WSK

Internationaal: Desillusie Nyck de Vries, Max Verstappen wint WSK!



nyck_helm

Het was een spannend en verwarrend weekend in Sharm-El-Sheikh op het Ghibli Raceway waar de finales van de WSK World Series plaatsvonden. Nyck de Vries en Max Verstappen waren topfavorieten voor de titel, beide maakten dit volledig waar, maar het is ondanks diskwalificatie enkel Max Verstappen die met de fantastische WSK World Series titel naar huis gaat. Nyck de Vries kende een grote tegenslag en keert gedesillusioneerd huiswaarts.

Na Portimao en Millville waren de startvelden aanzienlijk kleiner. Hierdoor werden halve punten toegekend voor de uitslagen wat in theorie een gunstige uitgangspositie betekende voor Nyck de Vries in de SKF klasse. Met 5 punten voorsprong in het kampioenschap op Armand Convers begon Nyck vol vertrouwen aan het beslissende weekend in Egypte. Vanzelf ging het echter niet, Nyck startte de pre-finale vanaf een achtste positie wat het resultaat was van de series (die hij overigens als polezitter begon) maar Nyck herpakte zich en kwam ondanks problemen als vierde over de streep. Rivaal Armand Convers eindigde met slechts enkele honderdste seconden voorsprong op de Vries als derde waardoor de Vries slechts 0,5 punten inleverde op zijn voorsprong.

In de finale stond de Vries één taak; eindigen voor Convers. Het werd een belangrijke en beslissende finale waar Arnaud Kozlinski voor iedereen een maatje te groot was. De Vries presteerde het echter om naar de tweede positie te rijden - en belangrijker - vóór Convers. De Vries kwam als een ware kampioen over de finish maar werd na de wedstrijd gediskwalificeerd. Armand Convers trok hierdoor de titel naar zich toe, Nyck de Vries moest genoegen nemen met een tweede positie in zijn debuutjaar in de SKF klasse.

Max Verstappen was in de KF3 klasse de tweede Nederlander die favoriet was voor de titel. Eigenlijk kon er niet veel fout gaan, Verstappen had een dermate grote voorsprong opgebouwd op Robert Visoiu dat alleen een DNF of DQ roet in het eten kon gooien. Max begon ijzersterk, won twee van de drie series en startte de pre-final dan ook als eerste. De enige overgebleven concurrent Robert Visoiu reed samen met Max Verstappen snel weg van de rest van het veld en was zelfs iets sneller dan de 13-jarige talentvolle Nederlander. Visoiu won de pre-finale voor Verstappen.

Tijdens de finale viel Max snel aan voor de eerste positie en met succes. Hij nam de leiding over van Visoiu en vergrootte zijn voorsprong tot 2,5 seconden. Een overwinning die na de wedstrijd werd afgenomen;

Reactie Jos Verstappen op diskwalificatie Max;
"In de prefinale wilde Visoiu Max op het rechte stuk inhalen. Max ging bij die actie naar de binnenkant van de baan om dat te verhinderen. Een bocht later reed Visoiu vol achterop bij Max, die daardoor van de baan ging. Het vreemde is dat Max daarvoor van de officials een waarschuwing kreeg vanwege gevaarlijk rijgedrag.”

“Tijdens de start van de finale ontstond er op hetzelfde punt een zelfde situatie maar waren de rollen omgekeerd. Max probeerde Visoiu, die dit keer de binnenkant opzocht, in te halen. Toen gaf Max aan Visoiu een tikje, waarop de Roemeen er langs schoot. Daar kreeg Max een tweede waarschuwing voor en daardoor is hij gediskwalificeerd."

"Hier wordt door de WSK organisatie met twee maten gemeten en daar leen ik me niet voor. Als het op zo'n manier moet, rijden we niet meer mee in WSK kampioenschappen. Ik probeer mijn zoon in het leven de belangrijke waarden mee te geven en eerlijkheid hoort daar ook bij. Maar die is hier ver te zoeken." Jos vult aan: "De jonge coureurs uit de KF3 klasse kijken ook naar de grote jongens in de SKF, de hoogste klasse. Als je dan ziet hoeveel er daar geduwd wordt, is er geen eenduidige lijn qua straffen. Voor mijn gevoel legt de wedstrijdleiding elke actie van Max onder een vergrootglas. Ze proberen hem op die manier af te remmen, want dat is de enige overgebleven manier. Op het circuit kan bijna niemand Max volgen."

Naast de KF3 en SKF klassen kwamen ook de geschakelde 125cc motoren in actie. De titelstrijd ging tussen de Belgen Rick Dreezen en Jonathan Thonon. De KZ2 titel werd beslist in het voordeel van laatst genoemde. Beitkse Visser participeerde niet in Sharm-El-Sheik. Sebastian Bailly, tevens een talent uit België schreef de titel in de KF2 klasse op zijn naam.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet