DKM

Karting: DKM: Glen Vandroogenbroeck grote verrassing tijdens DKM in Genk

Vandroogenbroeck 3

Glen Vandroogenbroeck heeft een sterke indruk nagelaten in de paddock van de DKM. De rijder in dienst van Daems Racing is normaal een zware tegenstander in de Rotax klassen maar dit weekend proefde Vandroogenbroeck even van een andere klasse. Hij kwam uit in de snelle KF2 klasse van het Duits kampioenschap karting in Genk. Vandroogenbroeck was regelmatig bij de allersnelsten van het pak te vinden maar door pech en onervarenheid bleef een goed resultaat uit.

Tekst: Philippe De Roeck
Foto's: Michael Melis

Wat twee weken geleden begon als een kleine test in de KF2, eindigde vorig weekend als een deelname aan het Duits kampioenschap. 'Het was normaal de bedoeling dat ik gewoon even zou rijden in de KF2. Wij waren twee weken terug aan het testen met de Rotax, maar enkele leden van team waren het DKM van vorig weekend aan het voorbereiden. Al snel voelde de kart erg goed aan, ik ging steeds harder en vond aansluiting met de tijden van de anderen van het team.' Na wat gepraat werd besloten om Vandroogenbroeck, ondanks zijn beperkte ervaring in de KF2, in te schrijven voor de laatste wedstrijd van het Duits kampioenschap.

Vandroogenbroeck 4

Vrijdag stonden er heel wat trainingssessies op het programma. Nu ook de herfst in het land was betekende dat regen, regen en regen. Daarin ging Vandroogenbroeck meteen ongelooflijk hard. 'We wilden vrijdag eigenlijk gewoon wat proberen. Ik moest de kart, motor, nieuwe banden maar vooral de carburator nog leren kennen. De Rotax heeft carburator met sproeiers, daar kan je in principe weinig fout mee doen. De KF2 heeft een carburator met schroeven die je tijdens het rijden moest afstellen.' In de regen ging Vandroogenbroeck meteen hard, en dat viel ook het team op. 'Ik sloot aan achter een treintje met Boccolacci, Norris en Matisic. Eerst probeerde ik te volgen, maar mijn tempo lag hoger. Ik ging ze één voor één voorbij en trok zelfs een gaatje. We waren dus erg tevreden met onze snelheid, zeker gezien onze beperkte training.

Zaterdag moest er worden gekwalificeerd. Na een goede training stapte Vandroogenbroeck vol goede moed in de door Daems geprepareerde TonyKart. "Ik was vier ronden bezig en het ging al niet slecht, ik draaide al een mooie tijd maar moest nog in mijn ritme komen." Die kans kreeg hij echter niet. Op de rechte lijn voor de cafetaria liep de gevoelige motor vast. Ondanks slechts vier rondjes te hebben gereden stond hij als twaalfde algemeen wat in ieder geval al een sterke prestatie was.

Namiddag stonden er twee series gepland en ook daarin kon Vandroogenbroeck niet vechten voor wat hij waard was. "De motor liep niet. Race één ben ik binnen gekomen, race twee heb ik gevochten maar op de rechte stukken verloor ik alle snelheid. Achteraf bleek een probleem met de powervalve de boosdoener ik moest de eerste finale als 26e starten"


Vandroogenbroeck 1


Zondag, eindelijk weer regen voor Vandroogenbroeck. "We waren het hele weekend al sneller in de regen als op het droge, ik was er helemaal klaar voor." Vandroogenbroeck maakte een goede start en won buitenom meteen wat plekken. Helaas duurde het opnieuw niet lang voordat hij kreeg af te rekenen met pech. Hij maakte contact met een andere deelnemer, ging rond en kwam in het gras terecht. Vandroogenbroeck moest uitstappen en zijn kart weer op het Genkse asfalt zetten. Hij vertrok als allerlaatste, met een grote achterstand op de rest van het pak. En toen kon de Vandroogenbroeck show beginnen. "Ik draaide het rechte stuk naar de kantine op en zag de voorlaatste net uit de laatste bocht komen. Ik heb alles gegeven wat ik had. Het gat met de voorlaatste was snel gedicht en ik pikte één voor één aan bij de concurrentie." Al snel reed Vandroogenbroeck weer in de top 20, later de top 10, om te eindigen op een waanzinnige elfde plek in het fel bevochten KF2 veld. Daarbij noteerde hij ook de snelste rondetijd!

Voor race twee was het opnieuw droog geworden. Vandroogenbroeck mocht als elfde van start. Via de binnenkant maakte hij een goede start en won meteen wat plekken. De kop raakte vooraan wat uit elkaar en ook Vandroogenbroeck moest de rol wat lossen. "Ik probeerde de carburator nog wat bij te regelen maar daar heb ik uiteindelijk meer tijd mee verloren dan gewonnen. Iets voor half wedstrijd liep de motor dan ook opnieuw vast. Erg jammer want ik reed op dat moment als zesde rond en we waren erg snel. Dat is mede te danken aan Daems Racing. Mijn monteur en de rest van het team hebben fantastisch werk geleverd. Het is een fijn gevoel als je in een goed team staat en dan ook nog eens een goed weekend hebt gehad. De resultaten zijn er niet maar de snelheid was er wel dus was het een erg geslaagde eerste kennis making met de KF2. Ik wil dan ook mijn monteur en het hele team van Daems Racing bedanken!"


Vandroogenbroeck 2


Of er een vervolg komt aan dit weekend staat nog niet vast. Het kampioenschap is nu afgelopen en er wacht een lange winter om alles te bespreken. Volgend weekend start Glen Vandroogenbroeck wel nog in de laatste BMC op Genk. Opnieuw bij Daems Racing op de TonyKart maar dan wel met de Rotax Max.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet