Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WSK

Internationaal: Bas Lammers over zijn winst tijdens WSK te Zuera


Donderdag
Vandaag werden de motoren weer opgestart! We hadden 5 vrije trainingen van 15 minuten! We besloten de eerste 2 vrije trainingen te gebruiken om de motoren in te rijden want de baan was nog niet optimaal. Daarna zouden we gaan werken aan de afstelling voor de kart! Het gevoel was vanaf het begin af aan redelijk goed. Het zou de resterende dagen nog gaan regenen. We besloten om af en toe de afstellingen aan te passen en dingen uit te proberen. Sommige dingen werkten goed en sommige dingen niet. Kortom we hadden in ieder geval al veel kunnen uitproberen en we konden veel data verzamelen. We hadden er een goed gevoel aan over gehouden! Martijn en ik besloten om ‘s avonds de data te analyseren om te kijken waar ik mezelf nog kon verbeteren en op het technische gebied. We hebben de karts nagekeken op eventuele gebreken en schoongemaakt. We hadden morgen weer een belangrijke dag voor de boeg! Ik voelde mezelf nog niet helemaal 100%. De hoofdpijn was over maar ik had last van mijn buik en had het nog steeds koud! Ik besloot dan ook om deze avond iets te eten en dan vroeg naar bed te gaan.

Vrijdag
Vandaag hadden we 3 trainingen van 15 minuten en een kwalificatie sessie van 10 minuten. Martijn en ik besloten om de eerste sessie niks te veranderen aan de kart. De baan was erg koud en het weer was gelukkig wel goed gestemd. Het was droog en het begon ook warmer te worden.

Het verliep tijdens de vrije trainingen best goed en we konden goede tijden draaien ten opzichte van onze concurrenten! Ik was tevreden over de kart en de motor. We moesten nog een enkele kleine aanpassingen doen om het verschil proberen te maken met de anderen.

Tijdens het tijdrijden van 10 minuten in 2 groepen besloten we gelijk de baan op te gaan en vervolgens zo hard mogelijk te rijden om een goede tijd neer te zetten! Helaas ging het niet zoals we verwacht had. We hadden namelijk iets geprobeerd voor de kwalificatie om te kijken of we er een voordeel mee konden pakken maar helaas pakte het verkeerd uit. We reden een 7de tijd algemeen maar omdat de 2 groepen om en om werden geteld had ik een 9de plaats algemeen. Ik startte dus in groep C op de 3de startrij. Op zich waren we heel erg tevreden over het verloop van de kwalificatie omdat we iets geprobeerd hadden en niet werkte. We wisten nu in ieder geval welke kant dat we op moesten! We hadden de karts schoongemaakt en nagekeken voor de belangrijk heats morgen!

wsk_lammers_2

Zaterdag
Vandaag hadden we een warm up van 15 minuten en 2 heats van 9 ronden. Tijdens de warm up hadden we de 6de tijd omdat onze visie lag op de afstelling van de heats in plaats van een goede tijd te rijden in de warm up. Het gevoel was voor mij goed en we besloten dan ook om niet veel te veranderen voor de eerste heat.

In de eerste heat mocht ik van plaats 6 starten en ik had een vrij goede start! De rijder voor mij kwam niet goed weg en ik kon daardoor er ook niet voorbij want ze reden inmiddels allemaal naast elkaar. Het was mijn taak om de eerste bocht heelhuids door te komen en vervolgens de rijders voor mij in te halen. De kart werd tijdens de heat steeds beter en beter! Op een gegeven moment lag ik op plaats 3 en probeerde het gat dicht te rijden met de rijders voor mij en dat lukte maar het was te groot om ze nog in te kunnen halen! Ik werd 3de in deze heat. We hadden de snelste raceronde gereden. Het was heel goed en we besloten dan om dan alleen een aantal kleine dingen toe te passen voor de tweede heat.

Tijdens de start in de tweede heat ging het beter en kwam goed weg. Ik reed achter een aantal jongens en tijdens de tweede bocht werd ik van achteren aangetikt door een rijder waardoor ik van de baan afschoot met nog 3 anderen. Ik stond stil en de motor sloeg af. Ik pakte mijn kart op en zag dat ik op dat moment laatste lag. Ik was een beetje teleurgesteld en boos en dacht bij mezelf, nu moet ik flink gas geven!!! Ik moest naar voren toe rijden want deze punten waren heel erg belangrijk voor de startpositie in de prefinale. Ik merkte dat ik een kromme achteras had maar dat weerhield me er niet van om te blijven pushen! De kart werd steeds beter en ik kon aanvallen, ik kon de meeste rijders inhalen en werd uiteindelijk 10de. Ik was heel erg tevreden met de balans van de kart en motor, we hadden alleen het geluk net niet aan onze kant. Nadat alle heats verreden waren kreeg ik te horen dat ik van de 7de plaats mocht starten in de prefinale! Daar was ik heel erg blij om!
Martijn had de kart weer opgelapt en alles nagekeken. De kart stond klaar voor de belangrijke race morgen! Ik had er goed gevoel aan overgehouden en iedereen was er klaar voor!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet