Diversen

Internationaal: De koning van de KZ1; "Een droom werd werkelijkheid"

bas_lammers_wk_finishfoto Nederland is een Wereldkampioen rijker. Die eer behoort toe aan Bas Lammers. Het WK werd gereden op het mooie circuito internazionale Napoli aan de voet van de Visuveus vulkaan. Op deze baan werd de Praga rijder schitterend Wereldampioen in de KZ1 klasse. Tijd om de Wereldkampioen aan het woord te laten, Bas Lammers blikt terug op zijn wereldkampioenschap.

Tekst: Philippe De Roeck

Foto’s: Praga

Voor velen, waaronder Lammers begon het WK op woensdag. “Toen het gehele team was aangekomen begonnen we met z’n allen de karts op te bouwen en verder af te maken voor de vrije trainingen vanaf donderdag.” 

Op donderdag kon er echt gereden worden en wisten zowel Bas als het team hoe het met de karts maar ook met de concurrentie gesteld was. “We hadden vier vrije trainingen van 15 minuten. Nadat de eerste vrije training was verreden was het tijd voor de technische controle en het verzegelen  van de karts en motoren.” Iedereen van het team toonde zich al tevreden na deze vier sessies. “Maar er was nog een lange weg te gaan maar met mijn beide monteurs Josh en Gerard konden we goed overleggen welke richting dat we moesten opgaan wat betreft de afstelling van de kart. We konden daardoor tijdens de trainingen veel proberen!”

Op vrijdag ging het trainen verder. “Twee vrije trainingen, een kwalificatie sessie van 8 minuten en een kwalificatie heat stonden er vandaag op het programma. Tijdens de trainingen zagen we dat we er goed bij zaten toen we de tijden vergeleken met de anderen. We besloten niet veel te veranderen aan de afstelling van de kart om een duidelijk beeld te krijgen wat er zou gebeuren tijdens de kwalificatie.”

Het eerste belangrijke moment van het wereldkampioenschap was aangebroken, de kwalificaties. Bas Lammers reed naar een tiende tijd.

“Tijdens de kwalificatie voelde ik dat de grip van de baan erg slecht was en in bepaalde bochten lag er zand of stof op de baan waardoor we grip verloren. We behaalden in onze groep de vijfde plaats maar de tweede groep moest nog rijden. Hierin waren er een aantal rijders sneller waardoor ik terug werd verwezen naar de 10de plaats algemeen. Ondanks dat de baan wat minder was, was het gevoel wel goed en de combinatie van kart en motor was ook erg goed!”

De eerst heat stond op het programma. Dit was meteen het eerste rechtstreekse duel tussen de titel kandidaten. “Ik moest starten vanaf de derde rij. Ik had bij de start niet echt een superstart maar ik verloor er ook geen plaatsen mee. Ik voelde dat de kart en motor erg goed waren dankzij mijn monteurs Josh en Gerard. Ik kon er mee pushen en kon daardoor ook een aantal plaatsen naar voren rijden. We werden dan ook tweede in deze heat met de snelste raceronde.”

Na een warm up, gingen de series op zaterdag gewoon verder. “Josh en Gerard besloten om het chassis wat aan te passen aangezien de baan veranderde. Er werd tenslotte ook regen voorspeld waardoor we besloten om ook de regen kart klaar te zetten voor het geval dat het ging regenen.” Een regenbui, net voor de start van de tweede heat deed de spanning stijgen. “Gelukkig hield het al snel op en droogde de baan zodat we er geen last van hadden. We gingen alsnog met de droogweerkart rijden in de tweede heat. Ik had een goede start en kon ik dit keer wel een plaatsje goed maken. We werden tweede in deze heat inclusief het baanrecord! Tijdens de start van de derde heat had ik een mindere start doordat de rijders die voor mij moesten starten op elkaar klapten en ik er moeilijk omheen kon. Ik verloor een aantal plaatsen maar kon terug naar voren rijden tot een vierde plaats” 

bas_lammers_wk_podium

De heats zaten er op en de startpositie voor de prefinale was gekend: een vierde plek. “In de prefinale had ik een goede start en kwam goed na de eerste bocht. Ik voelde de kart erg goed worden en het ging best lekker ik kon nummer drie in halen waardoor ik op de derde plaats kwam. De tweede kon ik niet voorbij komen want ik kwam net tekort. Ik besloot er achter te blijven en de race gecontroleerd uit te rijden met het oog op de finale om de banden te sparen.” Dat resulteerde in een derde plek voor de finale, startend aan de binnenkant van de bocht. Op naar de finale, nu moest het gebeuren en het gebeurde ook.

 

“Tijdens de start van de finale had ik wederom een goede start en lag direct na de eerste bocht op de derde positie. Ik dacht bij mezelf probeer rustig te blijven en zie hoe de eerste paar ronden verlopen. Ik voelde dat de kart en motor erg scherp afgesteld stonden, ik kreeg er vertrouwen in en kon steeds meer gaan pushen. Ik kon doorschuiven naar een tweede plek maar de afstand tussen mij en de leider was best groot. Ik kon steeds blijven pushen en steeds meer aanvallen en het gat tussen mij en de leider werd kleiner.. Ik bleef pushen totdat ik er kort achter zat en net voorbij halfweg de wedstrijd zag ik mijn kans om er voorbij te gaan op het eind van het rechte lijn. Het was een geslaagde inhaalpoging en ik lag op kop van het wereldkampioenschap. Toch voelde ik de banden wat minder worden waardoor ik het moeilijker kreeg maar ondertussen was de tweede weer dichterbij gekomen… Ik voelde de hete adem in mijn nek maar ik bleef pushen. Ik hield steeds de deur dicht gedurende de laatste twee ronden. Hij kwam me niet meer voorbij en we kwamen als eerste over de streep!

Een droom werd werkelijkheid! We werden eerste en we behaalden de Wereldtitel KZ1! Josh en Gerard hadden een fantastische kart neergezet voor mij en Thierry had een super kanon van een motor neergezet waardoor deze titel mogelijk werd! Deze titel was enorm bijzonder vanwege het feit dat het Praga Racing Team dit jaar voor het eerst bestaat en dat bij deze race alle fabrikanten aanwezig waren ten opzichte van het WK, twee jaar geleden.

Graag wil ik hierbij de gelegenheid nemen om iedereen te bedanken die mede hebben bijgedragen aan deze fantastische overwinning: Mijn monteurs Josh Hart en Gerard Haitsma die een fantastische kart hebben neergezet voor mij. Thierry Savard van Tec-Sav die voor de super motoren zorgde, IAME, Praga Racing Team, FIT4RACE (Zsolt Matics), Sonax, sponsors, vrienden, familie en kennissen!

Thank you all so much”

 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet