Chrono NK 4-takt

Kartingevents: Finale NK 4-takt verreden met ondergaande zon (lang)

De laatste race van het seizoen 2009 werd verreden op het circuit van Berghem. Hoewel er heftige regen was voorspeld, en er constant op internet werd gekeken om te zien wanneer het noodlot eindelijk zal toeslaan, bleef de regen dit weekend lang uit. Pas tegen het eind van de wedstrijddag braken de wolken en kwam er regen naar beneden. Dat regen per definitie niet vervelend hoeft te zijn in de autosport, bleek dit weekend. Als je daarbij rekening houdt met de late datum waarop de laatste race werd verreden, zagen we rond de klok van vijf de zon ondergaan en moesten de laatste races verreden worden onder het kunstmatige licht van de stadionverlichting. Dit gecombineerd met regen maakte er toch wel een speciaal einde van het seizoen van.

Tekst: Sebastiaan Looijen
Foto's: Heidi Montfoort

Wankel
Tot het grote genoegen van de organisatie zagen we dit weekend zestien rijders verschijnen aan de start van deze klasse. Het ziet er naar uit dat het startveld de noemer ‘klein’ aan het ontgroeien is. Zoals al eerder besproken staat een groot startveld min of meer gelijk aan de mate van competitie in de klasse, dus zijn extra rijders altijd welkom. Dit weekend werd er met een omgekeerd rijschema gereden en dat betekende dat de Wankelklasse als eerst de baan op mochten. Hierdoor konden Julien DeBolle en Rene Mulders de openingsronden van het raceweekend rijden.

1

Het was Julien DeBolle die hier het voortouw nam en de leiding kon vasthouden. Een terugkerende naam in deze verslagen is die van Jurgen de Block, hij presteert het elke keer weer om in de bovenste regionen van het veld te eindigen, om die reden waren alle deelnemers bewust dat hij deze keer vanuit de achterste regionen van het veld startte en iedereen dus zou moeten inhalen om het deze keer weer voor elkaar te krijgen. Julien DeBolle kan de in de eerste fase van de wedstrijd een geen voorsprong creëren en moet Fabian Mueller voorbij laten. Fabian Mueller had in de voorlaatste bocht een betere exit en kan daarom zonder al te veel moeite passeren bij Julien DeBolle. Fabian Mueller grijpt deze kans om zijn voorsprong zo groot mogelijk te maken. Julien DeBolle ziet dat hij de snelheid van Fabian Mueller niet kan volgen en voelt na enige tijd de druk van Jurgen de Block op zijn schouders. Jurgen de Block is het wederom gelukt om vanuit het middenveld door te stoten naar de top. Hij sluit dan ook aan bij Julien DeBolle en zal zo snel mogelijk een actie doen om daar voorbij te komen. Voor deze actie wordt de chicane achterop het circuit gekozen en hij kan hier een klassieke uitremactie maken. Ongezien achter deze twee rijders, is het Henk van Ginkel die het tempo van de top 3 kan evenaren dan wel niet kan verbeteren. Henk van Ginkel haalt dan ook Julien DeBolle in om achter Jurgen de Block aan te sluiten. Jurgen de Block heeft op hetzelfde moment de aansluiting met Fabian Mueller gevonden, maar voor beider rijders is de heat nog te kort om een inhaalactie te wagen en moeten dus beide achter Fabian Mueller plaats nemen. Dat Fabian Mueller hier tevreden mee is, is te zien aan het boogschut gebaar dat hij maakt bij het passeren van de streep. De verschillen op Fabian Mueller waren als volgt: Jurgen de Block op 3.336 seconden met daarachter Henk van Ginkel op 3.887 seconden van de leider.

2

In de tweede race mogen Jacco Paauwer en Poul Henrik Woelfle vooraan starten, maar schijn bedriegt. Bij het vallen van de vlag zien we Jurgen de Block meteen de leiding overnemen. Hij grijpt deze kans gelijk ook om een voorsprong op te bouwen die hij niet meer hoeft af te geven. Jacco Paauwer probeert enigszins het tempo van Jurgen de Block te volgen, maar schiet daar uiteindelijk te kort in. Dat Jurgen ruimschoots vooraan rijdt, mag de pret voor de toeschouwers niet drukken. De plaatsen drie tot en met 8 worden namelijk zwaar bevochten. Er worden hier veel pogingen en daadwerkelijke inhaalacties gemaakt. Maar als de snelheid hoger ligt, wordt automatisch het circuit wat krapper. Dat is bij de Wankelklasse goed te zien, een kleine miscalculatie resulteert meestal in een kleine uitstap buiten de baan en wat onschuldige beschadigingen aan de kart.

3

Jurgen de Block is hier wederom oppermachtig, hij wint met een verschil van 10.678 seconden op Marcel Engels en Jean-Patrick Demoutlez op 163.539 seconden. Door deze oppermachtige overwinning mag Jurgen de Block vooraan starten bij de derde heat. Maar voor aanvang van de race lijkt de regen eindelijk door te zetten en kiest de organisatie samen met de rijders ervoor om even te wachten totdat de regen echt door zet. Hierdoor kunnen de rijders hun slicks omwisselen voor regenbanden. Nu de regen eenmaal begonnen is, lijkt het een compensatie voor de hele dag en regent het hard. Dat niet iedere rijder in deze listige omstandigheden wil rijden, lijkt niet meer dan logisch. Karl-Manfred Kratky brengt na de formatierondes zijn kart dan ook naar binnen en laat, zonder een woord te zeggen, weten dat hij niet op zijn gemak is in deze omstandigheden. Jurgen de Block maakt gebruik van deze omstandigheden om een kleine voorsprong op te bouwen, maar laat zich ook verrassen door de weersomstandigheden en moet enkele rijders zien passeren. Hierdoor kan 68 de leiding overnemen. Jurgen de Block legt zich daar overigens niet bij neer en zal de resterende rondes proberen de leiding weer over te nemen. Hij slaagt daar pas in halverwege de race in. Dat deze race niet makkelijk was om te winnen was te zien aan de gebaren waarmee Jurgen de finish over kwam, hij was in extase door de moeilijke overwinning. Het dagklassement zag er als volgt uit: Jurgen de Block heeft twee punten achter zijn naam staan, Marcel Engels negen punten achter zijn naam. Julien Debolle en Henk van Ginkel hebben allebei dertien punten achter hun naam, Julien Debolle heeft de laatste heat beter gepresteerd en mag daarom de derde plaats betreden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet