Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
December 14, 2019, 09:09:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4
  Print  
Auteur Topic: Ongeval stuntman Alain Vincx  (gelezen 74537 keer)
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #15 Gepost op: April 22, 2008, 12:07:23 »

Rode Kruis medewerkers waren aanwezig. Joh, niet iedereen kan zo'n klusje aan, vanuit welke achtergrond je ook opereert. Die (inmiddels overleden) RM had als taak direct de bus in te gaan, om op te treden als het weer net als vorig jaar ging; dat ie bleef hangen. Hij trof slechts een afgerukt dakpaneel, een uitgerukte rolkooi (compleet) en een helm aan. Hij keek er in en het viel hem mee. Maar hij had wel "the guts" om het te checken.

Alain is in het wrak aangetroffen en was overduidelijk overleden. Als eersten waren 2 mensen van zijn ondersteuningsteam ter plekke. Die raakten hun kop kwijt. Als 3e was er een OCA-man die het handsignaal gaf dat dit duidelijk "mis" was. Als 4e was ik er (RM) en ook de 5e ter plekke was een RM. Ik ging lopen in de richting van het wrak, "voorgeprogrammeerd", in de verwachting een levende stuntman aan te treffen, met mogelijk wat lichte kwetsuren en een lullig brandje. Dat viel dus tegen...

Alain is door mijn collega-RM en mij, in samenwerking met een brandweerman en een koelbloedige dame van het Rode Kruis geborgen. Niet iedereen van de betrokken organisaties hield het hoofd koel, maar in samenwerking is het goed opgelost.

Hij is in de ambulance afgevoerd, ondanks de protesten (om precies de redenen die jij noemt) van de chauffeur van dat hok. Ik heb ter plekke zeer krachtig (...) aangedrongen op spoedige afvoer. Meeuwen bleken net als gieren te zijn en ze cirkelden echt rond, steeds lager. Ik vond dat we niet moesten wachten tot ze lager zouden komen en zich er echt mee zouden gaan bemoeien. Dus zo hebben we het gedaan.

Overigens, hoe lullig dit ook mag klinken, voor mij was het eigenlijk een soort van opluchting dat het meteen al mis ging bij de eerste stunt van die dag. De volgende stunt zou zijn": "het verbreken van het wereldrecord over de kop slaan met een auto zonder rolkooi, met 4 inzittenden, niet helm-dragend, gelanceerd vanaf een schans". Ik had daar geen vertrouwen in (gek, hè) en was me mentaal aan het voorbereiden geweest op het ruimen van 4 dooien. Dus... het was voor mij een opluchting dat het tot slechts één dode beperkt was gebleven.

Alles is relatief...     

« Laatste verandering: April 22, 2008, 12:15:22 door Frank490 » Gelogd

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Fabian
Silver medal driver

Ik ben flagmarshal bij de OCA op CPZ

« Antwoord #16 Gepost op: April 22, 2008, 02:47:58 »

Rode Kruis medewerkers waren aanwezig. Joh, niet iedereen kan zo'n klusje aan, vanuit welke achtergrond je ook opereert. Die (inmiddels overleden) RM had als taak direct de bus in te gaan, om op te treden als het weer net als vorig jaar ging; dat ie bleef hangen. Hij trof slechts een afgerukt dakpaneel, een uitgerukte rolkooi (compleet) en een helm aan. Hij keek er in en het viel hem mee. Maar hij had wel "the guts" om het te checken.

Alain is in het wrak aangetroffen en was overduidelijk overleden. Als eersten waren 2 mensen van zijn ondersteuningsteam ter plekke. Die raakten hun kop kwijt. Als 3e was er een OCA-man die het handsignaal gaf dat dit duidelijk "mis" was. Als 4e was ik er (RM) en ook de 5e ter plekke was een RM. Ik ging lopen in de richting van het wrak, "voorgeprogrammeerd", in de verwachting een levende stuntman aan te treffen, met mogelijk wat lichte kwetsuren en een lullig brandje. Dat viel dus tegen...

Alain is door mijn collega-RM en mij, in samenwerking met een brandweerman en een koelbloedige dame van het Rode Kruis geborgen. Niet iedereen van de betrokken organisaties hield het hoofd koel, maar in samenwerking is het goed opgelost.

Hij is in de ambulance afgevoerd, ondanks de protesten (om precies de redenen die jij noemt) van de chauffeur van dat hok. Ik heb ter plekke zeer krachtig (...) aangedrongen op spoedige afvoer. Meeuwen bleken net als gieren te zijn en ze cirkelden echt rond, steeds lager. Ik vond dat we niet moesten wachten tot ze lager zouden komen en zich er echt mee zouden gaan bemoeien. Dus zo hebben we het gedaan.

Overigens, hoe lullig dit ook mag klinken, voor mij was het eigenlijk een soort van opluchting dat het meteen al mis ging bij de eerste stunt van die dag. De volgende stunt zou zijn": "het verbreken van het wereldrecord over de kop slaan met een auto zonder rolkooi, met 4 inzittenden, niet helm-dragend, gelanceerd vanaf een schans". Ik had daar geen vertrouwen in (gek, hè) en was me mentaal aan het voorbereiden geweest op het ruimen van 4 dooien. Dus... het was voor mij een opluchting dat het tot slechts één dode beperkt was gebleven.

Alles is relatief...     

Het blijft een verhaal dat je al aangrijpt als je het leest. Ik heb er weinig van mee gekregen, maar ik was dan ook pas 6jaar toen zich dit afspeelde. Ben je nog steeds actief als RM of ben je daar inmiddels mee gestopt?
« Laatste verandering: April 22, 2008, 04:46:05 door Fabian » Gelogd

Kom ook vlaggen bij OCA Zandvoort. Meld je aan via www.oca-zandvoort.nl
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #17 Gepost op: April 23, 2008, 07:16:00 »

Ben je nog steeds actief als RM of ben je daar inmiddels mee gestopt?

Nee, sinds een jaar of 5 "retired". Doe wel af en toe nog eens wat op de startgrid.

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #18 Gepost op: April 26, 2008, 08:51:29 »

Frank, ontzettend bedankt voor je PB'tje! Sorry dat we het niet over wat gezelligers konden hebben  Knipoog

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #19 Gepost op: April 28, 2008, 11:21:16 »

Frank, ontzettend bedankt voor je PB'tje! Sorry dat we het niet over wat gezelligers konden hebben  Knipoog

Fijn dat ik je vragen heb kunnen beantwoorden, in die zin dat verwerking dat soms vereist. Inderdaad geen gezellig onderwerp, maar wel een stukje realiteit. Ook dát was Zandvoort. Zoals eerder genoemd, ik was al blij (...) dat het meteen mis ging. Wat er voor later die dag geprogrammeerd stond bracht nog veel meer risico met zich mee. Joh, het was gewoon gekkenwerk. Vincx was vast een prima stuntman, maar geen stuntcoördinator. De show die Jacqui Decreed (spelling...) een jaar eerder neerzette was een schril contrast hiermee. Dat was prima geregisseerd, afgewogen risico's, "nee" zeggen door de coördinator op momenten dat het nét niet goed genoeg was. Zij hoefde niet zelf een afweging te maken; die werd voor haar gemaakt, door een daartoe aangestelde coördinator, een zeer professionele man die precies deed waarvoor hij was aangesteld, zonder zich af te vragen of het commerciëel wel lekker liep. Hij waakte over haar veiligheid, deed geen concessies en had schijt aan de verwachtingen van het publiek. Jacqui werd ook niet blootgesteld aan dat soort overwegingen; HIJ nam de beslissing go-no go. Zó doe je dat.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #20 Gepost op: April 29, 2008, 12:57:11 »

Fijn dat ik je vragen heb kunnen beantwoorden, in die zin dat verwerking dat soms vereist. Inderdaad geen gezellig onderwerp, maar wel een stukje realiteit. Ook dát was Zandvoort. Zoals eerder genoemd, ik was al blij (...) dat het meteen mis ging. Wat er voor later die dag geprogrammeerd stond bracht nog veel meer risico met zich mee. Joh, het was gewoon gekkenwerk. Vincx was vast een prima stuntman, maar geen stuntcoördinator. De show die Jacqui Decreed (spelling...) een jaar eerder neerzette was een schril contrast hiermee. Dat was prima geregisseerd, afgewogen risico's, "nee" zeggen door de coördinator op momenten dat het nét niet goed genoeg was. Zij hoefde niet zelf een afweging te maken; die werd voor haar gemaakt, door een daartoe aangestelde coördinator, een zeer professionele man die precies deed waarvoor hij was aangesteld, zonder zich af te vragen of het commerciëel wel lekker liep. Hij waakte over haar veiligheid, deed geen concessies en had schijt aan de verwachtingen van het publiek. Jacqui werd ook niet blootgesteld aan dat soort overwegingen; HIJ nam de beslissing go-no go. Zó doe je dat.

Jacqui Decreed! Dat was haar naam ja... ik weet precies welke stunt(s) je van haar bedoelt, want ik had het er toevallig laatst al met iemand over, maar was haar naam (Jacqueline the Creed? etc.) kwijt.
Die jump met die beige auto (Ford Mustang?) was echt meeeeeeeeeegahoog op het rechte stuk! Lachebek

Petor
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: April 29, 2008, 03:14:14 »

En het was een fijne juffrouw om naar te kijken, die Jacqui
Volgens mij hangt er ergens in het OCA clubhuis achter de hoofdtribune nog een foto van haar in een eerder versie van ons clubhuis.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #22 Gepost op: April 29, 2008, 05:05:17 »

Volgens mij hangt er ergens in het OCA clubhuis achter de hoofdtribune nog een foto van haar in een eerder versie van ons clubhuis.

Ja, dat was inderdaad een aardige Tong
Overigens zat zij ook in het tv-programma 'Wie Waagt Die Wint' dat destijds door de Avro (?) werd uitgezonden. Daar haalde ze ook allerlei halsbrekende toeren uit.

Petor
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: April 29, 2008, 05:28:59 »

Inderdaad. Ik heb dit zelfs nog in de persoonlijke verzameling op vhs staan!
ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #24 Gepost op: April 29, 2008, 08:42:38 »

zij heeft later nog eens een stunt gedaan voor ik dacht het programma "wie waagt die wint" ze zou met een auto aan de achterkant  (laadruimte) een vracht wagentje in rijden en door de cabine er uit vliegen (soort van Alain Vincx stunt) echter reed ze keihard tegen de zijkant van de laad ruimte.
volgens mij brak ze hierbij het 1 en ander. dit was niet op zandvoort maar ergens in NL
heb enige jaren geleden gehoord dat ze niet meer in leven is, maar of dit klopt en evt. waardoor...... geen idee. (hoop dat ze nog onder ons is, vond het wel een stoer "wijf", maar ook een hersenloze muts zonder angst, bedoel dit wel positief hoor!  Grijns)
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #25 Gepost op: April 29, 2008, 10:29:15 »

zij heeft later nog eens een stunt gedaan voor ik dacht het programma "wie waagt die wint" ze zou met een auto aan de achterkant  (laadruimte) een vracht wagentje in rijden en door de cabine er uit vliegen (soort van Alain Vincx stunt) echter reed ze keihard tegen de zijkant van de laad ruimte.
volgens mij brak ze hierbij het 1 en ander. dit was niet op zandvoort maar ergens in NL

Klopt, ik moest hier ook meteen aan denken toen haar naam in dit topic genoemd werd! Of ze inmiddels het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild (amen!) durf ik echter niet te zeggen...

Van de World Record Day staan me meerdere superstunts voor de geest. Die met die vrachtwagen tegen die rechtopstaande bus aanracen was ook een topper hoor. Was dat niet Thierry Hallard (= maat van Alain Vincx) toevallig?

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #26 Gepost op: Mei 01, 2008, 01:20:10 »

Klopt, ik moest hier ook meteen aan denken toen haar naam in dit topic genoemd werd! Of ze inmiddels het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild (amen!) durf ik echter niet te zeggen...

Van de World Record Day staan me meerdere superstunts voor de geest. Die met die vrachtwagen tegen die rechtopstaande bus aanracen was ook een topper hoor. Was dat niet Thierry Hallard (= maat van Alain Vincx) toevallig?

Die stunts van Jacqui werden uitgevoerd op de toenmalige KNAC (of ANWB, daar wil ik vanaf wezen) slipschool op de voormalige vliegbasis Ypenburg. Het spul werd beveiligd door OCA-rescue marshals. Daar had ze inmiddels goede ervaringen mee opgedaan, en belangrijker, haar manager annex stuntcoördinator (zelf een ex-stuntman) had daar een "go" op gegeven. Die man bepaalde echt alles en dat was een goede aanpak. Je moet dat soort dingen niet zelf willen bepalen. Als professioneel bent, laat je die beslisingen aan een andere professional over.

Zo regelde Alain ook die stunt voor, inderdaad, Thierry Hallard. Dat ging dus wèl goed. Alain was een stuntman zoals velen. Professioneel genoeg om voor een ander te beslissen of iets wel of niet door de beugel kon, maar niet in staat om voldoende afstand te nemen om een beslissing te nemen over zijn eigen stunts.

Overigens herinner ik mij dat, nadat Alain al eens met succes door 1 bus was gegaan na afloop van de Pinksterraces in 1982 of zoiets, hij het jaar daarop zou terugkomen voor 2 bussen. Dat lukte hem toen niet, want justitie in België had juist in die periode een kamer met vol logies voor hem gereserveerd. Prompt was er een andere cascadeur bereid om dat kunstje te flikken, ene René Pierre. De erecode onder cascadeurs hield echter in dat dit echt niet kon; het werd als jatwerk beschouwd in het metier. Dus bedreigde Alain hem met de dood. Dus stond René onder politiebescherming toen ie het kunstje tóch flikte. Op het pitdak stond een schuimbekkende Alain (die toch eerder had kunnen uitchecken dan voorzien) halsafsnijdende gebaren te maken.

Leuke jongens wel, onderling...

PS Dat gedoe met dat "wie waagt die wint" was wel grappig. Ik beken met schaamrood op de kaken er zelf ook nog aan mee te hebben gedaan. Dat kostte bijna een decor  Grijns  , maar gelachen dat we hebben.... Grijns

Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #27 Gepost op: Mei 01, 2008, 01:28:44 »

Ja, klopt en de foto's van haar in gezelschap van (een bepaald slag) kwijlende OCA-leden zijn ook in het clubhuis te vinden. Je weet wel, o.a. van die ene die nergens voor deugde en zich tot ieders verbazing toch nog bleek te kunnen voortplanten. Die van dat fornuis en "mijn held' en zo.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #28 Gepost op: Mei 01, 2008, 11:14:59 »

Ja, klopt en de foto's van haar in gezelschap van (een bepaald slag) kwijlende OCA-leden zijn ook in het clubhuis te vinden. Je weet wel, o.a. van die ene die nergens voor deugde en zich tot ieders verbazing toch nog bleek te kunnen voortplanten. Die van dat fornuis en "mijn held' en zo.
Hé hé hé, geen codetaal he... ik zit niet bij de OCA maar wil natuurlijk wel alle vette roddels horen!  Grijns

Petor
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: Mei 01, 2008, 02:04:52 »

Nou open dan maar een topic of wat!
Pagina's: 1 [2] 3 4
  Print  

Ga naar: