Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Augustus 19, 2019, 03:15:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: GP3  (gelezen 28521 keer)
D-M0de
Gold medal driver

GP3
« Gepost op: Oktober 03, 2008, 11:21:22 »

Citaat
Na GP2 en GP2 Asia Series straks ook GP3

In 2010 komt er weer een nieuwe raceklasse bij: de GP3. Zo is vrijdag bekendgemaakt. Deze nieuwe serie moet de officiële opstapklasse worden naar de hoofdklasse van de GP2. Momenteel gebruiken veel coureurs de GP2 Asia Series nog als opstapje naar de hoofdklasse van de GP2, maar deze serie is eigenlijk bedoeld als kweekvijver van voornamelijk Aziatisch racetalent.

Volgens een persverklaring van de GP2-organisatie zullen de GP3-races in dezelfde weekenden worden verreden als de GP2-wedstrijden, wat er op neer komt dat de GP3 in het voorprogramma van de Formule 1 zal komen. Het is verder nog niet bekend met welke chassis, motoren en banden gereden zal worden in de GP3. Hierover moet nog worden overlegd met de betrokken fabrikanten.

F1-baas Bernie Ecclestone draagt de GP3 een erg warm hart toe: "Na het geweldige succes van de GP2 geloof ik dat deze GP3-serie een erg mooie kans is voor coureurs, engineers en monteurs die het tot de Formule 1 willen schoppen." GP2-baas Bruno Michel zei: "De filosofie achter de GP3 is vrijwel gelijk aan de filosofie achter de GP2, wat betreft zaken als de prestaties van de auto's, kostenbeheersing, veiligheid en begeleiding voor de coureurs. We zullen ons best doen om de GP3 net zo succesvol te maken als de GP2. We kijken erg uit naar 2010!"

Na de eerdere bekendmaking van de Formule 2 (product van de FIA), slaat Bernie Ecclestone meteen terug met de opvolger van 'zijn' GP2... de GP3!

De GP3 dient, evenals de GP2, te rijden in het voorprogramma van de (Europese) F1 wedstrijden. Vooralsnog zie ik het dan vooral als een vervanger van de internationale Formule BMW.
sebastiaan
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 04, 2008, 12:30:54 »

klinkt veelbelovend allemaal
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 09, 2009, 01:37:18 »

06 MEI 2009 

Afgelopen seizoen liep Bernie Ecclestone al met de plannen rond om de Formula Master tot GP3 om te toveren. Wel, na de GP2 komt er in 2010 in het F1 circus ook nog een GP3 klasse bij.

Tekst Willem J. Staat

GP3 in Formule 1 pakket
Het chassis voor de GP3 gaat door Dallara gebouwd worden. Als krachtbron dient een 2L Renault Turbo krachtbron. Het chassis is van Dallara afkomstig en de banden zullen door Pirelli geleverd gaan worden. De eerste testritten met het komende chassis zullen nog deze zomer plaatsvinden. In september van dit jaar begint er een selectieprocedure voor teams die succes geboekt hebben in de juniorcategorieën. De eerste test zal in maart plaatsvinden en de eerste race staat op het programma bij de eerste Europese F1 wedstrijd. De nieuwe GP3 klasse dient als opstapklasse naar de GP2. Bij een aankondiging van dergelijk “high-profile” kampioenschap rijst de vraag, wat dit voor impact gaat hebben op de F3 Euroseries, het Britse F3 kampioenschap en andere F3 kampioenschappen.

Bron www.autosport.nl
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 09, 2009, 01:38:49 »

Ik ben toch bang dat dit ten koste gaat van F3 Euroseries, Britse F3, Masters of F3 en F3 gp van Macau.
Rocket Ron
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 09, 2009, 02:51:46 »

Ik ben toch bang dat dit ten koste gaat van F3 Euroseries, Britse F3, Masters of F3 en F3 gp van Macau.

Dat denk ik ook inderdaad! Geschrokken Maar ben benieuwd!

When the flag drops, the bullshit stops!
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 09, 2009, 03:49:04 »

En dan is het eigenlijk een antwoord van Bernie op Max' Formule 2 die goodkoper is als GP2. Nu is mij de vraag wanneer Bernie ontslagen wordt of kan dat gewoon niet?
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 09, 2009, 04:40:29 »

Bernie is de hoogste macht binnen zijn FOM en kan dus inderdaad niet ontslagen worden. Als commercieel rechthebbende heeft hij daarnaast een enorme machtstatus. Een waar Mosley met zijn FIA niet omheen kan.
Quintin03
Silver medal driver

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 09, 2009, 11:27:10 »

Bernie is de hoogste macht binnen zijn FOM en kan dus inderdaad niet ontslagen worden. Als commercieel rechthebbende heeft hij daarnaast een enorme machtstatus. Een waar Mosley met zijn FIA niet omheen kan.
Jammer!
Ik bedenk me nu dat omdat GP3 waarschijnlijk duurder zal zijn als F3, waar je zelf een auto mag ontwikkelen, en mischien zelfs duurder als F2 en dat daardoor teams niet snel kiezen voor GP3 en dat Bernie daardoor mischien verlies gaat lijden.
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 09, 2009, 11:45:07 »

Klopt, maar Bernie is al dik in de 70 en heeft niet het eeuwige leven, en we hebben al vaker in de geschiedenis gezien als een dictator overlijdt dan stort het rijk in.
« Laatste verandering: Mei 10, 2009, 06:38:24 door ace1 » Gelogd
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 10, 2009, 06:41:40 »

In het nieuwe GP3-kampioenschap dat in volgend jaar wordt gelanceerd, zal worden gereden met een Dallara-chassis en een Renault-motor. Dit heeft GP3-organisator Bruno Michel bekendgemaakt. Pirelli is benoemd tot bandenleverancier.

De keuze voor Dallara en Renault is weinig verrassend. Dallara bouwt reeds de wagens voor de GP2-klasse en Renault is al verantwoordelijk voor de GP2-motoren. De krachtbron die Renault aan de GP3 zal leveren, zal aanzienlijk minder krachtig zijn dan de GP2-motor. In de GP2 wordt gereden met een 4.0 liter V8-motor. Voor de GP3 ontwikkelt Renault een 2.0 liter turbomotor, die goed zal zijn voor 280 pk.

Naar verwachting zal de GP3-auto deze zomer zijn eerste ronden rijden. In 2010 zullen de teams er voor het eerst mee kunnen testen. De GP3-wedstrijden zullen net als de GP2-races worden verreden in het voorprogramma van de Europese F1-races.

Bron http://gp2.gpupdate.net  4mei

ace1
Silver medal driver

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 30, 2009, 10:43:52 »

Vuurdoop voor nieuwe GP3-auto op Paul Ricard

Romain Grosjean heeft maandag op het circuit van Paul Ricard voor het eerst met de nieuwe GP3-bolide gereden. De raceklasse zal volgend jaar debuteren en een opstapklasse vormen naar de GP2, dat al sinds 2005 bestaat en in 2008 al een winterkampioenschap in Azië startte. Volgens Grosjean is de auto iets beter dan een Formule 3-auto, waarmee de klasse straks moet gaan concurreren.

"Ik ben erg blij dat ik voor het eerst met de GP3-auto heb mogen rijden. Het was een erg productieve dag en er waren weinig problemen. Ook waren er een paar positieve verrassingen, zoals de snelheid en de neerwaartse druk van de auto", vertelde Grosjean, die momenteel aan de leiding gaat in de GP2. "Vergeleken met een Formule 3-auto heeft de GP3 een betere acceleratie, terwijl de bochtensnelheid ongeveer gelijk is. De GP3-coureurs zullen echt worden klaargestoomd voor de GP2. Ik kan niet wachten om de races te volgen, dat zal erg leuk worden!"

Bruno Michel, organisator van de GP2 en GP3, liet weten dat de komende weken bekend zal worden wat het kostenplaatje van de nieuwe raceklasse zal zijn, waarna in september de deelnemende teams worden gepresenteerd.

Bron http://gp2.gpupdate.net/nl  30 juni
Dirk
Gold medal driver

The only barrier in life is the SAFER barrier.

« Antwoord #11 Gepost op: Juli 01, 2009, 04:11:35 »

Ik vind het nogsteeds slecht dat er nog een formule opstapklasse komt, alsof er nog niet genoeg zijn!

maar toch, hulde voor Dallara, dat ze zo snel al een auto hebben gemaakt

ace1
Silver medal driver

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 21, 2010, 01:55:01 »

Van der Zande begint aan avontuur in GP3
02 maart 2010

Renger van der Zande zal dit jaar rijden in de GP3, een nieuwe raceklasse in het voorprogramma van de Formule 1. Zo kan GPUpdate.net dinsdag bekendmaken. Eind deze week zal de 24-jarige Nijmegenaar voor het eerst testen in een GP3-auto, op het circuit van Le Castellet in Zuid-Frankrijk. Speciaal voor deze gelegenheid zal de auto van Van der Zande voorzien zijn van logo's van GPUpdate.net.

Van der Zande zal in de GP3 uitkomen voor RS Mücke Motorsport, het team van voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher en Peter Mücke. Van der Zande is de tweede Nederlander in dat team, want eerder werd de 19-jarige Rotterdammer Nigel Melker al vastgelegd. De Fin Mika Mäki wordt waarschijnlijk de derde rijder. Van der Zande: "Ik zie een uitdaging in de GP3, omdat alle teams weer bij nul moeten beginnen met de opbouw van kennis over deze klasse. Verder is de tijd die we op de baan kunnen doorbrengen voorafgaand aan de kwalificaties en de races zeer kort. Dus je krijgt maar beperkt de gelegenheid om de set-up van de auto te ontwikkelen. Condities die van een coureur vragen dat hij koelbloedig is en strakke feedback kan geven aan zijn engineers. Ik hoop daarin onderscheidend te kunnen zijn."

De Nederlander, die vorig jaar uitstekend presteerde in de Britse en de Europese Formule 3, stond in de belangstelling van een groot aantal GP3-teams. "Ralf Schumacher en Peter Mücke, die een nieuwe teamcombinatie vormen, overtuigden me het meest. Verder is het een voordeel dat ze allebei, net zo als ik, een meerjarige verbintenis met Mercedes hebben. Zo blijft ook dit avontuur weer in de familie", zei Van der Zande. "Met de hulp van mijn trouwe sponsor ID&T en met de steun van GPUpdate.net kon ik de contractuele onderhandelingen afronden." Van der Zande kijkt nu uit naar zijn eerste test met de GP3-wagen, donderdag en vrijdag op Paul Ricard. "Ik ben benieuwd. Aan de package van team en sponsors zal het niet liggen."

De eerste GP3-races zijn in het weekend van 7, 8 en 9 mei in Barcelona.

Bron gpupdate.net
ace1
Silver medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 21, 2010, 01:59:29 »

Ik denk dat dit een slechte keus is voor Renger van de Zande, omdat de GP3 een beetje vergelijkbaar is met de F3, beter was geweest om naar zitje te gaan in de GP2, Worldseries by Renault of F2.

Misschien kan hij beter in de BRL gaan racen?
Alexander
Bronze medal driver

« Antwoord #14 Gepost op: Maart 21, 2010, 03:01:15 »

Ik denk dat dit een slechte keus is voor Renger van de Zande, omdat de GP3 een beetje vergelijkbaar is met de F3, beter was geweest om naar zitje te gaan in de GP2, Worldseries by Renault of F2.

Misschien kan hij beter in de BRL gaan racen?

Dat is een beetje makkelijk gezegd. Natuurlijk zou Renger liever GP2 gaan doen, maar daar mist hij de centen simpelweg voor. Hij wil wel graag in formulewagens blijven rijden om niet bij sponsoren, teams en de media uit de aandacht te verdwijnen. Hij zal ongetwijfeld een goede reden hebben gehad om niet voor de F2 te kiezen, bijvoorbeeld dat de GP3 overwegend tijdens Grand Prix weekenden rijdt.

En waarom zou hij op dit moment in zijn carrière BRL gaan rijden? Afgezien van dat de BRL niet meer als zelfstandige klasse opereert, is het geen klasse waar Renger iets te winnen heeft. Als hij wil overstappen naar gesloten wagens kan hij zo tegen betaling in een GT stappen, net als Carlo van Dam.
Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: