Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
September 18, 2019, 10:14:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Sammy Miller (en andere historische acties op Zandvoort)  (gelezen 9596 keer)
ronald jonker
Silver medal driver

« Gepost op: April 21, 2008, 11:18:20 »

Snelste man ooit op Zandvoort……… Slammin´ Sammy Miller

We hebben veel meegemaakt op ons oude circuit

Wat dacht je van een Ford Transit met formule 1 motor (schoot rechtdoor de grindbak van de Marlboro bocht door)

Of de eerste dragster demo door Dennis Priddle (die niet genoeg uitloopstrook had en rechtdoor de hekken in reed van…… de tarzan bocht, sindsdien niet meer start vanuit bosuit maar vanaf tarzan…..)

Het tv programma “wie waagt die wint”  ( allerlei rare dingen doen met auto´s zoals verspringen, 2 wielen rijden, en meer rare fratsen, commentaar terplekke was van Olav Mol alias sherrif  Rosco P. Coltrane (dukes of hazard) in bijpassende Amerikaanse politie auto)

Crazy races,  allerlei coureurs en autocrossers die elkaar moedwillig van de baan moesten duwen in oude auto´s. een enorm spektakel met zeer veel grote klappers waarvan nog steeds ex-coureurs last van hun nek moeten hebben. Gestopt  omdat het echt niet meer kon….. en koste te veel vangrail denk ik, op de meest rare plaatsen waar normaal niemand hem kon raken stond de vangrail nu naar achter…….

Achteruit rijden van “ter land ter zee en in de lucht”  toets maar in op google video en je lacht je een balbreuk, ze staan er allemaal op.  Let ook even op een zeer jonge David Hart die zijn Dafje op het rechte stuk op de vangrail zet en geïnterviewd word.

World record day, met vele stunts, door bussen heen rijden op verschillende manieren, een bus omver rijden die op z´n achterkant stond met een vrachtwagen, ong. 10 opel kadettjes die op hun kont stonden omver rijden, dwars geplaatste auto´s doormidden rijden, en ook het 2 wielen rijden ontbrak niet, echter de man wilde een afstand record zetten en begon dan ook maar s´morgens vroeg met rijden voor het publiek er was, want anders duurde het te lang, je van een kofferbak af laten vallen en op je rug nog ong. 200 meter doorglijden, een dame die met een auto ging verspringen, nou ver kwam ze!! en toen keihard de vangrail in voor de tribune…… en Hollandse stuntman Nick Holliday die in een auto vanuit een hoge kraan zich naar beneden liet storten op andere auto´s, en hoe vaak je met een over de kop kunt slaan werd ook geprobeerd in een golf met een rolbeugel gemaakt van…….. houten balken (met spijkers door het dak heen geslagen!!! Echt waar zelf gezien dat ze deze auto klaar maakte)

Maar de gaafste was  Sammy Miller met zijn “Vanishing Point” raket wagen die een nog steeds bestaand record heeft op de 1/8 mijl  1.606 seconden en 307-mph  (let op we hebben het hier over een man in een vierwielig voertuig die vanuit stilstand naar 200 meter een snelheid bereikte van 491 km/h !!! en dit in 1.6 sec. !!!) nooit is er een snellere man op de baan geweest.  Je moet dit in het echt gezien hebben anders geloof je het niet.
1 harde knal en dan ssssssssssss en voorbij was het al. Hij moest van tevoren precies berekenen hoeveel raket brandstof hij nodig had voor een run want als hij 1 maal gas had gegeven kon hij niet meer stoppen en verbrande hij alle aanwezige brandstof.
De eerste keer dat hij een demo gaf stonden er nog een caravan en reclameborden los tegen de vangrail, maar toen hij van kiet ging brak de pl##ris uit want de caravan schudde hevig en de reclame borden waaide weg door de enorme lucht verplaatsing.
Tot een paar jaar geleden hield hij het absolute record op de beroemde ¼ mijl (400 meter) met 3.58 seconden en een eind snelheid van 386 mph, 617 kilometer per uur!!! En dit in 1984
Weet niet of dit record nog staat maar het zal me niets verbazen want niet veel mensen durfde de raket auto´s aan, kan me herinneren dat ook Huub Vermeulen of 1 van zijn broers (laat eens van je horen Huub of jij het was) het ook eens zou proberen in de auto van Sammy maar er toch van afzag omdat zijn leven hem lief was….. het ging tenslotte om een auto met 25000pk!! En trok de hele rit 12G op je lichaam.
Hij kwam regelmatig met bloed in neus, oren en ogen de auto uit.
Hij ging nog eens voor een snelheids record in het buitenland maar dat werd afgekeurd omdat bij het controleren van de finishfoto ze er achter kwamen dat hij met de wielen los van de grond over de finish ging en dan was het geen auto maar een vliegtuig…..
Nog even de acceleratie tijden van de beste man, let goed op; 0- 60mph (96km/h) in 0.2 sec
En 0 naar 100mph (160km/h) in 0.3 sec!!! lopen wij toch maar wat te klooien niet waar?
Sammy overleed op 29 oktober 2002 bij een ongeval op het werk en niet in een raket wagen, alle andere mannen die voor hem ook in een raket wagen reden waren in die dragsters overleden, Sammy was de enige die het onder controle kreeg.
Hier nog wat filmpjes van hem. De eerste is op Zandvoort
Kijk en geniet.

http://www.ukdrn.co.uk/forum/viewtopic.php?f=14&t=279

http://www.ukdrn.co.uk/mc/4.35@317.mov

http://www.jspoard.pwp.blueyonder.co.uk/3.81large.wmv

http://video.aol.com/video-detail/sammy-millers-rocket-car/2472432626

http://www.ukdrn.co.uk/forum/viewtopic.php?f=14&t=567

als iemand anders nog iets weet wat er vroeger allemaal gedaan werd op het circuit dan mag hij het melden
als iemand nog wat filmpjes weet van bovenstaande activiteiten op Zandvoort hou ik me aanbevolen, zet er maar een link op.

D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: April 21, 2008, 11:54:06 »

Jeetje wat een snelheid Geschrokken Nee dat zijn het tegenwoordig maar een stel klunzen die er rijden zeg, haha  Tong Grijns Ongelooflijk zoiets, nooit geweten dat dit op Zandvoort gebeurde. Ik kan me nog wel een scene herrinneren van bassie en adriaan op het circuit, waarin een aantal reeds verdwenen stukken van de baan te zien waren, waaronder het oude pitsgebouw.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: April 22, 2008, 12:06:45 »

Snelste man ooit op Zandvoort……… Slammin´ Sammy Miller

We hebben veel meegemaakt op ons oude circuit

Wat dacht je van een Ford Transit met formule 1 motor (schoot rechtdoor de grindbak van de Marlboro bocht door)
Ja, die was zooooo gaaf! De mannen van Cosworth mochten destijds eventjes helemaal los op een Transit busje.  In de jaren '90 heeft er trouwens een vernieuwde versie gereden op het toenmalige interim-circuit (demo tijdens Masters?).

Of de eerste dragster demo door Dennis Priddle (die niet genoeg uitloopstrook had en rechtdoor de hekken in reed van…… de tarzan bocht, sindsdien niet meer start vanuit bosuit maar vanaf tarzan…..)
Niet gezien... wel gehoord. Overigens stond ik later tijdens de Dragrace Festivals veelal huilend achter de pits met mijn vingers zowat totaan mijn ellebogen in m'n oren... joh wat vond ik die pestherrie eng zeg toen ik klein was. Huilen

Het tv programma “wie waagt die wint”  ( allerlei rare dingen doen met auto´s zoals verspringen, 2 wielen rijden, en meer rare fratsen, commentaar terplekke was van Olav Mol alias sherrif  Rosco P. Coltrane (dukes of hazard) in bijpassende Amerikaanse politie auto)
Klopt, was altijd erg lachen met vooral allerlei rare stunts op het gedeelte waar nu de Bavaria Paddock overheen ligt (stond ook nog een oud gaar toiletgebouw ofzo).

Crazy races,  allerlei coureurs en autocrossers die elkaar moedwillig van de baan moesten duwen in oude auto´s. een enorm spektakel met zeer veel grote klappers waarvan nog steeds ex-coureurs last van hun nek moeten hebben. Gestopt  omdat het echt niet meer kon….. en koste te veel vangrail denk ik, op de meest rare plaatsen waar normaal niemand hem kon raken stond de vangrail nu naar achter…….
Jaaaaa! Zie mijn andere post. Errug gaaf altijd... heb weleens een auto verticaal in de vanghekken zien hangen in de Hugenholtzbocht. Of een dikke Amerikaanse bak die frontaal in de betonblokken was gedenderd... kwam er een andere wagen aan en die jasde 'em er plankgas bovenop... de betonblokken waren volgens mij 2 meter opgeschoven! Geschrokken
Ik stond zelf altijd veilig (haha, maar zonder enige vorm van bescherming!) op de Hunzerug... als het vriesweer was kon ik tussendoor even opwarmen in de auto bij Pappa. Lachen

Achteruit rijden van “ter land ter zee en in de lucht”  toets maar in op google video en je lacht je een balbreuk, ze staan er allemaal op.  Let ook even op een zeer jonge David Hart die zijn Dafje op het rechte stuk op de vangrail zet en geïnterviewd word.
Is eigenlijk een beetje van voor mijn tijd om het te herinneren, wel ken ik het nog van Valkenswaard. Maar van Zandvoort heb ik uiteraard wel veel de filmpjes bekeken afgelopen jaren. "M'n gras!" zoals André van Duin dat steeds riep. Grijns
Een kennis van mijn Pa reed trouwens altijd als een soort local hero mee... heeft ook nog jarenlang als truckie gewerkt voor allerlei raceteams.

World record day, met vele stunts, door bussen heen rijden op verschillende manieren, een bus omver rijden die op z´n achterkant stond met een vrachtwagen, ong. 10 opel kadettjes die op hun kont stonden omver rijden, dwars geplaatste auto´s doormidden rijden, en ook het 2 wielen rijden ontbrak niet, echter de man wilde een afstand record zetten en begon dan ook maar s´morgens vroeg met rijden voor het publiek er was, want anders duurde het te lang, je van een kofferbak af laten vallen en op je rug nog ong. 200 meter doorglijden, een dame die met een auto ging verspringen, nou ver kwam ze!! en toen keihard de vangrail in voor de tribune…… en Hollandse stuntman Nick Holliday die in een auto vanuit een hoge kraan zich naar beneden liet storten op andere auto´s, en hoe vaak je met een over de kop kunt slaan werd ook geprobeerd in een golf met een rolbeugel gemaakt van…….. houten balken (met spijkers door het dak heen geslagen!!! Echt waar zelf gezien dat ze deze auto klaar maakte)
Yep, de ene stunt was nog leiper dan de andere. Die met die Kadettilacs op paaltjes vond ik eigenlijk wel de allergaafste. Man wat een kolerezooi was dat zeg!
Die Engelse griet was Jacqueline the Great / Creed / Creeth of zoiets. Was weer een kwestie van veeeeeeels te hard gaan. Ze kwam zo onwijs hoog (oud model Ford Mustang) zeg... ze steeg zowat boven het toenmalige pitsdak uit, landde met een pestklap op het asfalt waarbij alles dat met het onderstel te maken had meteen tot moes raakte, en torpedeerde meteen haaks rechtsaf de vangrails in.
Ik heb veel van die stunts op een jaaroverzicht 1984 videoband staan. Zal ik eens kijken of ik er wat van kan converteren om bijvoobeeld te You Tube'en?

als iemand anders nog iets weet wat er vroeger allemaal gedaan werd op het circuit dan mag hij het melden
als iemand nog wat filmpjes weet van bovenstaande activiteiten op Zandvoort hou ik me aanbevolen, zet er maar een link op.
Vergeet de truckraces niet! Want wat eerst begon als een soort veredelde demo's met vrachtwagens, mondde uit in serieuze rampartijen met opgefokte trucks.
Tijdens de laatste truckraces (ze reden toen opeens op het hele circuit) reden mij Pa en ik een rondje over de baan met het politiebusje. Wij reden door de Slotemakerbocht en zagen in onze spiegels net een racetruck (Cees Zandbergen?) de Hunzerug opkomen. Dus wij gassen gassen gassen, maar bovenin het Scheivlak kwam die truck ons driftend voorbij zetten! Ik heb mij Pa daarna zelden zo bibberend een stuur zien vasthouden. Grijns  Overigens hebben we ook ooit vastgezeten met die politiebus in het binnencircuit, maar da's een heel ander verhaal  Lachen
« Laatste verandering: April 22, 2008, 12:09:57 door Drrrrkkk » Gelogd

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
extrem_racing
Rookie driver
**

« Antwoord #3 Gepost op: Januari 12, 2010, 03:38:17 »

Kan het niet laten om hier nog wat te posten.
Ik mis de barclay racing days er nog tussen.
Met demo van streuer en schnieders in de zijspan en de volledig getikte F1 super-karts.

En dan herinder ik me ook ineens de lucky strike american days weer.
Had vaak niks met racen van doen op een verdwaalde demorun met een funny car hier en daar na.
Maar was wel leuk met al dat dikke amerikaanse spul.

En die vrachtwagenraces..............tja.
Heb ooit nog eens met Pa op post gestaan boven op de hunzerug.
Was geen doen met die dingen, na vrachtwagen 3 zag je geen moer meer van de dieselwalm en tegen het einde had je rode waterende ogen van diezelfde walm.
Maar gaaf was het wel!
 Knipoog
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Januari 12, 2010, 11:26:16 »

Was geen doen met die dingen, na vrachtwagen 3 zag je geen moer meer van de dieselwalm en tegen het einde had je rode waterende ogen van diezelfde walm.
Maar gaaf was het wel!
 Knipoog

Same here! 's Avonds thuis het neusje snuiten en dan een heeeeel zwarte zakdoek zien Lachebek
Oftewel: het Truckstar Power Festival kostte me jaarlijks een paar jaar van mijn leven. Maar gaaf was het wel! http://www.youtube.com/watch?v=xt6iC3WDmoA  Grijns

Petor
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 13, 2010, 03:16:33 »

Ik kan me nog herinneren dat een aantal heren motorcoureurs rees otoo's kwamen verkreukelen.
Al was dit niet de bedoeling natuurlijk.

Wat op mij onvergetelijke indruk gemaakt heeft was de moed van het auto verhuurbedrijf KAV.
Kan Alles Verhuren.
Met door hun beschikbaar gestelde busjes werd eens een race over het ultra korte circuit waar ook de truckraces en Crazy races plaatsvonden, gehouden. Een race met reguliere Zandvoort coureurs.
Oh..oooooo...
Busjes in de vangrail, busjes op de zijkant, bermen bezaaid met busjes achteruitkijk spiegels. Ik ben de naam KAV daarna nooit meer vergeten!
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Januari 13, 2010, 06:05:52 »

Busjes in de vangrail, busjes op de zijkant, bermen bezaaid met busjes achteruitkijk spiegels. Ik ben de naam KAV daarna nooit meer vergeten!

Als ik het goed heb heeft een vader van een Zandvoortse Formule Ford coureur inderdaad zo'n busje op z'n kant gelegd... hilarisch! Grijns

ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Januari 31, 2010, 10:20:25 »

Niet gezien... wel gehoord. Overigens stond ik later tijdens de Dragrace Festivals veelal huilend achter de pits met mijn vingers zowat totaan mijn ellebogen in m'n oren... joh wat vond ik die pestherrie eng zeg toen ik klein was. Huilen

nou dit is je kans dirk om het alsnog te zien. (en je hoeft je vingers niet in je oren te doen hoor!!  Grijns )
gave oude beelden die ik bij toeval op youtube aantrof.

volgens de presentator heeft hij wel 12 !!! cilinders  Verbaasd en vliegtuig!!!!banden.  Verbaasd haha
dit was de eerste en de laatste keer dat er een dragster in rijrichting over het rechte eind ging, daarna altijd van tarzan richting bos uit.
ook mooie beelden van een FF2000 race met jan lammers, ook de oude "sloot" is even in beeld

http://www.youtube.com/watch?v=bJTuDgb15E0

gr ronald
kwaracing
Test driver
*

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 10, 2010, 03:32:50 »

Uhhh.....

Rond 1980 de tulpenrally op het binnenterrein op een fraaie vrijdagmiddag met dhr Lammers als 0 rijder. Naast de eerder gemelde demolition derby op 2e kerstdag. Veruit het vreemdste was tig vracgtwagens met zand die de baan om toverden in een rallycrossbaan. Eendencross, Piet Dam en andere helden !
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Juni 19, 2010, 05:44:24 »

Nog wat stunts uit de oude doosch:

http://www.youtube.com/watch?v=b8tToPU3Wjk

http://www.youtube.com/watch?v=AIryk6umaKE

http://www.youtube.com/watch?v=0Ut2tFATaN8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=80X7_Rbipek

Wat nou milieu? Wat nou veiligheid? Knipoog Grijns

Pagina's: [1]