmthout ernaar uit om weer in actie te komen op het circuit van Genk. Het eerste evenement van de Rotax Max Eurochallenge vond plaats op de 1360 meter lange Belgische baan en trok maar liefst 72 deelnemers in de Junior-klasse.

rvk genk 1

In de kwalificatiesessie reed Van Kalmthout de derde tijd in zijn sessie, wat hem algemeen een zevende startpositie opleverde. In de eerste heat sloeg de jonge Hoofddorper direct toe, in de eerste ronde klom hij al op naar de derde positie. Met nog vrijwel de hele race te gaan wilde hij verder naar voren komen, maar bij de bocht richting de chicane kreeg hij een tik rechtsachter, waardoor hij kansloos van de baan vloog en pas als 33e zijn race kon vervolgen. In de resterende zes ronden reed de jonge Van Kalmthout weliswaar de snelste rondetijd van het hele veld, maar verder dan de 17e positie bracht het hem helaas niet in deze eerste kwalificatieheat.

rvk genk 2

De tweede heat verliep gelukkig beter voor de zoon van BOSS GP-coureur Marijn van Kalmthout. Na een zeer strak gereden race kwam hij als tweede over de finish en daarmee verbeterde hij zijn kansen voor de Pré-finale aanzienlijk. De derde heat mocht Van Kalmthout als vierde van start gaan en daar toonde de 13-jarige rijder dat hij niet voor niets vorig jaar de beste Nederlandse junior was. Vanaf de vierde startplek reed hij naar de leiding in de race, om die ook niet meer uit handen te geven.

rvk genk 3

Met een eerste, een tweede en een 17e positie in de heats mocht Van Kalmthout in de Pré-finale als zesde van start. In deze race wisselde hij diverse keren van positie, maar hij eindigde op dezelfde plek waar hij begonnen was en daarmee mocht hij ook de Finale vanaf de zesde positie van start gaan.

rvk genk grid

Rinus van Kalmthout had het beste duidelijk voor het laatst bewaard. Met een wereldstart klom hij al snel van de zesde positie op naar een derde plek. De Europese toppers lieten zich echter niet kennen en drongen aan, waardoor Van Kalmthout in het gevecht even van zijn lijn ging. Halverwege de race viel hij terug naar een negende positie, maar knokte zich toch terug naar de vijfde positie. In de laatste bocht stuurde Van Kalmthout met een briljante actie langs twee rijders die met elkaar in gevecht waren en pakte zo zijn eerste Europese podium van 2014.

rvk genk move
Rinus van Kalmthout (rechts) passeert in de laatste bocht twee concurrenten.

Na afloop kwam echter de koude douche. Van Kalmthout had met vier wielen een witte lijn overschreden en kreeg daarvoor tien seconden straftijd. Daarmee werd zijn derde positie omgezet in een tegenvallende 22e eindklassering. "Ik heb er begrip voor dat je bestraft wordt, wanneer je iets doet dat niet is toegestaan. Maar dan moet dit wel consequent gebeuren en niet het ene wel bestraffen en het andere niet. Ik heb rijders gezien die bewust een andere rijder eraf reden of de chicane afsneden. Een ander kreeg een officiële waarschuwing, veroorzaakte een valse start en zelfs een code rood. Zij werden niet bestraft en een relatief licht vergrijp als het overschrijden van een lijn kost mij mijn podiumplaats. Ik baal daar echt ontzettend van, maar volgende race ga ik er weer vol energie tegenaan. Tot slot wil ik graag Vincent Fuik, Paul Konings en Edward van JVD Tuning bedanken voor hun tomeloze inzet dit weekend", besluit Rinus van Kalmthout.

De volgende ronde van de Rotax Max Eurochallenge vindt plaats op 1 juni in het Italiaanse Laghi. Zo lang hoeft de Hoofddorper gelukkig niet te wachten, want komend weekend staat de tweede ronde van de WSK Super Master Series op zijn programma, eveneens in Laghi. Daar hoopt Van Kalmthout bij de KF-Junioren weer sterk voor de dag te komen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet