Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
September 23, 2018, 07:17:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Marshal worden op Zandvoort.  (gelezen 12819 keer)
Richard
Silver medal driver

« Gepost op: Augustus 11, 2011, 01:52:28 »

Ik heb me gisteren via de mail aangemeld voor een introductiedag bij de OCA omdat het mij een mooie manier lijkt om wat meer betrokken te raken bij de autosport.

Nu weet ik dat enkele leden op dit forum ook marshal zijn en aan jullie wil ik wat vragen stellen:
-Hoeveel opleidingen moet je doen om uiteindelijk official te worden (en dan denk ik met name aan official naast de baan).
-Zijn er een minimaal aantal evenementen waaraan je mee moet doen (of maximaal wat dat betreft.)?
-Kun je je auto of motor bij het clubhuis parkeren of moet dit ergens anders? Erg praktisch vraagje ik weet het, zal meestal wel op de motor komen vanwege de weg door Haarlem en Zandvoort die vaak vast staat met lekker weer.
-Zijn de marshalls allemaal uit de omgeving van Zandvoort en word het als lastig beschouwd wanneer je als marshall van verder weg (in mijn geval Amersfoort) moet komen?
« Laatste verandering: Augustus 11, 2011, 02:54:58 door Richard » Gelogd
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 11, 2011, 03:46:09 »

Amersfoort?? Daar woon ik ook! Wel erg top dat je dit doet! Richard +10

Michael

Mattijs
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 11, 2011, 04:34:23 »

Amersfoort of Maastricht, ze zijn met iedereen blij als OCA.
Coach Ep
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 11, 2011, 06:44:40 »

Ik heb me gisteren via de mail aangemeld voor een introductiedag bij de OCA omdat het mij een mooie manier lijkt om wat meer betrokken te raken bij de autosport.

Nu weet ik dat enkele leden op dit forum ook marshal zijn en aan jullie wil ik wat vragen stellen:
-Hoeveel opleidingen moet je doen om uiteindelijk official te worden (en dan denk ik met name aan official naast de baan).
-Zijn er een minimaal aantal evenementen waaraan je mee moet doen (of maximaal wat dat betreft.)?
-Kun je je auto of motor bij het clubhuis parkeren of moet dit ergens anders? Erg praktisch vraagje ik weet het, zal meestal wel op de motor komen vanwege de weg door Haarlem en Zandvoort die vaak vast staat met lekker weer.
-Zijn de marshalls allemaal uit de omgeving van Zandvoort en word het als lastig beschouwd wanneer je als marshall van verder weg (in mijn geval Amersfoort) moet komen?

Altijd goed als je als (baan)official aan de slag wilt! Zelf ben ik mijn ´carriere´ als international marshal ooit ook bij de oca begonnen. Jammer dat Petor hier niet meer rond hangt, die had je direct voorzien van antwoord op al je vragen en meer! Maar die ga je vast snel ontmoeten met de introductie.

Hoewel ik geen officiele OCA vertegenwoordiger ben, kom ik toch graag op je vragen terug (en daarmee het risico riskerend dat de gegeven info niet helemaal correct is):
Je dient om je licentie te behalen een theorie opleiding + examen te doen. Daarnaast dien je in de praktijk aan te tonen dat je het reilen en zeilen op en rond de baan begrijpt. De opleiding valt zeker niet als zwaar te betitelen (een doorsnee LOI cursus is lastiger) hoewel het natuurlijk wel serieuze kost is. Het praktijkgedeelte kun je het beste zien als een stage.
Minimaal aantal evenementen? Vermoedelijk wel hoewel dat natuurlijk geen exacte wetenschap is. In het begin geldt vooral: hoe meer hoe beter. Het benodigde inzicht moet zich ontwikkelen en dat gebeurt in de regel vooral door het opdoen van ervaring (en gezonde dosis intelligentie en leergierigheid is daarnaast een pre). Maximum is er niet, als je wilt kun je zo vaak op een circuit actief zijn dat je je reguliere sociale contacten compleet verwaarloosd!  Knipoog
Ja, je kunt normaliter naast het oca-clubhuis parkeren, hoe en waar je aan je kaarten komt, laat ik graag over aan degenen die daar over gaan.
Nee hoor, iedereen is welkom, logistiek is het makkelijk als je dichtbij het circuit woont maar als dat wat verder weg is, geen probleem. Moet je alleen nog eerder opstaan!

Succes en alvast heel veel plezier gewenst! (onthou dat ´P´-woord!).

N.B. kom je met de Masters al buurten?

Arjen

@Patrick84: heb ik het zo goed gedaan?

"Endurance is more important than truth"
Richard
Silver medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 12, 2011, 08:40:43 »

Ik had woensdag een mailtje gestuurd maar ik had nog geen reactie dus ik denk dat ik dan voor de Trophy of the Dunes word uitgenodigd. Dat is op zich niet erg hoor, ik hoor het wel.
kammie
Silver medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 12, 2011, 09:11:17 »

Even als aanvulling / verduidelijking op het uitstekende verhaal van Coach Ep:
- Je begint gelijk op post, want de praktijk is de beste leerschool. In het begin onder begeleiding van een ervaren collega, daarna steeds zelfstandiger, en in de loop van de tijd kun je dan een theorie training volgen en official examen doen
- Hoe meer dan evenementen, hoe meer privileges, bevoorbeeld een circuitjaarkaart of parkeerkaart op naam (hoef je niet meer bij elk evenement kaarten af te halen)
- Toegang- en parkeerkaarten zul je de eerste tijd inderdaad iedere keer moeten afhalen, maar dat wordt allemaal keurig geregeld
- Zelf bijna 5 jaar lang vanuit Friesland gedaan; is geen enkel probleem, de OCA is blij met iedere marshall. Ik deed meestal 1 dag per raceweekend vanwege gezin, was geen enkel probleem. Als je je maar op tijd meldt 's ochtends vroeg Lachebek

N.B Dit beschrijft de situatie van rond 1990, het zou kunnen dat er iets gewijzigd is, maar dat zal wel allemaal haarfijn worden uitgelegd tijdens de introductiedag. Wat Coach Ep al zei: je moet vooral genieten!

Brundle to Moss: "How do you feel about drivers that call for larger run off areas?"
Reply: "They're a bunch of wimps."
kammie
Silver medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 12, 2011, 09:14:03 »

Ik had woensdag een mailtje gestuurd maar ik had nog geen reactie dus ik denk dat ik dan voor de Trophy of the Dunes word uitgenodigd. Dat is op zich niet erg hoor, ik hoor het wel.
Rustig, rustig, geduld is een schone zaak. Zo'n introductiedag vergt natuurlijk wel wat voorbereiding en organisatie. En het is wel allemaal vrijwillgerswerk Knipoog

Brundle to Moss: "How do you feel about drivers that call for larger run off areas?"
Reply: "They're a bunch of wimps."
Patrick84
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 12, 2011, 09:15:18 »

Ja Coach Ep, zo heb je het toch wel aardig verwoord.
Al word er wel verwacht dat als je een nieuwe marshal word dat je zeker in het begin meerdere weekenden komt.
Dan krijg je vanzelf de ervaring en de feeling om dit te doen.
Niemand is in het begin een top marshal en zal dit moeten leren.
En leren doe je door het te doen.

Verwacht ook niet meteen elk weekend veel te moeten doen.
Het is vooral ervaring op doen.
Let ook tijdens de introductie goed op want Peter kan uitstekend vertellen!

Denk idd dat ze met de Trophy of the Dunes weer een introductie dag hebben.
Zo kort voor de Masters zal er denk ik niks meer geregeld worden.
Wat je wel kan doen Richard is gewoon naar de Masters komen en alvast rondkijken.
Dan proef je alvast wel de sfeer.

Let wel...... Het is geen verplichting! Als jij een weekend niet kan, dan kan je niet.
Het is vooral de plezier en de feeling met autosport zonder zelf te racen
Richard
Silver medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 12, 2011, 04:46:15 »

Bedankt voor alle antwoorden, ik kijk er naar uit om onderdeel te worden van de OCA.
gerardo
Rookie driver
**

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 16, 2011, 09:16:47 »

en er bestaat zelfs om zo als mijn vrouw en ik op de "OCA Camping" te verblijven met tent of caravan, dit na het via de mail te hebben aangegeven.
Richard
Silver medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: September 10, 2011, 09:29:05 »

Ik heb vandaag mijn eerste kennismaking gehad met de OCA en het heeft me erg enthousiast gemaakt, de Finaleraces sta ik voor het introductieweekend op het circuit.  Grijns
Vooral het bezoekje aan de toren met Race Control, tijdwaarneming en het Medical Center is voor een toeschouwer zoals ik een hele nieuwe ervaring.
Patrick84
Gold medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: September 11, 2011, 12:06:26 »

Ik heb vandaag mijn eerste kennismaking gehad met de OCA en het heeft me erg enthousiast gemaakt, de Finaleraces sta ik voor het introductieweekend op het circuit.  Grijns
Vooral het bezoekje aan de toren met Race Control, tijdwaarneming en het Medical Center is voor een toeschouwer zoals ik een hele nieuwe ervaring.

Ja dat maak je als toeschouwer natuurlijk nooit mee Lachen
En hopelijk hoef je als marshal ook nooit naar het Medical Center Knipoog
Alvast veel succes met de Finaleraces en we komen vast een keer met elkaar op post!
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: