Belgian Max Challenge (BMC)

Karting: BMC: Jimmy Deveen sluit Belgian Max Challenge als achtste af na lastig weekend.

Deveen 1

Jimmy Deveen heeft afgelopen weekend zijn seizoen afgesloten op Genk. Daar vond de laatste BMC, het kampioenschap waar hij met het CKR Benelux – Imola Racline Racing team aan deelneemt, plaats. Het seizoen begon goed, en tijdens de twee voorgaande races maakte de Brusselaar een erg sterke indruk. Benieuwd of hij ook afgelopen weekend op dit elan kon doorgaan.

Tekst: Philippe De Roeck
Foto's: Michael Melis

"Wie juist gokt wint laatste BMC in Genk... Dat was de titel van het artikel over laatste BMC op AUTOSPORT.nl. Dit beschreef perfect ons weekend in Genk! Na Ostricourt was ik helemaal niet tevreden. Wij waren absoluut één van de snelsten maar ik heb gewoon slecht gereden. Ik had dus echt veel zin in die laatste BMC en heb ik hard getraind om dankzij mijn neef en coach Damien Broothaerts opnieuw vooraan meet de doen. Vooraf gaand aan de BMC hebben we veel getest met mijn mekanieker Johan en CKR Benelux – Imola Raceline Racing Team om het chassis goed te krijgen voor laatste BMC. De snelheid was er op trainingsdagen en ik voelde me goed in het chassis."

Deveen kwam dus met een goed gevoel naar Genk. De sympathieke Belg , die overigens perfect Nederlands spreekt waarvoor proficiat, kon wel eens de verrassing van het weekend worden. Hij is namelijk één van de weinigen die de OTK chassis (TonyKart, Kosmic en FA) vooraan kan bijhouden.
Zaterdag verliep goed, het vertrouwen was er en de racedag kon beginnen.
"Zondag morgen was de baan nog nat voor de training. Ook tijdens de kwalificatie was het opnieuw gokken in verband met de bandenkeuze. Wij monteerden slicks maar regenbanden waren sneller. Ik reed een zesde tijd in mijn groep en mocht zo iedere heat van de achtste plek starten.
Voor de eerste heat hadden wij regenbanden gemonteerd, goed gegokt dus. Ik kon aardig mee volgen maar de drie eerste ronden bleef motor steken op 11000 toeren. Veel te weinig voor een Senior Max dus viel ik terug tot de laatste plek. Ik kon uiteindelijk nog als veertiende finishen maar er had veel meer in gezeten. In de tweede heat vertrokken we opnieuw met regenbanden, dat deed overigens 90% van het veld. De eerste twee ronden gingen heel erg goed, daarna viel ik terug. We waren met een te hoge bandenspanning gestart. In het begin ging dat goed, daarna werd de spanning te hoog. Ik viel van de leiding terug tot een veertiende plek. Opnieuw had er meer in gezeten. "
"Met twee veertiende plaatsen moest ik als twintigste vertrekken. Alsof we nog geen pech genoeg hadden gehad wou de motor niet starten voor de finale. Dankzij Johan en Joey van Splunteren kon ik toch nog aansluiten. De start verliep niet zoals gehoopt. Ik kwam op een natter gedeelte in de eerste bocht en dan schuif je met slicks helemaal door. Geleidelijk aan kon ik weer wat plekken winnen, ik kwam door op P15. Enkele ronden verder verremde ik me aan de eerste bocht, verloor weer heel wat plekken en kon weer beginnen inhalen. Ik werd zeventiende, mijn
slechtste resultaat dit jaar."

Deveen 2

Ondanks dit mindere resultaat werd Jimmy Deveen achtste in de eindstand van de Belgian Max Challenge. Dat is zeker niet verkeerd als je weet dat Deveen moet opboksen tegen de Tony's en FA's die hun snelheid al bewezen hebben. Bovendien is hij de enige Senior rijder in het CKR team. "Hopelijk komt daar verandering in volgend jaar. De sfeer in het team is top! We kijken steeds uit naar de volgende wedstrijden en vooraan meedraaien met de top van het veld is wel degelijk mogelijk, dat hebben we dit jaar wel een paar keer bewezen! We hebben dit jaar een grote stap gemaakt met CKR en gaan ons in de winter zeker nog verbeteren! We werken nu ook twee jaar nauw samen met de fabriek in Italië om het chassis verder te ontwikkelen. Volgend jaar moet het dus nog beter"

"Ik zou graag iedereen bij CKR Benelux bedanken voor het harde werk en Imola Raceline voor de top onderdelen. Ook zou ik graag Roger Van Roosbroeck en Johan Geyskens willen bedanken voor hun vertrouwen, Damien Broothaerts voor het harde werk dit jaar en al mijn sponsoren, Carrosserie Karreveld, Pneus S.D.I., ELF, Ryno Power Europe, Wurth, mijn familie en mijn vriendin, bedankt voor jullie steun. "
Wil jij volgend jaar je naam bij in het rijtje van sponsoren, neem dan contact op met Jimmy Deveen of CKR!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet