Diversen

Internationaal: Bas Lammers “Ik ging uit blijdschap op mijn kart staan!”

In Portugal vond afgelopen weekend de World Cup voor KZ1 en KF3 plaats. Bas Lammers en Max Verstappen waren uiteraard favorieten, beide Nederlanders zetten dan ook een uitstekende prestatie neer. Bas Lammers werd in Braga Wereld Kampioen KZ1 terwijl Max Verstappen een tweede plaats greep. Bas Lammers doet verslag;

Woensdag
“Er was van tevoren afgesproken dat iedereen aanwezig moest zijn op woensdag zodat alle spullen en karts klaar gemaakt konden worden voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Iedereen was aanwezig en goed gestemd. Even zag het er naar uit dat we slecht weer zouden krijgen voor het weekend, want op weg vanuit het vliegveld naar de baan toe regende het heel erg hard. Maar dat viel allemaal reuze mee, toen we op de baan aangekomen waren werd het droog en het zonnetje kwam terug!”

“We hadden vandaag de spullen en de karts in orde gemaakt voor de officiële trainingen van donderdag. De tent was al opgebouwd omdat we de week voordat de wedstrijd begon nog hadden getest op deze baan. Eenmaal toen we klaar waren besloten we met z´n allen naar het hotel toe te gaan om te eten en daarna vroeg naar bed te gaan want de klok ging hier immers een uur achteruit.”

Donderdag
“Het zou een mooie dag worden vandaag. De zon kwam goed door en de lucht was kraakhelder. Vandaag hadden we de technische keuring van de karts en motoren ook konden de motoren weer opgestart worden want we hadden 1 onofficiele training en 2 officiele trainingen. We besloten om de eerste onofficiele training dan ook te gebruiken om de motor in te rijden.”

“De eerste offciele training besloten we niet te rijden omdat de baan nog heel erg vies was vanwege de werkzaamheden die waren uitgevoerd afgelopen week en het zou zonde zijn van ons materiaal. De tweede officiele training reden we wel mee want de baan was schoner geworden en we moesten nog een motor inrijden.”

“Nadat de trainingen voorbij waren hebben we de karts schoongemaakt en nagelopen op eventuele gebreken of mankementen. Toen we dat gedaan hadden zijn we naar het hotel gegaan hebben we wat gegeten en toen was het bedtijd!”

Vrijdag
“De zon scheen en het werd steeds warmer, gezien het weerbericht werd het goed weer en warmer voor de rest van de week! Vandaag hadden we vijf officiele trainingen. Tijdens de officiele trainingen konden we veel uitproberen en testen. Het was een progressieve dag voor ons gezien de tijden.”

“We zaten er goed bij maar we konden goed merken dat bij vele rijders van onze klasse een grote uitdaging stond te wachten! De banden bleken problemen te geven bij vele rijders. Doordat de rijders van de andere klasse, de KF3 met harde banden reden, reden zij alle grip die wij neerlegde. met zachte banden er weer af. Dat betekende dat onze banden veel sneller versleten dan menigeen dacht.”

“Nadat de vrije trainingen verreden waren besloot Martijn (mijn monteur) de afstellingen van de karts nog aan te passen en heb ik samen Jeremy Iglesias (mijn teammaat) de data met elkaar overlegd om te zien waar we onszelf nog konden verbeteren! Er waren zeker nog sectoren bij waar Jeremy en ik te kort kwamen.”

“Nadat we dit gedaan hadden gingen we naar het hotel om te eten en daarna het bed in te duiken! Morgen zou het immers een belangrijke dag worden.”

Zaterdag
“Vandaag hadden we 1 vrije training, kwalificatie en drie heats. Het zou een drukke dag worden en de heats werd heel kort achter elkaar gereden. Tijdens de vrije training voelden de kart en motor goed aan en we reden de tweede tijd met gebruikte banden. We besloten dan ook niks te veranderen voor het tijdrijden.”

Tijdrijden
“De kwalificatie duurde maar 8 minuten. We moesten ervoor zorgen dat we snel de baan opgingen want die 8 minuten zouden zo om zijn. Het was erg druk op de baan en iedereen probeerde op elkaar te wachten om er zo een voordeel uit te halen. Het lukte mij om alleen te rijden en vervolgens te pushen voor een snelle tijd! We reden zo een derde tijd overall!”

“Ik was daar heel erg blij, mee want het was nog geen tiende verschil op de pole position en ik was blij dat we in de top 3 stonden want op deze baan zijn zeker niet veel inhaalmogelijkheden Ik was dan ook heel erg blij met dit resultaat want in iedere heat die vandaag moest gereden worden mocht ik van de 3de plaats starten.”

Heat 1
“Tijdens de eerste heat had ik een goede start en ik lag na de eerste bocht 2de. Ik voelde dat de kart het steeds beter ging doen en ik kon de nummer 1 op dat moment blijven volgen totdat de nummer 1 een technische probleem kreeg. Ik kon hem inhalen en vervolgens wonnen we deze heat.”

Heat 2
“Tijdens de tweede heat had ik ook een goede start en lag na de eerste bocht weer op de tweede plaats. De kart en motor voelden steeds beter aan en ik kon steeds meer pushen en kon vervolgens nummer 1 inhalen en we wonnen dan ook deze heat!”
“Omdat we niet veel tijd hadden tussen de heats besloten we dan ook om niet veel te veranderen en deden we dus kleine aanpassingen aan de kart. Het gevoel was zeker niet slecht en het ging goed tot nu toe.”

Heat 3
“In de laatste heat kwam ik goed weg met de start alleen de 2 rijders voor mij sloten de deur voor de eerste bocht waardoor ik als derde de bocht door kwam. Doordat ik mis schakelde in de eerste bocht konden de 2 rijders voor mij iets weglopen. Ik probeerde te pushen om toch nog dichterbij te komen. Het lukte en ik kon nummer 2 inhalen. Het gat was te groot om nummer 1 nog in te halen. We werden dan ook tweede in deze heat!”
“Ik was heel erg tevreden met de resultaten die we vandaag geboekt hadden maar het was heel moeilijk in te schatten hoe iedereen ervoor stond want zoals ik al eerder schreef in het begin. Het was een ware slijtageslag voor iedereen wat betreft de banden!”

“We moesten aan het werk om een verschil te kunnen maken met de rest en Martijn (mijn monteur) besloot dan ook om de kart aan te passen. Thierry (Tec-Sav) ging ook aan het werk! Het was een lange dag geweest en iedereen was doodmoe na al het harde werken van vandaag en natuurlijk vanwege de hitte! Het water liep langs je voorhoofd als je ook maar iets deed vandaag. Het weerbericht wat opgegeven was bleek juist te zijn en het was echt heel erg warm vandaag.”

“Nadat we klaar waren met het schoonmaken van de karts en motoren besloten we dan ook om naar het hotel toe te gaan om te douchen en vervolgens te eten wat overigens heerlijk was! Daarna was het bedtijd want het werd belangrijke dag morgen!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet