Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Chrono NK 2-takt

Chrono: Chris Maliepaard op het laatste moment even terug naar zijn roots

chris_1

Tijdens het afgelopen weekend verreden Chrono NK Rotax Max keerde autosporter Chris Maliepaard even terug naar zijn roots, door in het team van TKT karting in te stappen in een M-tec chassis, in de klasse senioren. Dit was het eerste resultaat van de beoogde samenwerking tussen Bas van Kuppeveld, van ACS-Racing en René Schippers van TKT karting. Mede om de prestaties van het genoemde M-tec chassis te kunnen bepalen én verbeteren, werd donderdag voor de race besloten om een kart in te zetten in de doorgaans zwaar bevochten Rotax Max Senioren klasse. Ondanks het feit dat Chis ruim 2 jaar niet meer actief gekart had, werd dit doel ruimschoots behaald.

Tekst: PR/ Foto's: Michael Melis

Na de eerste telefoontjes op donderdagmiddag, werd door René Schippers en Raymond Lansink een fantastische job afgeleverd door in één avond tijd 2008 M-tec chassis op te bouwen en een motor beschikbaar te krijgen en zodoende vrijdagmiddag de eerste meters te kunnen rijden op het circuit in Berghem. Het viel Chris niet mee om na 2 jaar weer in zijn ritme te komen. “In de autosport heb je veel meer tijd om op adem te komen na een bochten combinatie. Met karten ben je constant bezig. Je hebt bijna geen tijd om even een adempauze in te lassen. Daarnaast zijn alle handelingen veel korter en sneller dan in bijvoorbeeld een Formule Ford. Ook het rijden met de tegenwoordig gemonteerde voorrem vergde nogal wat oefening en concentratie. Het was daarom ook best pittig om me weer aan te passen aan de kart”.

Ondanks de beperkte voorbereiding, pakte Chris een fantastische 2e plaats tijdens de kwalificatie, welke op een opdrogende baan werd verreden. “We hadden niks te verliezen, dus in samenspraak met Bas van Kuppeveld besloten we al vroeg om op slicks in de kwalificatie te starten. Daarop zijn Bas, Danny én mijn vader (mijn gelegenheidsmonteurs) in allerijl aan het werk gegaan om de kart optimaal af te stellen naar deze omstandigheden, waardoor wij gelukkig wél op tijd in het parc-fermé konden verschijnen.” Dat deze tweede plek tijdens de race een pole position zou worden doordat pole-man Joey van Splunteren door motorproblemen niet van zijn plek kwam, kon hij op dat moment óók nog niet vermoeden…

De eerste race begon erg voortvarend; na een goede start kon Chris op zijn M-tec chassis gelijk een gat slaan in de eerst paar ronden. Helaas gooide een gebroken tandwiel in de motor roet in het eten, waardoor de motor te warm liep en enorm vibreerde. Mede door de opgebouwde voorsprong in het begin van de race, kon hij zijn positie tot aan een vierde plek prima verdedigen. “We zijn dit weekend zonder verwachtingen begonnen, maar zo lang op kop rijden en kunnen vechten om een koppositie smaakt natuurlijk om méér! We zullen voor de tweede race nog eens met René en Raymond bekijken waar we de kart nog wat kunnen verbeteren om ons écht in het gevecht te kunnen mengen”, aldus Chris na de 1e manche.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet