Diversen

Internationaal: Kersvers Europees kampioen: "De druk viel van onze schouders"

Jorrit Pex heeft het geflikt. Na een het tonen van zijn snelheid doorheen de kwalificaties en series zette de 19 jarige Nederlander op zondag de kroon op zijn werk. In het Duitse Wackersdorf werd Jorrit Pex Europees kampioen karting in de KZ1 klasse. Voor AUTOSPORT.nl blijkt de kersvers Europese kampioen nog eens terug op zijn fantastische week.

Tekst: Philippe De Roeck

Twee weken voor het Europees kampioenschap, moest er op hetzelfde circuit van Wackersdorf een wedstrijd van het Duits kampioenschap afgewerkt worden, een wedstrijd die Pex gelijk wist te winnen, het vertrouwen zat al meteen goed.
“Zoals ik voor het weekend al aan had gegeven ging ik met een goed gevoel naar het EK in Wackersdorf. Dit hele raceseizoen zaten we tijdens alle wedstrijden steeds in de top. Met de overwinningen in de WSK master series, WSK euro series en twee races van het Duits kampioenschap is het seizoen erg goed van start gegaan.”

Toen het Europees kampioenschap eindelijk van start ging, vonden we Pex meteen boven aan de uitslagen van de trainingen. “De snelheid zat er weer meteen goed in. Ik reed in vrijwel alle trainingen in de top drie en was me er van bewust dat we zeker een goede kans zouden maken om de titel in de wacht te slepen. Echter in de KZ1 klasse zijn vele ervaren rijders die ook zeker een kans maken op deze felbegeerde titel.”
Tijdens de kwalificaties op vrijdag reed Pex naar een derde tijd.
“Dat betekende dat ik telkens derde moest starten in de heats op zaterdag. De series verliepen erg goed, ik moest geen onnodige risico’s nemen en wist twee keer als eerste over de streep te komen. Eén heat werd ik derde en daar waren we ook best tevreden mee.”

Gezien zijn goede resultaten mocht de Nederlander de prefinale vanaf de eerste plaats starten. Toch leek de regen even spelbreker te gaan worden maar ook in de regen had het team de zaakjes goed voor elkaar.
“Het was een weekend met heel erg wisselvallend weer. De prefinale vond plaats onder heel erg natte omstandigheden. Na de start nam Jonathan Thonon de leiding over, maar ik zette meteen de achtervolging in zodat ik terug aan kop kwam. Na enkele ronden aan de leiding gereden te hebben werd ik ingehaald door Anthony Abasse. Hem kon ik niet meer inhalen, ik werd dus tweede. Hier waren we erg tevreden mee, want ik had een goede startpositie voor de grote finale.”

Zondagmiddag 15.20, de grote finale gaat van start met Jorrit Pex op de eerste rij. “Voor de finale droogde de baan plotseling erg snel. Dat betekende dat we met slicks de baan op konden gaan. Het was een lange race van maar liefst 25 ronden. De finale was een loodzware race omdat iedereen zo dicht bij elkaar bleef. Na het grootste gedeelte van de race aan de leiding te hebben gereden kwam Marco Ardigo me voorbij en ik kwam net niet dicht genoeg bij hem om een aanval in te zetten. Ik werd tweede in de grote finale en dit was een super prestatie van ons hele team in het zware KZ1 veld. Meteen na de race werd al snel duidelijk dat Marco Ardigo bijna twee kilo te kort kwam bij de weegbrug. Marco Ardigo kreeg een DQ achter zijn naam, en wij werden Europees kampioen. Op dat moment valt een soort van druk van je schouders af, na al het harde werk van het team, hebben we het nu kunnen afmaken door deze grote titel te pakken. Dit resultaat geeft een enorme boost om weer alles op alles te zetten voor de komende races.
Ik wil graag mijn hele familie bedanken en met name mijn vader Richard die zoveel tijd als mogelijk is in het karten steekt. Ook aan Jos Verstappen heb ik deze titel te danken, hij begeleide me al van kleins af aan en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Verder wil ik nog het CRG Racing Team en TM Engines bedanken voor de goede steun. Ook wil ik onze sponsors bedanken voor hun bijdrage aan deze resultaten.”

Voor Jorrit Pex en het Pex Racing Team onder leiding van zijn vader Richard Pex is dit dus een schitterende prestatie. Zij moeten erg hard vechten om mee te kunnen met de fabrieksteams maar hebben bewezen snel genoeg te zijn om Europees kampioen te kunnen worden. Op naar het Wereldkampioenschap, begin september op het dan vernieuwde circuit in Sarno.

De volgende race is dit weekend in Ampfing waar Jorrit Pex de leiding in het Duits kampioenschap gaat verdedigen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet