Diversen

Internationaal: Grote problemen voor Ben Cooper: "Niets liep zoals het moest"

cooper Meervoudig wereldkampioen Ben Cooper kwam afgelopen weekend in actie op de mooie kartbaan van Genk voor de eerste ronde van de Rotax Eurochallenge. De Britt die onder Canadese licentie rijdt kende een lastige week in de DD2. AUTOSPORT.nl vroeg de sympathieke Birel rijder om een terugblik.

Tekst: Philippe De Roeck Foto’s: Michael Melis

Meteen op de eerste trainingsdag kwamen de problemen bovendrijven. “Ik had problemen met de motor, tenminste, dat dachten we. De ene training hadden we problemen met de ontsteking, de andere training leek het probleem verholpen.” Na twee dagen van testen met vele problemen was het team gedwongen om een oplossing te vinden want de kwalificaties kwamen er aan. “Ondertussen hadden we alles verandert wat we konden veranderen. Met het oog op de chrono hoopten we dat het probleem van de baan was.” Helaas, het problem bleef opduiken. Cooper kon maar één ronde afwerken en moest helemaal achteraan starten. “Vrijdag nacht spraken we met Tim de Feyter van DFK Karting. Hij bood ons aan om te gaan rijden op Antwerp Karting om het probleem op te lossen.” Zo gezegd zo gedaan, Birel trok met Cooper richting Antwerpen om ‘snachts een oplossing te vinden voor het probleem. “We waren daar van 19u tot 11u30. Het was ijskoud maar het probleem werd gevonden en we konden weer naar Genk. Ik wil Tim erg bedanken om de hulp!” Het was ondertussen al zaterdag. Cooper moest vol aan de bak in de series. “Het werd tijd om het hele veld terug in te halen. De eerste heat verliep goed, ik werd achtste, de tweede ging nog beter want ik werd zesde. Ik reed zelfs even op P4 rond. Tijdens de laatste serie kwam ik opnieuw als achtste over de streep. Drie goede series gaven me een goede uitgangspositie voor de prefinale. Ik mocht starten als twaalfde.”

cooper_2 “Voor de prefinale had ik een goed gevoel. Ik kon verder naar voren starten en hoopte om zo meer mensen aan te kunnen vallen. Helaas maakte ik een domme fout door te snel buiten de startlijnen te komen. Ik kreeg een penalty van drie seconden waardoor ik zevende in plaats van derde werd. De finale kon ik als zevende beginnen. Deze keer kon ik aan de binnenkant starten en dat is altijd beter. Ik maakte een goede start maar kon niet aanpikken bij de jongens vooraan. Mijn teammaat kwam me dan voorbij en hij kon wel aanpikken aan het treintje vooraan. Het gevecht om de leiding barstte nu helemaal los. Ik kon me terug vooraan mengen in de strijd en kon naar plek twee doorschuiven. In de voorlaatste ronde probeerde de Ruwe me te passeren. Helaas maakte we contact en moest ik als vierde aanpikken. Ik kon geen plekken meer goed maken en werd vierde. Na al onze problemen deze week was een vierde plek helemaal niet slecht, maar het kon gewoon veel beter.”

“Ik wil heel graag nog Birel Spa, KMS Europe en KMS North America bedanken., alsook de Jim Russell Karting Academy, SRA Karting, ASN Canada and R's Design voor al hun steun!”

 


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet