Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Records en spanning bij FIA EK-ronde op Tierp Arena

tfpodium srei19el

Tierp Arena heeft de reputatie dat het altijd goed is voor spannende races en snelle tijden en de Zweedse baan maakte dat tijdens de Summit Racing Equipment Internationals weer volledig waar. In de Top Fuel klasse pakte Maja Udtian haar eerste zege en zette ook nog eens het Europees record op haar naam. In Pro Modified ging de winst naar Michael Gullqvist, die daarmee tevens de leiding nam in de tussenstand van het kampioenschap. Sandro Bellio snelde naar zijn derde zege van het seizoen in de Top Methanol klasse en verstevigde daarmee zijn leidende positie met nog één wedstrijd te gaan. In de Pro Stock klasse boekte Robin Norén zijn eerste overwinning van het seizoen, maar met een finaleplaats scoorde Jimmy Ålund voldoende punten om voortijdig zijn elfde FIA EK Pro Stock-titel in de wacht te slepen.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een week na de NitrOlympX op Hockenheim stond voor de rijders van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing met de Summit Racing Equipment Internationals op het Zweedse Tierp Arena de vijfde ronde van deze titelstrijd op het programma. Het werd een mooi weekend dat ook nog eens drie Europese records opleverde.

makela2 srei19q1
Anita Mäkelä

Women in drag racing
In de Top Fuel klasse zette Anita Mäkelä als aanvoerder van het tussenklassement meteen de toon door op vrijdag met 3,91 seconden de snelste tijd op de klokken te zetten. Op zaterdag was het aantal tijdsverbeteringen echter niet van de lucht.

erbacher srei19q2
Jndia Erbacher

Opeens was daar Jndia Erbacher die vanuit het niets de klokken liet stilstaan bij 3,817 seconden en 513,31 km/u. Daarmee verbeterde de Zwitserse het in mei dit jaar door Mäkelä gevestigde record van 3,842 seconden en en het in juni op Tierp door de Finse gereden snelheidsrecord van 508,01 km/u.

erbacher1
Jndia Erbacher

Mäkelä dook op zaterdag ook onder haar tijd van vrijdag, maar met 3.828 seconden moest de regerend kampioen toch genoegen nemen met de tweede positie. Met een tijd van 3,867 seconden zette Liam Jones ook een nieuw persoonlijk record op de klokken, een tijd die goed bleek voor de derde positie.

jones
Liam Jones

Daarmee nestelde de Engelsman zich tussen de drie vrouwen in het veld want Maja Udtian sloot de kwalificatie af met 3,92 seconden.

udtian1 srei19el
Maja Udtian

Stig Neergaard, op vrijdag met 4,03 seconden nog goed voor de tweede plaats, kon zich op dag twee niet verbeteren en zakte naar plek vijf.

tethys2
Tethys

Op plek zes was Tethys met 4,06 seconden de tweede rijder boven de vier seconden. De Engelsman werd gevolgd door Mikael Kågered, terwijl Timo Lehtimäki, winnaar van de wedstrijd in Finland, op plek acht de rij sloot van de rijders die zich voor de eliminaties wisten te plaatsen. Dennis Nilsson en Patrik Pers bleven steken op de plekken negen en tien en vielen daarmee buiten de eliminaties.

nilsson
Dennis Nilsson

Vanwege drie opeenvolgende motorschades, waarbij Neergaard de oorzaak zocht bij een set nieuw geleverde onderdelen, liet de Deen de eliminaties aan zich voorbij gaan. Daarmee kon Nilsson zijn plaats in de eliminaties innemen en moest het in de eerste ronde opnemen tegen Udtian. De Noorse verbeterde zich tot 3.88 seconden, maar leek aan het eind van de baan de tijdwaarneming geraakt te hebben, met een reglementaire diskwalificatie als gevolg, waardoor Nilsson alsnog door zou gaan naar de halve finale. Van diverse kanten werd echter gemeld dat de auto van Udtian weliswaar dicht langs de cellen van de tijdwaarneming was gereden, maar deze niet had geraakt en de luchtdruk voor het verschuiven van de cellen had gezorgd. Video en foto-opnamen bevestigden deze lezing, waardoor Udtian weer terug was in de strijd. Erbacher zag tegenstander Lehtimäki al voor de start afhaken en plaatste zich zo voor de halve finale.

tf halvefin
Halve finale

Daarin moesten Udtian en Erbacher de strijd aangaan voor een plek in de finale. In de tuning van de auto van Udtian viel nu alles precies op zijn plaats want de 21-jarige Noorse snelde naar een tijd van 3,816 seconden (en 509 km/u) en pakte daarmee niet alleen de winst, maar snoepte Erbacher ook haar één dag oude record af met 0,001 seconde. 

makela srei19el
Anita Mäkelä

Aan de andere kant van de ladder rekende Mäkelä in 3,85 seconden af met Kågered, terwijl Jones een bij de start al in de problemen komende Tethys het nakijken gaf. Een grote vuurbal bij het passeren van de finish voorspelde niet veel goeds voor Jones en helaas moest de RF Motorsport-rijder wegens de opgelopen schade in de halve finale verstek laten gaan. Mäkelä had daardoor een vrije doorgang naar de eindstrijd en klokte een niet schadevrije 4,35 seconden.

tf srei19el
De finale

Daarmee voor de derde keer dit seizoen en voor de tweede opeenvolgende race een finale tussen Mäkelä en Udtian, waarbij de regerend kampioen tot nu toe steeds aan het langste eind had getrokken. Bij de start was Udtian een fractie eerder weg en met 3,88 tegen 3,91 seconden passeerde de Noorse als eerste de finish.

udtian2 srei19el
Maja Udtian

Udtian pakte daarmee haar eerste Top Fuel overwinning en stond dit jaar in haar eerste seizoen in vijf races al drie keer in de finale. Met drie zeges heeft Mäkelä nog altijd de beste papieren op titelprolongatie. De voorsprong van de Finse met nog één wedstrijd te gaan bedraagt 61 punten.

majateam
Het winnende team

Met tot nu toe vier keer winst uit vijf wedstrijden, beide Europese records en een top vier in het kampioenschap met drie vrouwelijke coureurs, mag duidelijk zijn dat Women in Motorsport in het dragracen al heeft toegeslagen.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet