Algemeen

Dragracing: Eerste goud voor Liam Jones en Robin Norén bij NitrOlympX

jones no q2

Eerste kwalificatieposities had Liam Jones al in overvloed, maar tijdens de NitrOlympX op Hockenheim was het voor de Engelsman dan eindelijk echt raak. In de RF Motorsport Top Fueler klokte Jones in de kwalificatie de snelste tijd, verbeterde in de eerste eliminatieronde het baanrecord en pakte aan het eind van de dag zijn eerste zege in een FIA EK-wedstrijd. Met Robin Norén kende de Pro Stock klasse niet alleen een verrassende winnaar, maar ook voor de jonge Zweed was het zijn eerste FIA EK-zege. In de Top Methanol klasse boekte Timo Habermann alweer zijn derde overwinning van het seizoen, terwijl Michael Gullqvist een dubbelslag sloeg in de Pro Modified klasse door met zijn zege ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over te nemen. David Vegter was met een plaats in de halve finale succesvol, terwijl bij de motoren en in de Sportsman klassen er ook een aantal bekers mee terug ging richting Nederland.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Met de NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de Hockenheimring ging afgelopen weekend het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing de tweede seizoenshelft in. Komend weekend staat Tierp Arena in Zweden op het programma, waarna het seizoen twee weken later wordt afgesloten met de European Finals op Santa Pod Raceway in Engeland. In drie van de vier klassen belooft de ontknoping in de titelstrijd uiterst spannend te worden. Door de uitslagen van de NitrOlympX zijn de verschillen een stuk kleiner geworden, terwijl de Pro Stock en Pro Modified klassen zelfs een nieuwe leider kregen. Een compliment mag zeker ook uitgaan naar de crews van Santa Pod en Jade, die het voor elkaar hadden gekregen om in minder dan drie weken van de Rico Anthes Quartermile weer een goed geprepareerde dragstrip te maken, waardoor ondanks de hitte meteen op vrijdag al snelle tijden gereden konden worden en diverse baanrecords sneuvelden.

jonesbekers
Liam Jones

Gouddelver Liam Jones
Opvallend was dat in de Top Fuel klasse de snelste tijden meteen op vrijdag op de klokken werden gezet en er op zaterdag nauwelijks nog verbeteringen te noteren vielen. Dat drie rijders daarbij direct in de drie seconden doken, zegt veel over de kwaliteit van de baan. Liam Jones snelde in zijn tweede poging naar 3,943 seconden en eiste daarmee de eerste plaats voor zich op. Daarmee drukte de CBD Asylum Rune Fjeld Motorsport-rijder Duncan Micallef met een verschil van 0,003 seconden naar de tweede plaats.

horto
Antti Horto

Antti Horto verbeterde op zaterdag nog wel zijn tijd tot 3,966 seconden, maar positiewinst zat er niet in. Hoewel de Fin met zijn eigen Eagle Racing Motorsport team de auto runt, is de Top Fueler eigendom van Rune Fjeld en daarmee was het succes met drie auto's op de eerste drie plaatsen voor RF Motorsport compleet.

jerbacher1
Jndia Erbacher

jerbacher2

Jndia Erbacher, die op donderdag met Monster Energy eindelijk de naam van haar nieuwe sponsor wereldkundig mocht maken, pakte in een nieuw persoonlijk record van 4,03 seconden de vierde positie, gevolgd door Anita Mäkelä die de auto niet lekker vond aanvoelen, met snelheden richting de 500 km/u toch wel een serieus probleem.

kagered
Mikael Kågered

Mikael Kågered reed met 4,09 seconden ook een keurige tijd, maar verder dan een zesde kwalificatiepositie bracht het de Zweedse meervoudig kampioen niet. Op Hockenheim waren de leerlingen letterlijk hun leermeesters te snel af want net zoals Jndia Erbacher haar vader Urs achter zich liet, klokte Kenni Neergaard met 4,12 seconden een duidelijk betere tijd dan zijn vader Stig en eiste de zevende plaats voor zich op.

neergaard
Kenni Neergaard

Urs Erbacher was met 4,13 seconden de laatste rijder die zich voor de eliminaties plaatste. Met zijn nieuwe, ex Brittany Force Top Fueler had Stig Neergaard met de nodige problemen te kampen. De Deen bleef steken op 4,23 seconden en viel daarmee wat de eliminaties betreft buiten de boot.

tfhalvefin
Halve finale met Anita Mäkelä en Liam Jones

Eerste kwalificatieposities waren voor Jones niet vreemd, maar tot op heden ging het in de eliminaties steeds mis. Op Hockenheim echter niet. In de eerste eliminatieronde snelde de Brit naar 3,882 seconden, een nieuw persoonlijk en baanrecord en daarmee liet Jones Urs Erbacher kansloos. Mäkelä had met 3,95 seconden ook de weg richting de 3-seconden gevonden en klopte Jndia Erbacher, waardoor vader en dochter op zondag snel klaar waren. In de halve finale lukte het Jones om met 3,91 seconden opnieuw een snelle tijd op de klokken te krijgen en schakelde daarmee Mäkelä uit.

micallef1 no q2
Duncan Micallef

Aan de andere kant van de eliminatieladder verging het Micallef als nummer twee uit de kwalificatie een stuk minder goed. Opnieuw werd de regerend kampioen in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld, dit keer door Kenni Neergaard, en daarmee kan Micallef titelprolongatie nu wel vergeten. Horto lukte het wel om een 3,99 seconden op de klokken te zetten en ten koste van Kågered door te dringen tot de halve finale. In de halve finale had de Fin vervolgens een bye run omdat bij het opwarmen van de motor bij Neergaard een probleem werd ontdekt dat niet op tijd kon worden opgelost.

tffinale
Finale

In de finale bewees Jones dat dit echt zijn weekend was want met 3,99 seconden bleef de Brit voor de derde keer op rij onder de 4 seconden en pakte ten koste van Horto de winst, zijn eerste overwinning in een FIA EK-wedstrijd. In de titelstrijd maakte Horto wel 24 punten goed, al bedraagt de achterstand op Mäkelä nog altijd 63 punten. Door zijn zege is Jones met stip gestegen naar de derde plaats, op slechts drie punten van Horto.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet