Retro diversen

Retro: Bergischer Löwe Circuit Zolder 1984. De DTM geboorte.

Vandaag is het exact dertig jaar geleden dat op Circuit Zolder het allereerste DTM weekend plaatsvond. Het toenmalige kampioenschap begon als DPM maar werd al snel tot DTM omgetoverd. Ook de support races mochten er zijn. Een kleine fotografische terugblik.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

WS Zolder 1984 1

Start van een nieuw autosport-tijdperk vandaag exact dertig jaar geleden.

Bergischer Löwe Circuit Zolder 1984. De DTM geboorte
Vandaag is het exact dertig jaar geleden dat er een keerpunt in de Duitse Autosport kwam. Tot 1982 hadden de Groep 5 bolides van Ford, BMW en Porsche jarenlang in de DRM jarenlang voor spektakel gezorgd. In 1982 werd internationaal naar de Groep C Sportprototypes overgestapt. Die moesten het ook in Duitsland op nationaal niveau gaan maken. Amper een jaar later kwam men al snel tot de conclusie dat Groep C voor een nationaal kampioenschap te duur was. De Bergischer Löwe vond in 1983 nog met Groep C plaats, maar de traditioneel tweede wedstrijd op Circuit Zolder moest het zonder deze spectaculaire bolides stellen.

In een inderhaast belegde persconferentie kondigde Bergischer Löwe-organisator Wolfgang Wilcke aan dat de productieauto's een grote toekomst te wachten stond. In Frankrijk experimenteerde het Franse NOSCAR als eerste met gewichtshandicaps. Daarop besloot de AVD de Fransen voor een demorace tijdens het voorprogramma van de Duitse GP dat jaar uit te nodigen. Toen de Duitsers zagen hoe Jean Ragnotti met zijn kleine R5 Turbo de Camaro van Jean Pierre Jarier om de oren vloog gingen de Duitsers overstag. Zo'n reglement moest er in Duitsland ook maar eens komen. De toenmalige ONS, nu de DMSB, schreef voor 1984 de DPM uit, waarvan het debuut op Zolder plaatsvond.

WS Zolder 1984 2
Harald Grohs met de Vogelsang BMW 635 CSI op weg naar de allereerste DTM-
overwinning.

Denk nu niet dat de overschakeling naar de DPM direct een groot succes was. Na jaren van dikke vette grote bolides was de interesse voor de DPM tijdens de eerste wedstrijd magertjes te noemen. De belangstelling begon pas echt te stijgen toen BMW en Mercedes enkele jaren later officieel instapten.

WS Jorg van Ommen
Jörg van Ommen met de Nickel Tuning Rover Vitesse in gevecht met een Opel Kadett.

Eerste wedstrijd
Voor die allereerste wedstrijd tijdens het Bergischer Löwe weekend stonden maar liefst 24 auto's ingeschreven waarvan er 18 de finish haalden. Het startveld bestond uit een diversiteit van merken zoals Alfa Romeo, Ford, BMW. Opel, Audi en Volkswagen. Het waren vrijwel allemaal privé-inschrijvingen. Die eerste wedstrijd op Circuit Zolder leverde een overwinning op voor Harald Grohs met een BMW 635 CSI nadat Hans J. Stuck er in de allerlaatste ronde vanaf was gegaan. Winnie Vogt eindigde met een BMW 323i als tweede terwijl Lufthansa-piloot Manfred Trint met een spectaculaire Mustang als derde eindigde. Zonder ook maar één wedstrijd te winnen behaalde Volker Strycek met een BMW 635 CSI officieel de allereerste DTM/DPM titel.

WS Harald Gorhs
Harald Grohs was dertig jaar geleden ook al niet meer één van de jongsten......

Bijprogramma
In het bijprogramma kwamen ook de Formule 3 en Formule Ford 2000 in actie. Het Duitse F3 kampioenschap was in die tijd altijd ondergeschikt aan het Britse F3 kampioenschap, omdat er aanzienlijk meer hobbyrijders op de startstreep stonden. Toen de FIA in 1985 besloot om vrijwel alle nationale kampioenschappen binnen de landsgrenzen te houden kwam hier snel verandering in.

WS Hendrik Ten Cate Hendrik ten Cate deed het uitstekend in de Bergischer Löwe met de Ralt RT3 welke
door Van Amersfoort Racing gerund werd.

Bij de Formule 3 stonden er maar liefst 29 auto's op de startgrid waarvan er 21 het zwart-wit geblokt zagen. Volkswagen Motorsport-coureur Volker Weidler(nu eigenaar van een schoonmaakbedrijf) pakte de pole en eindigde winnaar Kurt Thiim(Ralt RT3 Alfa) als tweede. Hendrik ten Cate eindigde voor het team van Frits van Amersfoort met een ex Bernard Santal Ralt RT3 als zesde.

WS Peter Kox
Peter Kox begint in Zolder aan een schitterende carriere die nog steeds voortduurt.

Ook kwam de Formule Ford 2000 aan de start. Onder de deelnemers o.a. Peter Kox, Richard Weggelaar en Adri Hurkens. Manuel Reuter werd dat jaar voor het team van VIT Racing met een Reynard SF 84 kampioen.

WS Adri Hurkens
Adri Hurkens was in de tachtiger met zijn Romax FF2000 een populaire verschijningin de Benelux Formule Ford 2000.


 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet