CIKFIA

Karting CIKFIA: Podium voor Max Verstappen in eerste ronde Europees kampioenschap KF

Max Verstappen stapte in het Spaanse Alcaniz als kersvers kampioen van de WSK Euro Series KZ1 over op een automatisch geschakelde KF-kart voor de eerste ronde van het CIK-FIA European Championship. Op het Motorland Aragon kartcircuit toonde hij zondag wederom zijn klasse door in de prefinale in een geweldige race van de zesde startplek naar de winst te rijden en in de finale op het podium te belanden. Zo staat Max derde in de stand van dit Europese kampioenschap, dat op 21 juli nog een tweede en laatste ronde kent in het Italiaanse Ortona.

Tekst: PR

"Ik ben zeker tevreden met de derde positie in de finale. Dat had ik na zaterdag echt niet verwacht", aldus Max.
Doordat Max op zaterdag in een van zijn vier kwalificatie series van de baan werd gereden en achteraan eindigde, vangt hij prefinale 1 vanaf de zesde positie aan. Bij de vliegende start zit Verstappen junior aan de buitenkant van de eerste bocht en verliest daarbij een plekje, terwijl polesitter Benjamin Barnicoat de leiding neemt. Maar Max is snel, bloedsnel zelfs. In de eerste paar ronden zet hij de snelste rondetijden neer en in de tweede omloop weet hij Tom Joyner te passeren. Als een ronde later zijn voorliggers in gevecht zijn, profiteert Max en steekt hij voorbij aan Andrea Russo en Lance Stroll. Het Limburgse karttalent ligt dan vierde en blijft opstomen. Terwijl Martin Kodric aan het begin van de vijfde ronde de koppositie overneemt van Barnicoat, weet Max Dorian Boccolacci in te halen. Tegen het eind van die ronde is Max met een mooie actie ook voorbij aan de Brit Barnicoat en ligt hij dus al tweede op een halve tel achter Kodric.
Terwijl er achter hem voortdurend van positie wordt gewisseld, zet Max voet richting Kodric. In de zevende ronde is het dan zover en met een mooie inhaalmanoeuvre neemt Max via de binnenkant van de bocht de leiding over van de Kroaat. In de ronden daarna blijft de top vijf als aan een touwtje het 1700 meter lange circuit rondgaan. In de laatste twee rondjes wordt het dan nog peentjes zweten als Kodric een aanval waagt en naast Max weet te komen. De CRG-coureur laat zich echter niet intimideren, houdt dapper stand en slaat ook eenzelfde actie in de laatste ronde af. Kodric verliest daardoor terrein en valt in de laatste bochten van de race terug naar P5. Zo wint Max na een werkelijk fenomenaal optreden prefinale 1, voor Boccolacci en Stroll.
Max: "Voor de prefinale hadden we een andere as gemonteerd en dat pakte heel goed uit. In het begin van de race had ik een paar mooie gevechten." Maar vanaf het moment dat Max eenmaal aan kop gaat, blijkt het nog een hele kunst om de race ook als winnaar te finishen. "Zes ronden voor het einde liep mijn motor vast. Ik kon nog net doorrijden tot het einde, maar de motor liep niet meer lekker, vooral op het rechte stuk. Daardoor werd het nog spannend in de laatste twee ronden." Sterk verdedigend werk zorgt er uiteindelijk voor dat Max de prefinale op zijn naam kan schrijven.

De uitslagen van prefinale 1 en 2 worden samengevoegd en dat betekent voor Max een tweede startplek voor de finale, de eerste race om de punten voor het kampioenschap.
Vanaf de tweede positie verliest Max in de drukte na de start van de finale een plaats aan Nicklas Nielsen. Bovendien heeft hij meteen de hete adem van Karol Basz in zijn nek. Bij het ingaan van de tweede ronde komt de Pool aan hem voorbij, maar dan komt Max ook op stoom. Terwijl Nielsen de leiding overneemt van polesitter Christian Sorensen laat Max enkele malen de snelste rondetijd noteren en lukt het hem Basz terug te pakken. Zo ligt Max na vier ronden derde op 1.286s achter Sorensen. Hoewel Max sneller is dan zijn twee voorgangers duurt het tot de vijftiende ronde voor hij de aansluiting heeft hervonden. Met nog drie ronden te gaan, zit Verstappen junior op de achterbumper van Sorensen en is het wachten op een kansje. Maar de Zweed houdt op het bloedhete Spaanse asfalt het hoofd koel en Max kan niets anders doen dan volgen. Tot het 15-jarige talent de allerlaatste bocht van de laatste ronde met meer momentum uit weet te komen. Zij aan zij stormen Sorensen en Max op de zwart/wit geblokte vlag af, maar met een miniem verschil van 44 duizendsten van een seconde finisht Max de finale als derde. Nielsen wint de race voor zijn landgenoot Sorensen.
"De snelheid zat er in de finale weer goed in. Nadat ik halverwege de race weer naar de twee leiders was gereden, kreeg ik een probleem met de carburateur", legt Max uit over een opmerkelijk slechte rondetijd halverwege de race. "De carburateur stond iets te krap afgesteld, dus heb ik hem rijker gezet. Daardoor verloor ik even de aansluiting met Sorensen. Toch wist ik daarna weer goed terug te komen." Absoluut. En uiteindelijk is het dus een ware fotofinish die nipt in het nadeel van Max wordt beslecht. "Toch ben ik zeker tevreden met de derde positie in de finale."
Max doet nog uit de doeken hoe de tactiek vandaag in elkaar stak: "In de prefinale stond ik op vier nieuwe banden en voor de finale hadden we nog twee nieuwe over." De meeste concurrenten hadden juist voor het tegenovergestelde gekozen en stonden in de finale op vers rubber. "Ons idee daarachter was om in de prefinale naar voren te rijden en zo een goede startpositie te krijgen voor de finale. Volgens mij heb ik geen tijd verloren doordat ik in de finale op twee gebruikte banden reed. Hooguit in de eerste paar ronden. Maar al met al was dit de juiste tactiek."

Max richt zich dit seizoen vol op de KZ als hoogste schakelklasse en het was alweer ruim vier maanden geleden dat Max een KF-race reed. In zo'n uiterst competitief veld moet dat een achterstand opleveren. "Jazeker, de concurrentie heeft in de tussentijd natuurlijk niet stil gezeten en ervaring opgedaan met de afstelling van de kart en de motor, terwijl ik na de Winter Cup niet meer op een KF-kart heb gereden. Zij hebben toch de kleine dingen kunnen uitzoeken." Juist in een sport waar het om de details gaat en het om honderdsten en duizendsten draait, is het dan des te opmerkelijker dat Max probleemloos van klasse wisselt en altijd een kandidaat voor de overwinning is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet