Autosport.nl forum
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
November 19, 2019, 01:51:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: Silverstone Classic  (gelezen 11836 keer)
Michael Drost
Gold medal driver

« Gepost op: Augustus 31, 2008, 10:55:10 »

Misschien dat ik het ergens anders al had vermeld, maar ik ben dit jaar naar de Silverstone Classic geweest.
Aangezien ik het programmaboekje kwijt ben, met wie waarin reed, kan ik niet zo n, twee, dr5e aangeven welke auto op welke foto staat, maar dan komt nog wel een keer:

Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 31, 2008, 10:56:53 »

en ...

Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:00:37 »

en ...

Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:04:48 »

en ...

Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:08:35 »

en ...

Als er behoefte is aan meer, hoor ik het wel ;-)
« Laatste verandering: September 05, 2008, 10:25:32 door Michael J Drost » Gelogd

sebastiaan
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:17:54 »

Was een mooi weekeind:D ik heb de meeste races live gezien op Motorstv.
vooral die oude Le Mans auto`s waren weer prachtig:)
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:27:19 »

Het was heel erg gaaf om er ook echt te zijn. Een absolute aanrader. De organisatie, de faciliteiten, de auto's, alles ... Echt geweldig. Alleen al het geluid die dag ... Heerlijk.

Ik ga zeker nog een keer.

Michael

sebastiaan
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 31, 2008, 11:38:00 »

Lijkt mij indd ook een erg mooi evenement lekker veel historie en mooie auto`s:)
D-M0de
Gold medal driver

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 31, 2008, 04:55:23 »

Het was heel erg gaaf om er ook echt te zijn. Een absolute aanrader. De organisatie, de faciliteiten, de auto's, alles ... Echt geweldig. Alleen al het geluid die dag ... Heerlijk.

Ik ga zeker nog een keer.

Michael

Kun je wat meer details geven. Hoe ben je er naartoe gegaan, hoe duur was de entree, waar heb je de races bekeken?
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #9 Gepost op: September 04, 2008, 03:03:11 »

The Silverstone Classic

Ik ben dus dit jaar naar de Silverstone Classic geweest op zondag 27 juli 2008. Ik was al op vakantie in Engeland met mijn gezin en zou in de buurt van Oxford verblijven. Silverstone zat in de buurt, dus even op de website kijken en zag dat ik met mijn neus in de boter viel. Ik had al vaak gelezen over de Silverstone Classic in o.a. Motorsport (Engelse autosport blad) en een bezoek stond hoog op mijn lijstje van to do's (samen met de o.a. de Goodwood Festival of Speed).

Zondag vroeg vertrokken vanaf de camping net buiten Witney (jaja, vroeger de thuisbasis van o.a. Toleman) en naar Silverstone gereden. Op de snelweg M40 was het redelijk rustig en was nog niks bijzonders te zien. Maar zodra ik de afslag had genomen, zag ik verderop een klassieke Lotus. Nu weet je hoe die dingen normaal bereden worden, maar deze Lotus fanaat gaf echt gas. Ik probeerde hem nog bij te houden, maar dat was snel afgelopen in mijn Toyota Picnic met 3s-FE motor (1380kg en 128pk). Ik dus weer terugzakken naar niet al te ver boven de lokale maximum snelheid. Vroap, daar kwam een F40 voorbij. En hard ook. Dat geluid alleen al, als iemand zo'n apparaat echt op zijn staart stampt. Kippenvel en we waren er nog niet eens. Hoe dichter bij het circuit we kwamen, des te meer exoten we zagen. Wat blijkt, het hele binnenterein (nou ja, de noordkant) was ingeruimd voor autoclubs, waaronder voor Lotus, Mazda (mx5jes), Ferrari, Maserati, Alfa, BMW .... En elke club had een mooie verzameling aan auto's tentoongesteld.

Waar was ik, oh ja. Als we rond een uur of acht aankomen, worden we naar een parkeerplaats begeleid dicht bij het
toegangshek van Abbey. Toegang voor mij GBP 30,- en gratis voor mijn stiefzoon van 14. Toen al wandelend richting de brug bij Bridge gegaan. Onderweg even een ontbijtje met koffie naar binnen gewerkt bij een kraam en een programma gekocht. Dat krijg je dus in een plastic tas met de Telegraph on Sunday en een programma boekje in 2 delen erbij. Het ene boekje is A4 formaat en staat vol verhalen over de diverse klassen en auto's. Het andere is ongeveer 25% kleiner en bevat voor elke race de lijst met deelnemers en de mogelijkheid ronde resultaten en eindklassement bij te houden. Dat heeft mijn stiefzoon dan ook bij een paar races gedaan.

Toen Bridge over, waar al een paar autoclubs het n en ander hadden staan, even doorlopen en dan de brug over het rechte stuk van het National circuit over. Daar stond het dus al helemaal vol met autoclubs, kermis, kraampjes, noem maar op. Hier heb je een frietkot en een viskot. Daar hadden ze een kraam met snoep, een kraam met Engels ontbijt en hamburgers, een kraam die Indiase Somoza's en wraps verkocht en nog een paar kraampjes met elk een eigen specialiteit. Dat was dus weer even zitten en knagen. Even de atmosfeer opsnuiven. Natuurlijk word ik binnen twee tellen aangesproken door iemand die mijn Racing for Holland t-shirt herkent en vertelt dat ie ook al naar de Festival of Speed was geweest. Vuile mazzelaar ... Inmiddels gezien dat het aardig druk is, maar dat er zoveel ruimte is dat het nergens dringen is.

Goed, ik zie de kraampjes die langs de autoclubs staan en voel het geld in mijn broekzak branden. Dat wordt snuffelen. Daar stonden dus 2 lange lijnen van ongeveer 500m met kraampjes met auto onderdelen, oude uitgaven van tijdschriften, nog meet auto onderdelen, oude boeken, oude helmen, oude racepakken (een oude van Jan Lammers (Toyota) zat ertussen). Geweldig.

Daarachter nog een cluster met talloze boek- en DVD verkopers. Oeh, daar zat echt mooi spul tussen. Onder andere een supermooi boek met foto's en blueprints over GTP in de jaren '80, een dikke pil over de Porsche 917 en ga zo maar door (let wel, ik heb nog geen race gezien). Ik loop dus verder over het binnenterrein en loop langs de langste rij Ferrari's die ik ooit heb gezien. Daartussen doodgewoon drie F40's op een rij en verderop nog n! Iets terug had ik al drie Maserati Shamals ontwaard! Vind die maar eens in het wild !!

Toen liep ik een stukje grasveld op en donderde doodleuk achterover. Toen ik bijkwam zag ik dat ik niet had gedroomd. Ik zag een Peugeot 205 T16, een Audi Quattro Short Sport, een paar (!!) Ford RS200's, een trosje Lancia Stratos'en, Fulvia's, 037's, een paar MG Metro's 6R4's en een bloedmooie Nissan 240RS. Whoah. Niet achter een hek of zo, nee, binnen handbereik.

Goed, tijd voor actie. Dichtsbijzijnde tribune was die tussen Copse en Maggots (dichtbij Maggots). Leuk plekje uitgezocht (alle ruimte) en daar kwamen de deelnemers al voorbij voor de "Sports Racing Cars, 1952-60 - The Tony Rolt Trophy Race with BONHAMS for BRDC Historic Sportscars" (ff opgezocht). ZGAN'e Coopers, Lotus'sen, Allard's en MGA's.

Weer een rondje over het binnenterrein gemaakt en uiteindelijk ge-eindigd op de tribune tussen Copse en Maggots maar dan bij het uitkomen van de pitstraat voor de race van de pre-1966 F1 auto's. Had daarvoor al vanaf het gras, aan de binnenkant van Copse, de klassieke toerwagen race gezien met Mini's en Mustangs !! Das was leuk, maar dat werd echt volledig overtroffen door de klassieke F1's. Dat was z gaaf: Connaught's, Aston Martin DBR4, Lotus 18's, een Maserati 250F, Cooper T51, BRM P261 (zat te hopen op de V16, maar helaas), Alfa Romeo Tipo B en ga zo maar door .... Alleen het geluid was al een genot! Wie er won, deed er eigelijk niet toe, zo lang ze maar voorbij bleven komen.

Vervolgens weer eten, want het was inmiddels een uur of 12. De Silverstone Classic pet had ik inmiddels ook al. En zoef naar het grasveld tussen Maggots's en de National Circuit Bridge voor een demo met de Groep B rallyauto's die ik eerder had gezien. Er zat zelfs een schans in ! Alleen reed het overgrote gedeelte dat ding voorbij om zijn auto te sparen. Maar daar dacht de berijder van de Audi Quattro gelukkig anders over en joeg dat ding er overheen. En net zoals vroeger op TV, landde dat ding op de achterwielen, terwijl iedereen joelde en klapte. Ik kan iets zeggen over het geluid, specifiek over het geluid van de combinatie: turbo, uitlaat, brandstof en voet van het gas, maar dat zou gemeen zijn aangezien ik het hier niet kan laten horen.

En dan, zoef, weer terug naar het tunneltje dat van de binnenkant Copse naar de buitenkant Copse leidt. Daar op de redelijk gevulde tribune plaatsgenomen voor de FIA Historic F1. Daar kwam dus o.a. de dubbele voorwieler van Tyrell voorbij, de ex-Jan Lammers Shadow DN9, een paar Williams'sen, Arrows, March, Brabham etc. Het heerlijke van deze tribune was dat je ze zag aankomen over start/finish, Copse zag induiken en ze vervolgens in de uitlaat keek en aanhoorde totdat ze in Maggot's uit het zicht verdwenen. Geweldig. Ondertussen deden dubbeldekkers een show boven ons hoofd met 'WingWalkers' op de vleugels. Vervolgens kwamen een Spitfire en een P51 Mustang LAAG overvliegen. Wat een kick is dat. Om een vaag idee te krijgen, moet je de film Battle of Britain maar kijken met het volume op 'ben-je-helemaal-knetter' (ook wel bekend als 11).

Na deze race (het was inmiddels een uur of drie) weer over het binnenterrein gewandeld, een opstelling van Lotus bekeken (met o.a. de nieuwe Europa), een wandeling door het Aston Martin paddock gemaakt (je kan letterlijk over de auto heen gebogen staan) en een bezoek gebracht aan n van de Silverstone winkels (stickers en andere meuk gekocht).

En dan, datgene waar ik me de hele dag al op had verheugd: Groep C !!!! En waar beter dan buitenkant Luffield. Precies de juiste tribune uitgezocht, met ononderbroken zicht op het circuit vanaf het uitkomen van de Bridge bocht tot aan de start/finish lijn. Wat een topplek. Geweldig. We waren ruim op tijd voor deze race en konden dus op de juiste tribune, de beste plek uitzoeken, al was er overal genoeg plek voor iedereen (58.000 bezoekers die dag en ruim voldoende tribunes en zitplaatsen). Commentaar over de speakers en via het lokale radiostation was van o.a. Murray Walker. En van hem hoorde ik dat de Sauber Mercedes C9, die ik zo graag had willen zien, de dag ervoor in een Porsche 962 was blijven hangen ... Maar niet getreurd, ik heb een vol veld Groep C's bijna 2 uur lang voorbij zie komen, met veel Porsche 962's (n met David Hart erin), 2x een Nissan RC90-CK, een Aston Martin AMR1 (de David Leslie auto), een heel erg luide Spice SE88C, Jaguar XJR8, XJR11 en een XJR12. Het geluid was lekker hard en heerlijk. De race had al titel de David Leslie Memorial (eerder dit jaar verongelukt). Er was op de donderdagavond al een herdenking geweest met o.a. David Coulthard. Die had daar een mooie toespraak gehouden over zijn vele herinneringen aan David Leslie en die toespraak werd herhaald over de speakers tijdens de race. Wel mooi, maar zonder een radio niet te verstaan (ja, ik had dus ook de speciale Silverstone Classic Radio gekocht).

Toen was het afgelopen (inmiddels al kwart over zes) en zijn we (zonder verkeersproblemen) afgedropen naar de camping (via de Burger King, want uitgegeten waren we nog niet).

Al met al, een geweldige dag, met heerlijk weer, fantastische zitplaatsen (van gras tot overdekt tribune), heerlijk eten (wel prijzig), veel verleidingen (ik heb me ingehouden), mooie auto's op het binnenterrein, mooie en bijzondere raceauto's, binnen handbereik op het binnenterrein en op het circuit dichterbij dan je zou verwachten, schone faciliteiten (lees: toiletten), welke in meer dan voldoende mate aanwezig waren (waarschijnlijk meer berekend op een Grand Prix met 250.000+ bezoekers), busjes die op en neer reden naar de parkeerplaatsen, vriendelijke mensen (Engelse racefans zijn dat altijd), ... ik denk dat ik zo ongeveer alles heb genoemd.

Ik ga zeker een keer terug en wil nu nog meer dan ooit naar de Goodwood Festival of Speed (ik geloof dat ze dit jaar de Mazda Furai daar hadden) ... Ik heb heel veel foto's gemaakt en de hiervoor getoonde exemplaren zijn maar een korte bloemlezing. Misschien dat ik er nog een paar aan kan toevoegen ;-)

Michael
« Laatste verandering: September 04, 2008, 03:10:22 door Michael J Drost » Gelogd

sebastiaan
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: September 27, 2008, 12:27:19 »

Wanneer is het Goodwood Festival of Speed dit jaar?
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #11 Gepost op: September 27, 2008, 12:34:09 »

Was vlak voor de Silverstone Classic.

Michael

sebastiaan
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: September 27, 2008, 12:34:44 »

aha is dat een vast weekeind elk jaar of verschild dat?
Michael Drost
Gold medal driver

« Antwoord #13 Gepost op: September 27, 2008, 12:46:32 »

Volgens mij is het elk jaar in ongeveer dezelfde periode:

De website: http://www.goodwood.co.uk/site/content/festivalofspeed/default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Heeft een heeeeeel gaaf filmpje!

Michael

sebastiaan
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: September 27, 2008, 12:56:21 »

super vet filmpje Grijns prachtig al die historie in auto/rally en motorsport tezamen met het huidige en toekomstige.
Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: