DKM

Regen doet Guust Specken twijfelen "Jetski uit de truck halen of toch maar de kart"

dkmWackerdorf1354673


Guust Specken heeft een goed tweede wedstrijd weekend van het Duits kampioenschap karting achter de rug. De Nederlander, uitkomend op een Birel van AVG Racing in de KZ2 schakelklasse kwam vorig weekend in actie in Wackersdorf voor alweer een spannend potje karten!

Tekst: Philippe De Roeck
Foto: Michael Melis

"Woensdag avond ging ik met het AVG RACING team al naar de baan toe. Na een lange rit van 6u waren we aangekomen in het hotel, dus nog even wat drinken en gelijk naar bed, want op donderdag moesten we tent gaan bouwen.Donderdag was dus een relaxt dagje, tent opgebouwd, kartjes gepoetst en in elkaar gezet en nog even een paar rondjes over de baan gelopen."

Vrijdag begonnen de eerste trainingen. Specken kende de baan al, hij had er zelfs met de KZ al op getest. "In de eerste sessie was de baan nog heel glad, omdat het woensdagavond erg hard geregend had en er op donderdag niet gereden mag worden. De eerste sessie werd dus motor inrijden en beetje baan verkennen. Tweede sessie was de baan al vele malen beter, we hebben dus nog een sessie op nieuwe banden gedaan om te kijken hoe het ging. De tijden in deze sessie waren niet onaardig. Na de middagpauze gingen we op nieuwe banden weg. In eerste instantie wilde het niet echt, maar na een kleine aanpassing aan de kart door mijn monteur Richard Blom, ging het een stuk beter en kwamen we slechts twee tiende te kort op de top. Laatste sessie moest ik nog even de reserve motor inrijden en kijken of de carburatie goed was. Ook deze sessie ging goed. Na de trainingsdag hadden we een goed gevoel voor de zaterdag, waarin we de tijdtraining en de series hadden. We hebben dus nog even de kart gepoetst en daarna zijn we snel naar het hotel om te eten."

Zaterdag werd er eerst gekwalificeerd. "Ik was 16e in de warm-up, maar volgens mijn teambaas Anton van Grunsven was ik een van de snelste op nieuwe banden. Het gevoel met ingaan van tijdrijden was dus goed. Dat werd het dus uiteindelijk ook! Want toen iedereen een tijd gereden had, stond ik als 11e op de lijst, een hele goede uitgangspositie voor de series dus."

Vanaf dit moment stond het weekend enkel nog in het teken van races rijden. De rijders begonnen aan de series. "De eerste serie ging niet onaardig, in het begin verloor ik een paar plaatsjes waarvan ik er later weer enkele kon terugpakken. Ik kwam als negende over de finish" Specken was net iets te vroeg weg bij de start en kreeg tien seconden penalty. "Een beginnersfout, al zeg ik het zelf."

"Tussen de eerste en de tweede serie ging het ongelofelijk hard regenen, met hagel, onweer en alles wat je er wel niet bij kon verzinnen. Heel even dacht ik eraan om de jetski uit de truck te pakken en daar de tweede serie mee te varen, het werd uiteindelijk toch de kart. Deze keer had ik geen jumpstart en kon ik ook een paar plekjes pakken, later verloor ik er weer een paar en ik werd zevenden, een resultaat dat ik niet verkeerd vond na 14 rondjes snorkelen op de kartbaan in Wackersdorf. Ook de derde serie verliep soepel en ik eindigde wederom op een 7e plaats. Het was in de derde serie veel minder nat, maar omdat iedereen zijn kart achter de curbstone haakt, komt en veel modder op de baan, de kart was dus enorm smerig. Aan het eind van de dag, vlak voordat we naar het hotel gingen, werden de totaallijsten opgehangen. Ik mocht 17e starten voor de Final 1, direct door dus naar de finale, iets wat me in Ampfing niet was gelukt."

"Zondag was de baan nog erg vies van de zaterdag en alle modder. Mijn kart had weinig tractie en kwam niet lekker de bocht uit. Mijn eindklassering in de warm-up van zondag was dus niet al te best. Met de eerste finale had ik een goede start, ik pakte wat plaatsjes. In de tweede ronde ging het echter fout. Na een inhaalactie van iemand op mij, wilde een andere rijder mee om te profiteren. Dit ging niet echt goed, ik vloog over hem heen wat resulteerde in twee gebroken spoorstangen en een kromme stuurstang. Ik kon mijn weg dus niet vervolgen in Final 1. Tweede finale werd dat dus van plaats 30 starten. Nadat we lang op de grid hadden gestaan en uitvoerig het vrouwelijk schoon hadden bestudeerd, ging Final 2 van start. De start op zich was goed, maar eenmaal aangekomen in de snelle rechtse bocht besloot een rijder zijn mooie tuinhek op me schouder te parkeren, ik kon gelukkig mijn weg wel vervolgen. Na een hoop gevechtjes hier en daar finishte ik als 17e, wat uiteindelijk 15e werd omdat nog een paar mensen straf hadden gehad. Na de race was het alleen de karts nog opruimen en poetsen. Gelukkig kon de tent blijven staan voor de EK van volgende week. Het EK kan ik helaas niet meerijden omdat ik mijn eindexamens heb op school. Ik wil wel iedereen die aan het EK meedoet heel veel succes wensen."
"Ik heb een goed weekend gehad, we hebben veel geprobeerd en veel geleerd. Ik wil graag mijn ouders, mijn monteur Richard Blom en de rest van het team bedanken voor dit leuke weekend. Mijn volgende race zal de Grand Prix op Kartbaan Strijen zijn en de volgende keer dat ik te horen ben als speaker is waarschijnlijk de Summercup in Kerpen. Tot dan!"

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet