Diversen

Internationaal: Lammers: “Het gaf echt een goed gevoel om weer als eerste over de streep te komen!”

baslammers_ek_2

Bas Lammers kent een drukke periode. Een week na de eerste ronde van het Europees Kampioenschap in Sarno reisde de Intrepid fabrieksrijder door naar de WSK Euro Series dat afgelopen weekend plaats vond in het Spaanse Zuera. Hier behaalde Lammers een ijzersterke overwinning (waarover later meer), maar eerst blikt Lammers terug op het EK waar hij dit jaar zijn titel verdedigt.

Woensdag
Op woensdag waren alle KZ rijders en monteurs van het Intrepid Driver Program aanwezig op het circuit van Sarno, zodat iedereen mee kon helpen om de tent op te zetten alvorens de race begon.

Donderdag
Vandaag begonnen de officiële trainingen van het EK te Sarno. De baan lag er heel erg mooi bij. Het gras was gemaaid en de kerbstones waren opnieuw geverfd! De baan was niet optimaal doordat er werkzaamheden werden verricht op de baan. Het weer was goed gestemd! De zon scheen en het werd steeds warmer. We hebben vandaag ons vooral gericht op het inrijden van de motoren en baan verkennen.

Vrijdag
Vandaag hadden we vijf officiële test sessies van 20 minuten waar we verplicht met transponder moesten rijden. We hebben vandaag veel kunnen proberen en qua tijden zaten we er goed bij! Het weer was goed, de lucht was kraakhelder en de zon scheen volop. Martijn en ik besloten om de karts voor de belangrijke tijdtraining op zaterdag goed na te kijken op eventuele gebreken en dingen te vernieuwen. De baan werd ondertussen ook steeds beter, er kwam steeds meer rubber op de baan en de kart ging het mede daardoor steeds beter doen! We hadden er goed gevoel aan over gehouden en het zag er goed uit. De zorg van de meeste rijders waren of de banden het zolang zouden volhouden. Het probleem met de banden was namelijk dat de KZ2 rijders met hele harde witte vega´s reden die keihard waren en wij (de KZ1 rijders) reden op dunlop DDS. Daarmee wil ik zeggen dat de KZ2 rijders min of meer het rubber weer weghaalden wat wij neerlegden. Kortom het zou een spannend weekend worden voor iedereen.

Zaterdag
Vandaag hadden we een warm up sessie van 15 minuten, kwalificatie sessie van 8 minuten en drie heats! Het werd een drukke dag en de heats werden heel kort achter elkaar gereden. Tijdens de warm up had Martijn nog een aantal dingen veranderd om te kijken of de kart er goed op reageerde en of de tijden verbeterden. Dat was zo en dat resulteerde zich in een 2de tijd algemeen tijdens de warm up. We besloten om niks te veranderen voor de kwalificatie sessie.

In de kwalificatie sessie moest ik alles geven om te proberen een goede tijd te zetten. Ik had heel erg veel last van verkeer en de andere rijders wilden gaan slipstreamen omdat het rechte eind ongeveer 240 meter lang was. Dan zou je er voordeel uit kunnen pakken als je achter een rijder zou aan rijden. Ik had op dat moment nog maar 5 minuten de tijd om een goede tijd te zetten. Ik besloot er voor te gaan en niet na te denken over wat er achter me gebeurde. We reden een derde tijd algemeen. We waren echt heel erg blij met het behaalde resultaat, we zaten immers nog geen tiende van mijn teammaat Jeremy af die de pole positie reed.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet