Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
September 19, 2018, 12:59:40


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: 1 2 [3]
  Print  
Auteur Topic: Ho-Pin Tung in de Indy 500  (gelezen 33927 keer)
Richard Renes
Silver medal driver
****
Berichten: 386


« Antwoord #30 Gepost op: Mei 24, 2011, 09:43:58 »

Frank: Niet iedere gek met een doodsverachting kan de Indy 500 winnen. Je zal, op zijn minst, toch redelijk competatief moeten zijn, dwz, in de zelfde ronde mee kunnen blijven rijden. Een rondje Indy is ongeveer 40 seconden hetgeen betekend dat je binnen de 0.2 per raceronde ongeveer kan/ mag verliezen. Iemand als bijvoorbeeld Milka Duno zou dat nooit voor elkaar hebben gekregen tenzij er om de 10 ronden een neutralisatie zou zijn. Ik verwacht dat Ho Pin er toch dichter op zal zitten.

Onthou dat na 150 ronden de race altijd per direct afgevlagd kan worden door regen (2007) of een groot ongeluk. Als je op dat moment 'out of synch' bent is er dan ook een aardige kans dat je als winnaar wordt afgevlagt (Zie Dario Franchitti, 2007).

Uiteindelijk is de enige manier om hem nooit te winnen nooit meedoen Knipoog
Gelogd
mario penaat
Bronze medal driver
***
Berichten: 160


« Antwoord #31 Gepost op: Mei 24, 2011, 11:57:02 »

Jim Clark won hem bijna bij zijn debut in '63 maar werd 2e, domineerde '64 totdat er een achterwiel ophanging brak (vanaf pole) en won het jaar erna. En volgens mij waren dit telkens one-offs (per jaar dan).

Graham Hill won hem bij zijn debut in '66 en dat was ook een one-off volgens mij.

Maar goed dat waren andere tijden. Op de grensovergang van roadsters naar auto's met de motor achterin. Oftewel van brute kracht naar subtielere, lichtere auto's met betere wegligging. De lotussen van Clark en de Lola van Hill waren de Amerikaanse tijd ver vooruit qua ontwerp.

Tegenwoordig is het (bijna) niet meer mogelijk met allemaal dezelfde auto's. Vroeger was er bijna ongelimiteerde vrijheid in het ontwerpen van een auto waardoor de ene auto veel sneller kon zijn dan de rest. Neem bijv. de turbine-auto's van het team van Andy Granatelli waarin Parnelli Jones de race domineerde maar een paar rondjes voor het einde stilviel.

Maar goed, even terug naar Ho-Pin Tung. Ook ik heb nooit een hoge pet van hem opgehad. Het Aziatisch FBMW kampioenschap is qua niveau niet zoals die in Europa was maar was een goed resultaat. In Duitsland F3 winnen: tja , leuk maar toentertijd niet echt een hoog aangeschreven titel. Meer het kampioenschap van de F3 rijders die niet goed genoeg waren voor de Euroseries. Maar goed, ervaring opgedaan want je leert natuurlijk wel wat. Wat hij verder gepresteerd heeft, heeft geen indruk gemaakt op mij en vele anderen. Vorig jaar werd dit eigenlijk pijnlijk duidelijk in GP2 toen ene meneer Grosjean het zitje overnam en direkt het podium op kon kruipen in de auto waarin Ho-Pin vaak (eigenlijk alleen maar) in de achterhoede zat.

@ Willem J. Staat. Dit zijn feiten. Alleen nu is er deze laatste 2 weken een zeer positieve ontwikkeling gaande: Ho-Pin bezit na alle waarschijnlijkheid het talent om goed op een oval te kunnen rijden. Dat is mooi want dan hebben we weer iemand om voor te juichen. Ho-Pin is een aardige jongen die keihard werkt voor zijn carrière maar is het net niet voor het pad dat hij in gedachte had (F1). Ovalracen kan hij dus wel. Hij heeft dus de potentie een oval-specialist te worden. Daar kan je ook een legende mee worden want dat is niet voor mietjes en een zeer gespecialiseerde vorm van autosport. En misschien ligt een indycar hem gewoon wel en verrast hij ook op een gewone of straatcircuit. Volgens mij geeft deze topic dan ook aan dat ik hierin niet de enige ben, alleen Frank moet nog overtuigd worden maar dat heeft even zijn tijd nodig Knipoog Dat komt ook nog wel. De Amerikaanse vakpers is erg onder de indruk ( net als de meeste die op deze topic hebben gereageerd) en zij kunnen het weten. Ik denk dat hij zijn 2e kans dan ook wel krijgt, en terecht. Hij was cool, liet zich niet gek maken en had alles onder controle. Oftewel: hij verdient het.

Gelogd
Willem J. Staat
Test driver
*
Berichten: 15


« Antwoord #32 Gepost op: Mei 24, 2011, 01:24:05 »

@Mario Penaat. Als je mijn stukje goed gelezen hebt, dan heb ik gezien mijn conclusie de capaciteiten van HPT nooit in twijfel getrokken. Maar de kans dat je je direct voor de Indy 500 zonder Oval ervaring kwalificeert en wint is BIJNA NUL De Brickyard lijkt zo gemakkelijk en is zo verraderlijk zoals ik al eerder schreef. Je kunt daar alleen maar scoren op oval-ervaring. Als je daarover onvoldoende beschikt wordt het een hachelijk avontuur, c.q. loterij. Zoals ik al eerder in mijn bijdrage op deze site aangaf is de enige manier om ook op andere ovals ervaring op te doen. Ik hoop dat HPT en zijn management dit ter harte nemen. Want alleen gaan voor een goed resultaat in de Indy 500, die kans is 1 op de 10 Miljoen!

P.S. Alex Tagliani was in 2009 de beste Rookie op Indy. Ik ben het daar nooit mee eens geweest. Waarom niet? Die man had een schat aan ervaring op de Ovals in Champcar en eindigde als 11e. Mike Conway was voor mij de echte Rookie, want die had er inderdaad nog nooit gereden. Die eindigde als 18e.
Gelogd
mario penaat
Bronze medal driver
***
Berichten: 160


« Antwoord #33 Gepost op: Mei 24, 2011, 03:05:47 »

@ Willem J. Staat. Ik denk dat we over de kansen voor een rookie indy te winnen bij een 1e poging hetzelfde denken. Zoals ook ik schrijf is het bijna onmogelijk. In de jaren '60 was die kans er als je de juiste (Europese) auto had met de motor achterin. Ook over het presteren van Ho-Pin zijn we het denk ik eens: hij deed het erg goed, met het koppie en zeer professioneel.

Wat voor mij een beetje de rede was om te reageren op jou is dat je 'ons' op het Forum 'de beste stuurlui' aan wal noemt. Kijk, je hebt wel gelijk daar de meeste van ons niet zelf racen. Dus 'wij' zijn altijd de beste stuurlui. Ook zijn de meesten van ons geen journalist (meer) en hebben niet de daarbij behorende bronnen en mogelijkheden. Wat wij wel zien zijn de resultaten en vergelijkingen van rijders in een zelfde klasse en/of/auto. In de echte topklasse (met zelfde chassis), GP2 en A1GP kwam hij gewoon tekort. In de GP2 was dit erg duidelijk. Om een andere gezegde te gebruiken: de resultaten spreken voor zich. En nogmaals: hij is een goede rijder maar geen toptalent voor F1 naar mijn mening en van vele anderen. En dat is gewoon jammer.

Daarom was zijn presteren op Indy een , voor mij, aangename positieve verrassing. Eindelijk weer een medelander die het in zijn rechtervoet heeft om een goed resultaat neer te zetten op Indy. Ho-Pin als opvolger van Arie! Daarom ben ik er ook een topic over begonnen: om duidelijk te maken dat hij zeker wat kan met een auto en nu misschien de juiste klasse voor hem heeft gevonden. Jammer dan ook dat vanochtend in de krant stond dat hij zich toch op de F1 blijft richten. Ik denk dat hij in de Indycars beter op zijn plek zit. En dat bedoel ik zeker niet negatief daar ik een fervent liefhebber ben van deze klasse.

Ik denk dat de meeste Forumgebruikers er zo over denken. Maar de resultaten van Ho-Pin de laatste jaren hebben ervoor gezorgd dat sommige mensen wat meer tijd nodig hebben om overtuigt te worden. Een wijze gezegde: eerst zien dan geloven.

Ik hoop in ieder geval dat hij bij Renault weggaat en zich gaat richten op Indycars. Mij heeft hij de afgelopen 2 weken overtuigd dat dat is wat hij kan.
Gelogd
herman wiegerman
Test driver
*
Berichten: 10


« Antwoord #34 Gepost op: Mei 24, 2011, 03:52:39 »

Ik denk dat Ho-Pin liever ook eerst wat meer races en ervaring had opgedaan in een Indycar. Het zal wel een reden hebben dat dat niet is gebeurd. (budget?) Ik kan me voorstellen dat er bepaalde sponsoren wel de indy willen sponsoren maar de andere races niet. Het is niet voor niks dat er 43 inschrijvingen zijn voor Indy en 26-28 voor een normale race.

Voorlopig deed Ho-Pin het goed. Een crash kan gebeuren. Die hebben ze allemaal al eens gemaakt. Alleen lullig dat er geen reserve auto voor hem was en hij meteen klaar was.

In een kampioenschap waar je alleen maar kunt winnen als je in een penske of ganassi auto zit, moet je er niet vanuit gaan meteen te kunnen winnen. Net als in F1 waar alleen Ferrari, McLaren of red Bull wint is het daar niet anders. Maar door uit alle problemen te blijven bij de Indy 500 en bijvoorbeeld in de top 10 terechtkomen zou een goede prestatie zijn voor een dubutant !
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Copyright © 2008 autosport.nl
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM