Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Oktober 14, 2019, 01:01:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: EK Renault 5 Turbo Cup '80  (gelezen 11874 keer)
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Gepost op: Mei 01, 2008, 03:14:21 »

In de jaren '80 reden toppers als Jan Lammers en Michael Bleekemolen mee in de Renault 5 Turbo Cup. De wedstrijden werden verreden in het voorprogramma van de (Europese) F1 Grand Prix' en zorgden voor flink wat sensatie.
Een impressie: http://www.youtube.com/watch?v=F_VWJwkXEi8&feature=related

Lammers werd trouwens op zeer fraaie wijze kampioen in deze klasse!

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 02, 2008, 08:26:54 »

Het verhaal is dat Jantje door zijn optreden in het 5-je op Spa weer onderdak kwam in de F1. Hij was de enige die 'm daar "liet staan" in de beroemdste bocht aller bochten en dat trok aandacht.

Overigens heeft na Jan ook Boy Hayje het leuk gedaan in de 5-turbo's. Werd ook kampioen of zat er dicht tegenaan.

Er reden op zeker moment meer NL-ers mee met het spektakel: Renaultdealer Geerlof Stam (uit Amersfoort?; een oudgediende in de NL Renault-scene) en "rising lady" Aimeé "met de vele achternamen" deden ook mee. Stam reed eens zo'n ding kort in Frankrijk met dik 200 en schrok daar toch van (gek hè).

Zoals helaas bij alle merkenklassen, gold op zeker moment: "ze zijn allemaal gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere" en toen kwam de klad er in. Maar kanonnen waren het! Legendarische klasse! Het inrijden van een nieuw blok door Boy, 's-nachts op de A4 tussen Schiphol en Burgerveen, bijvoorbeeld, of "de truc met ijzerdraadje", waarmee de turbobegrenzer vanaf de racestoel kon worden gemanipuleerd. Tot het uitkwam, natuurlijk, door het uit de zak laten vallen van het bewuste draadje, staand op het podium Lachen.

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 02, 2008, 08:47:05 »

Het verhaal is dat Jantje door zijn optreden in het 5-je op Spa weer onderdak kwam in de F1. Hij was de enige die 'm daar "liet staan" in de beroemdste bocht aller bochten en dat trok aandacht.

Overigens heeft na Jan ook Boy Hayje het leuk gedaan in de 5-turbo's. Werd ook kampioen of zat er dicht tegenaan.

Hayje werd volgens mij nét geen kampioen... als ik het juist heb omdat de Fransen en Italianen hem met smerige trucen op en naast de baan wisten te verschalken.

Maar Jan was de man! Ik herinner me dat hij in die jaren (samen met Bleekemolen?) ook die 5 Turbo weleens inschreef voor een 1 uurs race met de Toerwagens Groep A. Knokken met de Camaro's... werelds! Lachebek

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 04, 2008, 09:23:51 »

Nog wat plaatjes gevonden, Jan Lammers in 1983:

Boy Hayje in 1981:

Peter
Bronze medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 06, 2008, 07:37:15 »

renault 5 das echt kike 1e klas, zijn dr ook beelden van?
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 06, 2008, 09:55:15 »

renault 5 das echt kike 1e klas, zijn dr ook beelden van?

Zie openingsbericht van dit topic... Rollende ogen

Hans M. Fohr
Bronze medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 22, 2008, 12:42:02 »

Hayje werd volgens mij nét geen kampioen... als ik het juist heb omdat de Fransen en Italianen hem met smerige trucen op en naast de baan wisten te verschalken.
Was dat niet 1982? Toen sleepte Joel Gouhier de titel in de wacht.

Tja, er werd zowel in de preparatie als op de baan heel wat illegale praktijken toegepast. Maar de Nederlanders bliezen ook hun partijtje mee, die wisten ook van wanten. Het aantal onreglementair opgefokte auto's in ons lommerrijk autosportverleden is ontelbaar, daar kan je je lijvig boekwerk over samenstellen..

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Januari 07, 2009, 10:47:43 »

Hoppa, weer een flimpje uit den oude doosch: http://www.youtube.com/watch?v=uNwBOHCyRpk
Effe een staaltje hogeschool slimstream- en uitremwerk in de Tarzanbocht. Dit is de wedstrijd in het bijprogramma van de F1 Grand Prix op Zandvoort in 1984. Jan Lammers (witte auto met zwarte bumpers), CBS Electronics bestickering) start als een komeet, maar valt al snel uit met technische problemen (ik weet dat nog goed: zat destijds bedroefd in de Panoramabocht).
Teamgenoot Michael Bleekemolen (witte auto met oranje bumpers, Glezon bestickering) neemt echter het stokje over en rijdt op het tandvlees tegen de Europese toppers...

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 08, 2009, 12:48:00 »

Een geweldige klasse, ik blijf het zeggen.

Dat GP-weekend 1984 is sowieso legendarisch. Die gammele loopbrug stortte in (zie elders op dit forum) met tig gewonden tot gevolg en de F1-race was ook zeker de moeite waard. In het filmpje zie je ook in de pitlane de toenmalige "doktersauto" (dat heet nu internationaal "the medical car"). Bij deze gelegenheid werd de auto bestuurd door Huub Vermeulen met uiteraard Sid Watkins als belangrijkste passagier. Op Zandvoort heeft men al een paar jaar geleden besef voor historie gelaten voor wat het is en die auto omgedoopt van "de Henk" (daarnaast bestond ook "de Wim", opgesteld bij de toenmalige post 3A, nu post 6) tot WL1 of WL2, of zoiets. Ik heb zelf de zaterdagavond van dit weekend rondgereden met die BMW, een 745i, min of meer toezichthoudend op de studenten die bij wijze van ontgroening waren geronseld om de kerbstones te verven. Zo ging dat toen, lekker goedkoop. Een beest van een auto, die vette turbo, voor die tijd. Op zondag zat echter Huub achter het stuur van die auto en reed ik rond op een scootertje. Dat vond men toch beter. Ik ook, overigens.  Knipoog

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Petor
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Januari 08, 2009, 12:19:33 »

Was je toen niet in dienst van het sirkwie Frank?
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: Januari 08, 2009, 09:37:41 »

Was je toen niet in dienst van het sirkwie Frank?

Klopt, vandaar een wat andere taak dan de andere jaren. Met dat scootertje heb ik trouwens nog, tegengesteld over de baan rijdend, een arts/bemanningslid van "de Wim" naar die ingestorte loopbrug gebracht. Daar had ie genoeg te doen - een stuk of 35 gewonden.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: