Algemeen

Dragracing: Ondanks de regen toch winnaars bij The Finals

kop

Het zit de DHRA en de dragracers die in Nederland in actie willen komen bepaald niet mee. Uitgerekend in het weekend dat met de 'DHRA The Finals' het seizoen 2018 werd afgesloten, vonden de weergoden het nodig om het door de droge zomer ontstane watertekort in één keer aan te vullen. Na wat korte actie op het eind van de vrijdag kon er gelukkig op zaterdagmiddag en een deel van de zaterdagavond volop gereden worden. De zondag viel helaas volledig in het water. De sfeer was er op zaterdag echter niet minder om en op basis van de kwalificatietijden gingen er op zondag toch nog flink wat rijders met een beker naar huis.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De Dutch Hot Rod Association valt niet te benijden. Nadat in de heetste zomer sinds tijden het juli-evenement al niet droog kon worden afgewerkt, moest de voor het Nederlands kampioenschap meetellende wedstrijd in augustus vanwege de extreem slechte weersvoorspellingen al bij voorbaat worden geschrapt. De hoop was dus gevestigd op de afgelopen weekend op de kalender staande afsluiter van het seizoen, de DHRA The Finals. Zoals al gememoreerd en ook voor iedereen duidelijk zal zijn geweest zat het weer ook nu niet mee, waarbij het vele water ook nog schade toebracht aan de tijdwaarnemingsapparatuur. Het was dan ook aan de hardwerkende DHRA-crew te danken dat er op zaterdagmiddag in ieder geval nog volop gereden kon worden. Om iedereen zoveel mogelijk rijtijd te bieden besloot de DHRA om alleen kwalificatieruns te laten rijden en de uitslagen te bepalen op basis van de in de kwalificatie gezette tijden.

Door de korte preparatietijd was het onmogelijk de baan in optimale conditie te brengen, maar gezien het aantal voorwielen dat het luchtruim koos was de grip bij de start in ieder geval niet slecht. Daarna werd het gezien de reacties van een aantal rijders wel minder, al werden er, mede geholpen door de koude en zuurstofrijke lucht, zelfs nog een aantal persoonlijke records op de klokken gezet. Onderstaand een foto-impressie van afgelopen zaterdag, want ondanks dat het al zo laat in het seizoen was, kwamen er in Drachten nog aardig wat snelle en interessante auto's en motoren in actie die het publiek goed wisten te vermaken.

Op initiatief van Kirsten van Croonenborgh waren er twee Engelse Supercharged Outlaws overgekomen. Het tweetal vermaakte zich prima en is volgend jaar zeker weer van de partij
outlaw

boot

Kirsten van Croonenborgh kreeg de voorwielen van haar Cuda een aardig eind van de grond, bleef niet eens zo ver van haar persoonlijk record verwijderd en pakte de eerste plaats in de klasse Wildstreet
kirsten

In diezelfde klasse ging de tweede positie, en wel met een persoonlijk record, naar Harry Kempenaar
kempenaar h

Dochter Janita Kempenaar was ingedeeld in de klasse Street Eliminator. Met de burn outs stak ze haar vader al naar de kroon
kempenaar j

Jan Scheppers had na de flinke wheelies van Santa Pod het nodige aan de afstelling veranderd, maar ook nu kwamen de voorwielen van zijn Mustang nog steeds aardig hoog
scheppers

Jeroen van den Belt had met zijn Super Street Bike veel last van wielspin maar zette in de klasse Pro Street Bike desondanks met 8,12 seconden de snelste tijd op de klokken.
belt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet