Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
December 07, 2019, 01:03:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4
  Print  
Auteur Topic: Ongeval stuntman Alain Vincx  (gelezen 74372 keer)
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Gepost op: April 18, 2008, 02:48:25 »

De Belgische stuntman Alain Vincx bezocht het Zandvoortse circuit in de jaren '80 een aantal maal voor de meest angstaanjagende stunts. Hij verongelukte in 1987 en ik was helaas live getuige van dat ongeval... omdat ik als klein jochie als één van de eersten onbedoeld het levenloze lichaam te zien kreeg, omdat ik er nou eenmaal toevallig stond, heeft het een diepe indruk op me gemaakt.  Huilen

Op internet kon ik altijd opvallend weinig vinden over Alain Vincx, maar nu kwam ik toch een aantal filmpjes over hem tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=JX8BswbZdBY&feature=related
en
http://www.youtube.com/watch?v=Eb17i0eSTLg&feature=related

### Nu ook op Facebook! Zie www.DirkvanZon.nl ###
Peter
Bronze medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: April 20, 2008, 06:22:02 »

wat ik me nou afvraag is hoe is ie dan aan zijn einde gekomen? tijdens een show?
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: April 20, 2008, 10:03:50 »

wat ik me nou afvraag is hoe is ie dan aan zijn einde gekomen? tijdens een show?
Beste Peter,

Zie het tweede filmpje van de link hierboven. Tijdens zijn laatste stunt op Zandvoort (door 4 autobussen springen met een Camaro) ging het totaal mis en is hij onthoofd. Het vreemde was dat deze stunt een jaar eerder mislukte, doordat de Camaro bleef steken. Nu jaagt 'ie juist veels te hard er door heen... er moet iets totaal verkeerd zijn berekend.

ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: April 20, 2008, 10:10:59 »

k´was erbij en kan je vertellen dat het geen prettig gezicht was.
Alain zou door 4 bussen heen rijden, dit had hij al eens eerder op zandvoort geprobeerd maar bleef toen steken in de derde bus, nu moest het dan toch gaan lukken maar helaas mocht het niet zo zijn want hij bleef met het dak en rolkooi van de camaro hangen achter het dak van de 2e bus.
die 2e bus stond met de achterkant lager dan de 1e bus aan de voorkant en Alain boorde zich met een jezusklap in het dak van de 2e bus en werd daar onthoofd, zal nooit vergeten dat een brandweerman zijn helm met restanten uit de bus droeg.
de auto met het levensloze lichaam van Alain ging inderdaad door 4 bussen heen, zonder dak en Alain liggend op de bodem, hij heeft het dus postuum gehaald.
zijn vrouw en kinderen zagen het gebeuren........ op de filmpjes op you tube zijn zij ook te zien. de man in rode jack is volgens mij zijn vader.

het was de eerste stunt op "world record day" zoals die dag op zandvoort genaamd werd, maar na dit trieste ongeluk werd de hele dag afgelast.

ik weet nog goed, toen de stunt werd voorbereid en de bussen werden opgesteld, dat ik het vreemd vond dat die 2e bus er niet goed bij stond, te laag dus. nog steeds vind ik dit onbegrijpenlijk want bij de vorige keer had hij ook al het dak van die 2e bus geramd maar die stond wel goed in lijn en was er alleen wat schade. de auto raakte nooit de vloer van de eerste bus, dit was al zo bij de vorige stunts met 1,2 en 4 bussen.

ik heb Alain nog geholpen met het slopen van de bussen, eruit geslepen balken en zo eruit tillen, en allerlei frutsels eruit slopen. dus het deed me wel wat dat hij zo tragies om het leven kwam, temeer omdat hij steeds alles onder controle leek te hebben.
ik heb ergens nog een stukje met foto uit de panorama, als ik het weer eens tegenkom dan zal ik het hierbij plaatsen.
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: April 21, 2008, 12:10:26 »

Heel erg om te lezen, tragisch ongeval. Ik heb er nooit wat van gehoord om eerlijk te zeggen. Goed, het was 1987, ik was slechts 4 jaar oud. Maar toch, ook daarna nooit meer iets over gehoord. Ik was in de veronderstelling dat alleen de crashes van Williamson en een andere coureur (even de naam kwijt) een fatale afloop kenden. Maar de historie van Zandvoort blijkt dus nog een zwarte bladzijde te hebben.
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: April 21, 2008, 02:01:46 »

Wel verdomme!,

Men (lees: toenmalig trackmanager Maarten Henneman, met zeer vooruitziende blik) heeft destijds alles in het werk gesteld om te voorkomen dat beelden hiervan ooit openbaar zouden kunnen worden. Na dik 20 jaar duiken ze toch op Droevig Boos .

Overigens kon ik toen een best sprintje trekken, zag ik.  Grijns

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: April 21, 2008, 01:55:16 »

Heel erg om te lezen, tragisch ongeval. Ik heb er nooit wat van gehoord om eerlijk te zeggen. Goed, het was 1987, ik was slechts 4 jaar oud. Maar toch, ook daarna nooit meer iets over gehoord. Ik was in de veronderstelling dat alleen de crashes van Williamson en een andere coureur (even de naam kwijt) een fatale afloop kenden. Maar de historie van Zandvoort blijkt dus nog een zwarte bladzijde te hebben.
Oei, dan moet ik je even uit de droom helpen: er zijn veeeeeeeeeeeel meer slachtoffers gevallen op Zandvoort hoor. Courage, Slotemaker en Gerlach zijn ook bekenden, maar er zijn ook flink wat motorrijders (vooral in de jaren '70 en '80) fataal op hun plaat gegaan. Niet alles haalt de media.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: April 21, 2008, 02:03:02 »

ik weet nog goed, toen de stunt werd voorbereid en de bussen werden opgesteld, dat ik het vreemd vond dat die 2e bus er niet goed bij stond, te laag dus. nog steeds vind ik dit onbegrijpenlijk want bij de vorige keer had hij ook al het dak van die 2e bus geramd maar die stond wel goed in lijn en was er alleen wat schade. de auto raakte nooit de vloer van de eerste bus, dit was al zo bij de vorige stunts met 1,2 en 4 bussen.

Het grappige is (voor zover je van grappig kunt spreken bij deze tragiek) dat ik tijdens de voorbereiding op deze stunt op het pitsdak stond en ik verbaase mij letterlijk over wat jij zegt: de bussen stonden goed, maar om duistere redenen moest de kont van de tweede bus opeens lager worden gezet. Een leek kon zien dat er nu een onlogische structuur in de daklijnen zat van de bussen.

Juist omdat de stunt het jaar ervoor zo mislukt was (en volgens mij het jaar ervoor ook, maar dat week ik niet zeker meer) met vier bussen, en het nu zo ogenschijnlijk makkelijk lukte om erdoorheen te rossen met die Camaro, renden wij meteen na de stunt het pitsdak af naar de plaats waar de Camaro was stilgevallen. Wij wilden de beste man gaan toejuichen en feliciteren!
Ik was dus als één van de eersten ter plaatse (kon hard hollen in die dagen) en wat ik toen te zien kreeg... ik weet niet zeker of ik in details moet gaan treden, laat ik het nog maar effe niet doen.  Huilen
Ik riep keihard tegen een vriendje wat ik zag en een OCA-medewerker riep in paniek dat ik mijn bek moest houden. Mijn Pa werkte bij de politie en zag me erbij staan, dus stuurde mij direct naar huis.

Later hoorde ik dat bij de kassa's op de toegangsweg de pleuris was uitgebroken, want onmiddelijk na dit ongeval werd de rest van het evenement afgelast. De kaartjesverkopers waren hier echter nog niet van op de hoogte en hadden vrolijk verder verkocht, met flink wat kwade bezoekers tot gevolg. En het bleef nog lang onrustig in het Zandvoortse...

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: April 21, 2008, 02:06:18 »

Wel verdomme!,

Men (lees: toenmalig trackmanager Maarten Henneman, met zeer vooruitziende blik) heeft destijds alles in het werk gesteld om te voorkomen dat beelden hiervan ooit openbaar zouden kunnen worden. Na dik 20 jaar duiken ze toch op Droevig Boos .

Tsja, don't shoot the messenger please! Ik heb ze niet op internet geplaatst, maar zoals je ziet is het Japans, waarschijnlijk uit een obscure Japanse tv-uitzending.
Ik persoonlijk ben wel blij met de beelden, hoe raar het ook klinkt. Het geeft mij persoonlijk de mogelijkheid om beelden die ik in mijn hoofd heb (en die ook nooit meer weg zullen gaan vrees ik) een beetje te herschikken. Ik was een kind... als je vanuit het niets zonder waarschuwing krijgt te zien wat ik zag, dan kan ik je zeggen dat dat een behoorlijke impact heeft hoor. Huilen

Peter
Bronze medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: April 21, 2008, 05:49:29 »

damn ik wist dat er inderdaad flink wat doden op zandvoort zijn gevallen door de jaren heen, maar van deze meneer wist ik het echt niet
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: April 21, 2008, 06:24:45 »

Wel verdomme!,

Tsja, don't shoot the messenger please! Ik heb ze niet op internet geplaatst, maar zoals je ziet is het Japans, waarschijnlijk uit een obscure Japanse tv-uitzending.
Ik persoonlijk ben wel blij met de beelden, hoe raar het ook klinkt. Het geeft mij persoonlijk de mogelijkheid om beelden die ik in mijn hoofd heb (en die ook nooit meer weg zullen gaan vrees ik) een beetje te herschikken. Ik was een kind... als je vanuit het niets zonder waarschuwing krijgt te zien wat ik zag, dan kan ik je zeggen dat dat een behoorlijke impact heeft hoor. Huilen

Nee hoor, ik schiet niet en neem je zeker niks kwalijk. Dat had ik ook niet gedaan als je had besloten deze beelden voor je eigen "plekje geven-proces" te gebruiken en de link niet had geplaatst. Nou ja, gebeurd is gebeurd.

Als je blijft doen wat je altijd al deed, blijf je krijgen wat je altijd al kreeg.
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: April 21, 2008, 06:31:36 »

.... Alain boorde zich met een jezusklap in het dak van de 2e bus en werd daar onthoofd, zal nooit vergeten dat een brandweerman zijn helm met restanten uit de bus droeg.

1) dat was geen brandweerman.
2) de helm was leeg.

ronald jonker
Silver medal driver

« Antwoord #12 Gepost op: April 21, 2008, 08:17:29 »

Wel verdomme!,

je doelt op de beelden van de auto na afloop met Alain er in denk ik want de beelden van de stunt zijn op dezelfde avond op tv geweest bij (ik dacht) sky channel, het waren beelden van een camera die tussen pits uitgang en tarzanbocht stond aan de buitenkant van de baan. zie ze nog zo voor me....
de beelden van de auto na de crash had ik tot voorkort (you tube) ook nooit gezien.
kan me voorstellen dat Henneman dit probeerde tegen te gaan want dit soort beelden zat het circuit niet op te wachten in die roerige moeilijke tijden.
maar de tijd heeft de tragedie ingehaald en niets is meer geheim op het net. ieder die een filmpje gemaakt heeft ooit kan dit kwijt op het net ook al kan dit voor b.v. nabestaande onprettig zijn.

Citaat
1) dat was geen brandweerman.
2) de helm was leeg.

1/ in mijn beleving was het een brandweerman maar het kan ook een andere hulpverlener o.i.d. zijn geweest, ik weet het echt niet meer, is alweer ff terug.
2/ heb dit ook niet zelf gezien (gelukkig) maar meerdere keren gehoord van bekende die dichterbij betrokken waren. als dit niet zo was (laten we het hopen) excuus voor de verkeerde beeldvorming
Frank490
Gold medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: April 21, 2008, 08:36:28 »

Het was een, inmiddels overleden, OCA-rescuemarshal, die met een in de keel kloppend hart en gestrekte armen, de helmopening naar zich toedraaide en tot zijn grenzeloze opluchting constateerde dat de helm "leeg" was. "Alles" van Alain was in de Camaro. Alain droeg een balaclava onder zijn helm en die was diep ingestoken in zijn overall. Nadere beschrijving laat ik achterwege. Als iemand vanuit beschaafde en normale belangstelling (i.t.t. lijkgeilheid) meer wil weten dan kan dat evt. via een PB.

Drrrrkkk
Moderator
Gold medal driver

« Antwoord #14 Gepost op: April 21, 2008, 09:52:45 »

Het was een, inmiddels overleden, OCA-rescuemarshal, die met een in de keel kloppend hart en gestrekte armen, de helmopening naar zich toedraaide en tot zijn grenzeloze opluchting constateerde dat de helm "leeg" was. "Alles" van Alain was in de Camaro. Alain droeg een balaclava onder zijn helm en die was diep ingestoken in zijn overall. Nadere beschrijving laat ik achterwege. Als iemand vanuit beschaafde en normale belangstelling (i.t.t. lijkgeilheid) meer wil weten dan kan dat evt. via een PB.

Hmmm, was het niet beter geweest als dit door een Rode Kruis medewerker was gedaan? Het levenloze lichaam werd trouwens afgevoerd per ambulance. Moet dat niet door een lijkenwagen gedaan worden eigenlijk?

Ook iets opvallends: je ziet Vincx vanuit de auto in het 2e filmpje aan zijn stuur iets doen, maar die ouwe sloop-Camaro had daar alleen een bout zitten om de stuurnaaf. Vlak voor de impact laat hij het los.
Ook zo vaag vind ik de snelheid... echt veels te hard en als een vuurbal komt de auto uit de laatste bus. Je kunt zien dat niemand daar op gerekend had, want de OCA en 'hekkenploeg' staan opeens veel te dichtbij (ook die sleeptruck van Van Vliet Trucks) + achter een betonblokje zie je een cameraman wegduiken. Verbaasd

Pagina's: [1] 2 3 4
  Print  

Ga naar: