Diversen

Internationaal: Pech voor Kenny Vermeylen: "Twee keer de remschijf gebroken op een boordsteen"

Op het ProkartRaceland circuit in Wackersdorf kwam naast de twee schakelklassen, ook de KF2 in actie. Max Verstappen domineerde deze klasse maar er stonden nog deelnemers uit de lage landen aan de start. Onder hen Kenny Vermeylen, meervoudig Wereldkampioen X30. De 21 jarige Belg ging er de strijd aan met meer als 100 concurrenten. Vermeylen voerde zwaar strijd, maar in het competitieve veld zijn constante prestaties de sleutel tot succes en net dat, ontbrak.

Tekst: Philippe De Roeck

Het begon allemaal op woensdag waarop twee vrije trainingen plaatsvonden.
“We hadden twee vrije trainingen die we gebruikte om de motoren. De eerste training verliep al niet geheel vlekkeloos want al snel moest ik naar de kant wegens elektronische problemen. Dit had als gevolg dat ik de tweede training twee chassis moest testen en dan liep er nog een motor vast, geen al te beste eerste dag van het EK.”

Woensdag verliep niet geheel volgens plan maar dat kon rechtgezet worden op donderdag waarop er nog drie vrije trainingen afgewerkt konden
“De eerste training gebruikten we om de motor in te rijden en meteen hadden we een 11e tijd in onze groep waar we zeker tevreden mee waren. Later noteerden we nog een zesde en achtste tijd in onze groep.”
De trainingen verliepen dus volgens plan, later op de dag kon de Tecno piloot zich opmaken voor de kwalificaties. Een snele tijd was nodig, en die kwam er ook.
“Tijdens de chrono reden we naar een 39e tijd wat helemaal niet verkeerd was in een veld met 109 rijders. Ik wist dat ik nog beter kon want ik maakte een remfoutje en verloor een tiende.”

Door het warme weer, had de baan op donderdag enorm veel grip, dat maakte het voor de rijders ook fysiek erg zwaar. Vrijdag kwamen de weergoden wat helpen door een aantal fikse regenbuien neer te laten vallen boven het circuit.
“De eerste heat was de afstelling helemaal niet optimaal. Bovendien kwam ik ook nog in een crash terecht. De twee andere heats op die dag verliepen beter ik kwam telkens goed naar voren en kwam als 14e en 10e over de streep. Ik was erg had aan het pushen en reed zelfs twee keer mijn voorste remschijven krom op een boorstenen, niet echt verrassend want er waren er nog die dit probleem hadden.”
De eerste dag van de series zat erop en Vermeylen kon best tevreden terugblikken op zijn eerste drukke dag. Zaterdag ging het programma gewoon door waar het gestopt was. Series rijden !
“De eerste serie ging er goed, ik ging van 12 naar vier maar verloor in de laatste ronde wel terug vier plekken. Achtste dus. De tweede heat ging ik van 12 naar twee maar viel terug tot P4. Tijdens de laatste heat haalde ik de finish niet door elektronische problemen toen ik op een zesde plaats rondreed. Door twee uitvalbeurten moesten we starten in de B finale die op zondag gereden zou worden.
Op zondag was het de hele ochtend droog tot we onze finale moesten rijden. Mijn start was goed maar ik wou te snel te veel en na een mislukte inhaal actie maakte ik een kleine spin en moest ik helemaal achteraan aansluiten.”

Erg teleurgesteld kwam Vermeylen de pits binnen. “Ik heb het EK afgesloten zoals het begin, met pech”
Kenny Vermeylen zette zich echter snel over dit mindere EK en kijkt nu voluit uit naar het Europees kampioenschap in Frankrijk voor de X30 klasse, een klasse waarin Vermeylen altijd snel is. “Laat dat weekend maar komen, ik ben klaar voor revanche”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet